Sobota 15. srpna 2020, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 15. srpna 2020 Hana

Holanďan sestrojil motorku ze dřeva. Jezdí na palivo z mořských řas

aktualizováno 
Lidé zatím neví, jak bude za třicet let vypadat budoucnost dopravy. S jedním zajímavým vynálezem nedávno přišel holandský designér Ritsert Mans. Sestrojil motorku z obnovitelného zdroje materiálu – dřeva. Stroj má navíc poměrně efektivní „přírodní“ pohon, jezdí na palivo z mořských řas.

„Právě ta lidská nejistota z budoucnosti nám dává možnost zkoušet zajímavé věci a dívat se na tradiční model osobní přepravy netradičním pohledem,“ říká Mans, který poprvé v roce 2015 začal ve své dílně spekulovat nad unikátním jednostopým strojem.

„Víte, klasická motorka je vlastně tím nejprostším způsobem, jak přeměnit energii na pohyb. Není to sice úplně nejpohodlnější, možná je to trochu nebezpečné, ale je to kouzelně svobodné,“ dodává.

Vynálezce přitom nechtěl, aby mu tento pocit osobní svobody a radosti z pohybu kalilo svědomí z neudržitelnosti. Fosilní paliva přispívají ke globálnímu oteplování a samotná výroba motocyklů také nepatří z hlediska své ekologické stopy mezi ty zrovna nejčistší procesy. Jak to tedy udělat jinak a lépe? S využitím starých a osvědčených, přírodě vlastních materiálů. Navrhl tedy základní rám motorky s vidlicemi, pevnými řídítky a odpružením kompletně ze dřeva.

Vnější kryt i sedačka, to vše je u jeho cestovního prototypu vystavěno ze dřeva. Přesněji tedy glulamu, lepených vrstev vysoustružených plošek spojených přírodním klihem. „Je to původnější systém, který navíc podává při zátěži lepší výsledky než adheziva na epoxidové bázi,“ dodává Mans.

Prohlídka jednotlivých součástí kapotáže stroje připomíná procházku arboretem. Základem je březové dřevo, které není zrovna ohebné a tvárné. Je však velmi lehké a s jednotlivými díly se dá lépe pracovat.

Materiál vyrobený přírodou

V nejvíce fyzicky namáhaných součástech nastoupil len, který je z hlediska odolnosti jedním z nejkvalitnějších přírodních materiálů. A pochopitelně tu nechybí ani korek, který byl využit jako kompresní materiál v přední a zadní vidlici. Pouze kola jsou z gumy, osy a vlastní blok motoru z kovu.

V roce 2017 Mans na holandském týdnu designu poprvé „slavně“ představil svou dřevěnou motorku světu. Chvály se zrovna nedočkal. Kromě skalních nadšenců do eko-inovací totiž nepřinášel nic tak výrazně nového.

Fotogalerie

Divákům přišel koncept dřevěného stroje poněkud prehistorický. Hračičkovitý, ale nepraktický. Auto nebo motorka ze dřeva totiž pořád produkují emise ve velkém, bez ohledu na „hezký“ vzhled.

Mans jim musel dát za pravdu. Kromě dřevěného skeletu, který je sice působivý, není jeho dílo zase o tolik čistší a ekologické. Ze strany kritiků však padla i slova inspirace. Manse v jeho dílně krátce po prezentaci navštívil Peter Mooij. Vědec, který se už pár let zabývá udržitelnými energetickými systémy a patří mezi přední evropské průkopníky přírodních paliv.

Řasy dávají palivo zadarmo

Rozhodl se, že do dřevěného koně nechá zasadit speciální motor, který bude poháněn palivem vyrobeným ze zelených mořských řas. „Některé mikroskopické vodní řasy produkují olej, stejně jako třeba olivy,“ vysvětluje Mooij. „A stejně jako z oliv z nich dokážeme takový olej dostat a zpracovat jej na nízkoemisní palivo. Bez větších konstrukčních zásahů do samotného tělesa motoru.“

Princip zůstává zachován, mění se jen médium. Celý koncept dřevěné motorky se tím však dostal na dočista jinou úroveň. „Palivo získané z řas má celkem dost výhod,“ doplňuje Mooij. „Je levné, u moře snadno dostupné. A hlavně: zmíněné oleje se získávají prostřednictvím fotosyntézy, tedy z oxidu uhličitého, který načerpají z atmosféry. Ano, spálením těchto olejů se CO2 do atmosféry zase uvolní. Ale je ho jen tolik, kolik si z ní vzaly řasy. Je to neutrální proces, při kterém ovzduší neznečišťujete.“

Příznivce motorek pochopitelně bude zajímat, co takový stroj ze dřeva vlastně dovede. A možná je příjemně překvapí. S nádrží na 0,6 litru utáhne bez větších komplikací dvacetikilometrovou projížďku v náročném písčitém terénu. Pokud nefandíte pomalé jízdě, můžete bez obav přidat plyn. Maximální rychlost tohoto stroje je dána limitem 100 kilometrů v hodině. Je tedy právě tak dobrý jak na pojížďky ve městě, tak mimo zpevněné silnici. A náhradní díly? Většinu z nich si můžete nechat vyrůst na vlastní zahradě.

Postavte si svou vlastní

Na celém tomto neotřelém konceptu je sympatická ještě jedna věc. Mooij i Mans si nenechali nic pro sebe. Vydali i praktickou brožurku De Dikke Alg: waarom algen de wereld gaan redden (Tlusté řasy aneb proč řasy zachrání svět), ve které krok za krokem popisují celý výrobní postup. Ať už dílenskou část s konstrukcí motocyklu nebo tu „laboratorní“ s výrobou paliva. Podle jejich návodu si tak může podobnou dřevěnou motorku sestavit každý.

„Vždycky mě fascinoval začátek 20. století a éra nástupu prvních automobilů,“ dodává Mans. „Byla to doba, kdy se lidé nebáli zkoušet nové věci. S jedním dobrým nápadem jste mohli udělat díru do světa. Možná je na čase něco takového zase vyzkoušet. S naším nápadem teď může každý experimentovat po svém.“

Dřevěná motorka: nápad šílených vynálezců, nebo cesta, jak změnit budoucnost...

Dřevěná motorka: nápad šílených vynálezců, nebo cesta, jak změnit budoucnost motoristiky?

Autoři:
Témata: palivo
  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Policejní radary v pohotovosti. V pátek se měří všude, nohu z plynu!

Na zhruba 150 místech v Česku bude policie v pátek kontrolovat, zda řidiči dodržují maximální povolenou rychlost....

Legendární škodovka pojede Dakar. Podívejte se, jak trénuje

Na startu dakarské rally potkáte nejrůznější dobrodruhy. Jedni s totálním zatemněním jedou za hranou rizika od startu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Pastrňák i Kvitová. Sportovní hvězdy skupují v Praze luxusní nemovitosti

Premium Rezidence na Smíchově, byty v Karlíně nebo na Vinohradech. To je jen malý výčet nemovitostí, které vlastní české...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

VIDEO: Na motorce najel 1 573 000 km. Má vlastní expozici v muzeu

V sedmadvaceti se Jaroslav Šíma posadil na motorku a už z ní neslezl. Všechny peníze dá za benzin, když není kde...

Přísnější předpisy a nové crashtesty přinesou v roce 2022 bezpečnější helmy

Předpisy jsou vždy o krok pozadu za reálným světem. Ať jsou sebepřísnější, výrobci se časem naučí vytvořit produkt co...

VIDEO: Indická Jawa už může do Evropy, má však zpoždění kvůli koronaviru

Jawa indického výrobce, společnosti Mahindra, která se na domácím trhu stala trhákem, míří i do Evropy. Týneckou firmu...

Do tajného muzea Jawy se každý nedostane, pojďte na videoprohlídku

Exkluzivně Kousavá potvora. Buď vyhrála, nebo nedojela. To je legendární třistapadesátka z konce šedesátých let, jedna z ozdob...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Modelka po plastice nedodržela sexuální abstinenci, praskl jí zadek

Šestadvacetiletá Amanda Nicole z Los Angeles se živí jako modelka a je samozvanou dvojnicí herečky Scarlett...

Herečka Prachařová bydlí na Letné. Nezvaní návštěvníci jsou už pryč

Při pohledu na starý činžák by jen málokoho napadlo, v jak krásném bytě dcera herců Dany Batulkové a Davida Prachaře...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...