Pátek 26. února 2021, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 26. února 2021 Dorota

KTM 690 postavili z dakarského speciálu. Dodá odvahu na silnici i v terénu

Motocykly KTM mají svůj specifický design, který se vyznačuje hranatým světlem, ostrými rysy, vše podtrhuje oranžová barva a na první pohled vábí svým charakterem do sportovního světa.

KTM 690 Enduro R a SMC R | foto: Jan Altner

KTM 690 s motorem LC4 je tu s námi už přibližně 20 let. Stroj je tradičně nabízen v terénní verzi Enduro a také v silničním provedení SMC. Když rakouská továrna oznámila letošní novinku, čekali jsme úpravy motoru splňující nové emisní normy. Po nástupu nového modelu KTM 790 se mnozí ptali, zda má pro KTM ještě smysl rozvíjet model 690, jestli si nebudou tyto stroje tak trochu lézt do zelí. Moc změn tedy publikum neočekávalo. 

Jenže člověk míní a KTM mění. A to dost výrazně. I když to na první pohled nevypadá, změnilo se 40 procent motorky a přibylo hodně elektroniky. 

Základem této hračky je trubkový rám, který byl u nového modelu více vyztužen, a to především v oblasti krku řízení. Za zmínku stojí i umístění nádrže pod sedlem a tím se chytře posouvá těžiště dozadu ke středu stroje. Sedlo je poměrně vysoko (890 cm u SMC a dokonce 910 cm u endura), ale vzhledem k úzké stavbě motorky jsem i se svými 175 cm dosáhl na zem obstojně (alespoň jsem si to ještě při osahávání šestsetdevadesátky myslel). 

Fotogalerie

Ergonomie motocyklu je celkem strohá a připomíná krosky. Ovládací prvky na řidítkách jsou jednoduché. U pravého palce přibylo proti předchozímu modelu tlačítko přepínání kontroly trakce. 

Displej je hodně malý a není na něm ani místo pro otáčkoměr, což je trochu škoda, ale po chvíli ježdění si jistě zkalibrujete uši (poslouchat motor se rozhodně neomrzí) a zvyknete si.

Motor

Jednoválcový kapalinou chlazený motor o objemu 690 ccm byl kompletně přepracován. Nejenže se musel poprat s novými euro ekonormami, ale oranžoví si s ním pohráli a zlepšili ho ve všech směrech. Zvýšil se výkon o sedm koní. To by nebylo málo ani u dvousetkoňového superbiku, ale u téhle motorky je to nárůst o deset procent a to je zatraceně hodně!

To však není všechno. Zlepšil se i točivý moment, celý průběh motoru je mnohem hladší bez větších propadů a v neposlední řadě se snížily vibrace. Hladce fungující převodovka dostala do vínku quickshifter. Odpružení zajišťují prémiové tlumiče WP a ani brzdy se nemají za co stydět, použitá Bremba fungují skvěle.

Elektronika

U podobných hraček nad představením elektroniky většinou nejásáme. Příchodem všemožných asistentů se sice (většinou) zvyšuje bezpečnost jízdy, ale mimo to se s tím ruku v ruce vytrácí i ryzí zábava. A tady přibylo elektroniky opravdu hodně.

Displej je hodně minimalistický.

Zcela zásadní je kontrola trakce, ABS pracující i v náklonu nebo například právě quickshifter, tedy  řazení bez spojky, pod plným plynem. V KTM tyhle věci umí. Quickshifter funguje skvěle a je vážně návykový. Umožní soustředit se na jízdu samotnou. 

Kontrola trakce má dva režimy. Základní režim street – a ostřejší režim offroad pro Enduro a sport pro SMC verzi. Pokud si na to troufáte, je možné kontrolu trakce i zcela vypnout.

Enduro

Dost ale výčtu parametrů a technický specifikací, důležitější je jízda. První mi přichází do ruky Enduro-R. Nejsem zrovna odkojený terénem, a proto začínám test se silným respektem. Vyrážíme mezi vinice na polňačky, šotolinu, les a občas nějakou loučku. Většinou se do podobných podmínek dostávám s těžšími cestovními endury a tak mi lezou oči z důlků a nestačím se divit!

Na polních cestách a šotolinách je Enduro R jako ryba ve vodě.

Na polních cestách a šotolinách je Enduro R jako ryba ve vodě.

Proti ostatním motorkám si připadám jako na horském kole. Vede nás zkušený jezdec a tak si při jízdě za ním troufám s šestsetdevadesátkou stále víc a víc. Motor je krásně elastický, má skvělý nástup už od nižších otáček a až do omezovače      (v 9000 ot/min) se roztáčí hezky plynule. Řazení v těžkých botách usnadňuje quickshifter a skvěle sekunduje podvozek.

Kontrola trakce dovolí i větší prokluz zadního kola a i když začne výkon krotit, dělá to s noblesou a nadhledem, že si toho nejspíš ani nevšimnete. Tento stroj mě zkrátka baví. Jenže jízdu v lehkém terénu střídá příjezd k motokrosové trati. Velké horko a sucho, prach a ani vyjeté koleje mi nepřidávají na klidu.

Začínám být trochu v křeči a se strojem se začínám trochu prát. Aby bylo jasno, funguje skvěle (na rozdíl ode mne) a kolega endurář předvádí s touhle hračkou pěkné kousky. I já si postupně troufám víc, než jsem čekal. Při jednom otáčení na místě v téměř nulové rychlosti přejíždím nerovnost, jenže když se chci opřít o nohu, zamávám s ní jen kousek nad zemí, na kterou nedosáhnu, a už se válím.

K vyjetí na motokrosovou trať bylo potřebná trocha motivace a povzbuzení.

K vyjetí na motokrosovou trať byla potřebná trocha motivace a povzbuzení.

Jenže to není žádná leštěnka a šestsetdevadesátka je na podobné kousky stavěná, takže ji zvedám (a znovu oceňuji nízkou hmotnost) a pokračuji dál. Cestou zpátky střídáme asfalt, šotolinu a lesní cesty. Postupně si troufám řešit drobné problémy přidáním plynu a nejen brzdou. Získávám na motorce mnohem více jistoty a užívám si i terén.

SMC-R

Od začátku se nejvíc těším na okruh, tento povrch je mi přeci jen bližší. SMC mě odměňuje hned od začátku. Nemám vůbec co vytknout a všechno funguje skvěle. Jsem sice utahaný z dopoledního endurového řádění, ale motorka mi padne ihned do ruky. Testujeme na motokárové trati poblíž Bratislavy v Dlhé, což jsou ideální podmínky pro tuhle hračku. Použité pneu Bridgestone drží na rozpáleném asfaltu jako přilepené.

Přestože je podvozek WP plně stavitelný (stejně jako u endura) nemám potřebu měnit jeho nastavení. Funguje skvěle a dostávám i skvělou zpětnou vazbu, díky které včas vím, kdy se začínám blížit limitu (mému nebo pneumatik). Přepínám kontrolu trakce ze „streetu“ na „sport“.

U levého řídítka přibylo ovládání kontroly trakce.
Displej je hodně minimalistický.
Ovládací prvky jsou naprosto jednoduché a tudíž přehledné.

Teď se dostávám o level dál a začíná ta pravá zábava! Přestože mám na předním kole stále aktivované ABS, na zadním kole je vypnuté a díky tomu můžu poslat před nájezdem do zatáčky zadní kolo do smyku. Do teď to pro mě byla spíš teorie, ale teď – na stará kolena se mi to v hlavě konečně správně sepnulo a konečně mi to jde!

Jednoválec má skvělý nástup a krásně mě vystřeluje ze zatáček. Kontrola trakce na výjezdu dovoluje takový smyk, že se musím ujistit, jestli je trakce vážně zapnutá. Zjišťuji, že ano, že zvládnutí smyku na výjezdu byla evidentně její zásluha a vracím se na okruh.

V terénu oceníte nízkou hmotnost a skvělou ovladatelnost.

V terénu oceníte nízkou hmotnost a skvělou ovladatelnost.

Lehké drifty si díky kontrole trakce užívám víc a víc. Zatímco u Endura způsobovala výška stroje mou nejistotu, tady si umím představit, že by mohl být stroj i vyšší, protože díky velkým náklonům, které stroj dovoluje, mám problém uhnout dostatečně nohou. Přeci jen už nejsem nejmladší, ale toto jsem nečekal.

Šestsetdevadesátka je skvělý stroj. Oproti sedmsetdevadesátce je mnohem radikálnější a emoce z ní sálají na všechny strany. Je znát, že u 690 se nešetřilo a byly použity prémiové komponenty a díky tomu vše funguje excelentně. Nebude to motocykl pro nekonečně dlouhé výlety a polykání kilometrů. Už vůbec ne na výlety ve dvou.

Někomu nemusí vonět vibrace jednoválce - přestože se výrazně snížily. Cena sice odpovídá použité technice, ale u malé a navíc tak trochu jednoúčelové motorky, by člověk čekal menší cenovku než 280 000 korun. U SMC vím o spoustě silnic, kde bych se s ním vyřádil, ale u endura obecně vidím problém v tom, že není moc možností, kde (legálně) jezdit.

V zatáčkách oceníte skvělý podvozek.

Většinu lidí nebaví jezdit dokola po jedné nebo dvou tratích v okolí. Ale pokud všechno toto víte a přesto takové podmínky vyhledáváte a dokážete si je užít, tak tento stroj vás určitě nezklame a zaručeně si ho užijete podle hesla KTM: Ready to race.

A je jedno, jestli se budete honit s někým jiným, nebo jestli budete na téhle hračce překonávat „jen“ sami sebe. Koneckonců o kvalitě a ultimátnosti této káteemky svědčí i fakt, že právě tento stroj je základem veleúspěšného dakarského speciálu.

Autor:
  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Letošní pražský Motosalon se neuskuteční kvůli vládním opatřením

Březnový veletrh Motosalon, který se měl konat v Praze, se kvůli pokračující epidemii koronaviru a s ní spojenými...

Fešácký elektroskútr jezdí skoro zadarmo. Za městem mu dochází dech

Motorismus zažívá elektroboom. Jestliže je to s bateriovým pohonem u aut na rozsáhlou diskuzi, skútry jsou pro...

Autofotka týdne: Nejnovější Harley je šlapací a elektrický

Moderní harleyář už nejspíš nespí pod svou milovanou mašinou a s jointem za uchem a třepotem třásní svého ohozu neláká...

Test napříč stoletím. Legendární Indian Scout a záhada dvou linek

Premium Ikonický Indian Scout letos oslavil sto let. Znovuzrozená značka si svého předchůdce, který platil za nejuniverzálnější...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...