Jeho více než třímetrové stroje Čechie-Böhmerland jsou totiž označovány za nejdelší sériově vyráběné motorky všech dob.
Mohutné motorky s trubkovou konstrukcí pojal jejich autor Liebisch mezi světovými válkami jako alternativu tehdy nedostupného automobilu. Najednou dokázaly odvézt čtyřčlennou rodinu – nejdelší exempláře totiž nejen že měřily přes tři metry, ale dala se k nim připojit také sajdkára.
Autofotka týdne: Čechie znovuzrozená na 3D tiskárně |
Obchodního úspěchu však sudetský Němec Liebisch, který si dokonce sám vyráběl jednoválcové motory a třeba koly odlévanými z hliníku výrazně předběhl dobu, se svými motocykly nedosáhl.
25. května 2012 |
Vyučil se u prodejce šicích strojů, jízdních kol a motocyklů, později pracoval jako řidič v Německu a k automobilovému průmyslu přičichl v továrně v Kopřivnici. Počátkem 20. let se vrátil do rodného kraje, kde začínal jako mechanik a mezi lety 1922 a 1924 postavil prototyp vlastního stroje originální koncepce s dvojitým trubkovým rámem a nízko položeným těžištěm, do kterého vestavěl jednoválcový motor vlastní konstrukce o objemu 598 kubických centimetrů.
VIDEO: Nejdelší motorky světa pocházejí z Česka, jsou velmi vzácné |
Slávu si motorky vyráběné v Krásné Lípě získaly zejména délkou – základní provedení měřilo 3,17 metru, Liebisch chtěl totiž nabídnout dopravní prostředek i rodinám, které neměly na auto.
Celkem vzniklo zhruba 1 500 motocyklů, jejichž výrobu ukončila válka, po které se v roce 1946 odstěhoval za příbuznými do Pasova. Tam německý konstruktér, který mluvil plynně česky, v listopadu 1965 pozapomenut zemřel. V té době začaly jeho výtvory pomalu získávat díky nadšencům zpět svou bývalou slávu.
Nejdelší motorky světa vznikaly v Česku, měly zastoupit rodinné auto |