Bláznivý Jojo na skútru přejel Alpy i La Manche. Do Afriky zajel pro ropu

Motocyklový závodník Georges Monneret proslul díky šíleným jízdám napříč Evropou, kterými chtěl dokázat, že motorka je nejlepší dopravní prostředek své doby. Parta tří francouzských motorkářů v únoru jednu z jeho cest zopakuje.
Francouzský motocyklista Georges Monneret po přistání u břehu v anglickém...

Francouzský motocyklista Georges Monneret po přistání u břehu v anglickém Doveru. (říjen 1952) | foto: Getty Images

Francouzi ho měli za hrdinu a blázna. Říkali mu přezdívkou „Jojo la moto“, což je nepřeložitelný dvojsmysl – na jednu stranu může znamenat „Jirka Motorka“, ale také „motohezounek“ nebo „motošílenec“. Všechno na Monnereta sedí.

Letáček z jízdy do Alp s vespou

Mezi lety 1948 a 1959 totiž úspěšný závodník a podnikatel uspořádal minimálně pět jízd, které sledovali novináři z Francie i celé Evropy. Chtěl jimi dokázat, že motorka je nejlepší dopravní prostředek, který lze použít. Měl k tomu dobrý důvod – kromě závodění vlastnil několik „motosalonů“ a prodával stovky motorek ročně.

1948: v zimě proti vlaku přes Alpy

První jízda byla ještě relativně obyčejná. Jelo se jen po silnici (i když občas zasněžené), jen jeden den a jednu noc, nikdo se nezranil a nestřílelo se. Monneret se syny, sedmnáctiletými dvojčaty Pierrem a Jeanem, vyrazil na konci ledna z Paříže do alpského horského střediska Alpe d’Huez. Cíl? Být rychlejší než vlak.

To, co tehdy Monneret dělal, by i dnešním pohledem bylo solidním marketingovým počinem. Jízdu pojmenoval Trois mecs en Tobec“. Chytlavý slogan je složený z výrazu slangově označujícího trojici příbuzných (trois mecs) a slova „tobec“, což je zkrácený název tehdy oblíbené domácí motocyklové značky Motobécane. Právě na ní rodina do Alp vyrazila. A právě tuto značku samozřejmě Monneret prodával.

Start byl stanoven na půlnoc. Byla zima, tma, pršelo. Přesto na startu čekaly desítky novinářů, kteří si nechtěli nechat senzaci ujít. Pak se trojice jezdců následovaná náklaďákem s technickým zázemím a novináři vydala na cestu. Jejich stroje Motobécane D45 nebyly žádné trhače asfaltu. Čtyřtaktní dvouválec o objemu 125 ccm měl skromný výkon a rozumnou cestovní rychlost kolem 65 kilometrů v hodině. Zkrátka motorka na každodenní dojíždění do práce.

Rodinná výprava zastavila jen třikrát na tankování. Jedinou závadou, kterou museli řešit, byla prasklá žárovka ve světlometu. Těsně před Alpe d’Huez motorky zdolaly zasněžený průsmyk ve výšce kolem 1 500 metrů nad mořem. Před čtrnáctou hodinou už Monnereta a jeho syny vítali nadšení místní novináři v horském středisku.

Cesta jim trvala 13 hodin a 44 minut. Ujeli 670 kilometrů průměrnou rychlostí necelých 49 kilometrů za hodinu. Vlakem do Grenoblu a následně autobusem by cesta zabrala 15 hodin a 30 minut. Komu by dvě hodiny ve prospěch motorky nepřipadaly zásadní, musel sklopit hlavu při srovnání nákladů. Při spotřebě 2,58 litru benzinu na 100 kilometrů vyšla cesta na 432 franků. Vlaky měly tehdy jednotnou taxu 2,25 franku na kilometr. Cesta tedy vyšla na 1 507 franků, tedy tři a půl násobek spotřeby motocyklu. Jen pro představu – v dělnických profesích se tehdy vydělávalo kolem 100 franků za hodinu.

O čtyři roky později pak Monneret jízdu zopakoval. Jen jel na vespě, sám, bez podpůrného týmu, se spolujezdkyní a cestu stihl ještě rychleji – za dvanáct hodin a tři minuty s průměrnou rychlostí přesahující 50 kilometrů v hodině.

1951: kolem světa bez ohledu na ztráty

O tři roky později se Monneret opět s esyny pokusil o další rekord. Co nejrychleji chtěli symbolicky objet planetu Zemi – tedy najet 40 tisíc kilometrů. Opět na úplně běžné motorce, kterou starý Monneret prodával. Tentokrát šlo o model Puch TS 125 ccm. Motorka byla jen jedna, tři muži se na ní střídali. Pokus se odehrával na okruhu Montlhéry jižně od Paříže, kde se tehdy jezdíval i proslulý čtyřiadvacetihodinový závod Bol d’Or. Když už měli ujeto přes 30 tisíc kilometrů, narazil syn Georgese Jean potmě do náklaďáku, který na trase svážel plynové lampy, které dráhu přes noc osvětlovaly. Jean si tehdy zlomil obě stehenní kosti a zápěstí. Motorka byla vážně poškozená, ale motor běžel. Jeanův bratr Pierre a otec Georges ji za jeden den opravili a jízdu dokončili ve dvou. Ujet 40 tisíc kilometrů jim nakonec trvalo osmačtyřicet dnů.

Motocyklový závodník Georges Monneret proslul díky šíleným jízdám napříč...
Motocyklový závodník Georges Monneret proslul díky šíleným jízdám napříč...

1952: na vespě přes La Manche

O čtyři roky později se Monneret pustil do svého nejslavnějšího dobrodružství. Trasa vedla tentokrát z Paříže do Londýna. To je asi 550 kilometrů. Jenže nějakých 45 kilometrů z toho je moře. Monneret se rozhodl, že světu dokáže, že ani voda motorku nezastaví. Jako novopečený dealer legendárního skútru vespa tentokrát vyrazil na italském stroji, opět o objemu 125 ccm. Proti němu vyjelo několik soupeřů na motorkách i v autech.

Prvních 300 kilometrů do přístavu v Calais urazil Monneret za necelých pět hodin. Ostatní přijeli relativně krátce po něm a šli čekat na trajekt. Na Monnereta už ale čekali parťáci se speciálně postaveným katamaránem, na který Monneret nainstaloval svoji vespu. Plavidlo připravoval dlouho dopředu a inspiroval se dnes neznámým konstruktérem z Itálie, který vespu přestavěl v podobném stylu. Dochovala se jediná fotka, na které původní autor sedí na stroji s nápisem „idro scooter“.

Bývalý francouzský motocyklový závodník Georges Monneret vyráží na cestu z Paříže do alžírského Hassi Messaoud a zpět. (27. dubna 1959)

Katamarán byl pět metrů dlouhý. Řídítka ovládala kormidlo, zadní kolo převodem přes řemen hnalo lodní šroub. Ze tří rychlostí, které vespa měla, se používaly dvě. Pro chlazení bylo nutné instalovat speciální ventilátor napojený na pohon – při nízké rychlosti na moři by se motorka pochopitelně neuchladila. A další změnou byla přídavná desetilitrová nádrž.

Ještě před rozedněním vyrazil Monneret na rozbouřené moře. Abychom byli spravedliví – samozřejmě jej doprovázel člun. Právě ten Monnereta zachránil, když v moři lodním šroubem trefil zřejmě nějaký předmět a přelomil hřídel. Na moři nebyla závada opravitelná, člun tedy závodníka odvezl zpět na francouzský břeh. Jenže Monneret to nevzdal. Stroj opravil a ráno vyjel znovu. To už se i moře uklidnilo. Na vodě strávil víc jak pět hodin. Pak se k úžasu a zděšení Angličanů vylodil v Doveru, odkurtoval vespu a po patnácti hodinách od odjezdu z Paříže už kroužil kolem pomníku admirála Nelsona na Trafalgal Square. Porazil všechny soupeře. A vytvořil i nový absolutní rekord.

1959: do války pro plechovku ropy

Poslední husarský kousek – opět na propagaci vespy – předvedl Monneret v roce 1959. V Alžíru tehdy zuřila válka za nezávislost. Jejím důsledkem byly problémy se zásobováním Francie ropou a velké výkyvy v cenách pohonných hmot. Monneret opět využil celospolečenského tématu a „vsadil“ se s tehdejším ministrem pro saharskou Afriku a zámořská území, že z ropných polí v Alžíru osobně doveze plechovku ropy. „Obojživelnou“ stopětadvacítku tentokrát vyměnil za modernější stopadesátku a s ní byl za pět dní zpátky a na Place de Concorde v Paříži ji obřadně předával ministrovi.

Bývalý francouzský motocyklový závodník Georges Monneret vyráží na cestu z Paříže do alžírského Hassi Messaoud a zpět. (27. dubna 1959)

Epilog: následovníci vyjedou v „jojových“ šlépějích

První z Monneretových dobrodružství – to alpské – letos chtějí zopakovat tři francouzští nadšenci. Pátého února, v den zahájení veteránského veletrhu Rétromobile, vyrazí z Paříže na stejnou cestu, kterou před dvaasedmdesáti roky projela Monneretovic rodina. Pojedou pochopitelně přesně ve šlépějích „trois mecs en tobec“ – tedy na stejných motorkách, po stejné trase a asistenci jim bude dělat stejný servisní náklaďák.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...