Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čeští studenti závodí s elektromotorkou s proměnným rozvorem

  13:00
Závodní tým Fakulty dopravní ČVUT v Praze CTU Lions se zúčastnil mezinárodní soutěže Motostudent 2019/2021 ve španělském Aragonu, kde představil svůj nový prototyp elektrického závodního motocyklu EVO 2.0 Electric. V konkurenci dalších 45 studentských týmů z celého světa obsadil jako jediný český univerzitní tým celkové 12. místo.

Motostudent je mezinárodní soutěž studentských týmů, která je vyvrcholením dvouleté sezony, během níž jednotlivé týmy navrhují, ověřují, testují a staví vlastní prototyp závodního motocyklu, se kterým se nakonec utkají na závodech.

„V aktuální sezoně 2019/2021 se náš tým účastnil kategorie elektrických motocyklů. Přestože to pro nás byla již druhá elektrická motorka, museli jsme se hodně učit a vypořádat se s úplně novými problémy, jako je návrh akumulátorů anebo nekonvenční konstrukce, která je jiná než u motocyklu se spalovacím motorem,“ říká Josef Svoboda, konstruktér týmu CTU Lions.

„Úkolem je v rámci tří semestrů vyvinout a postavit stroj pro studentské závody,“ vysvětluje Přemysl Toman, doktorand fakulty dopravní ČVUT, šéf a jezdec týmu. Stejně jako u kolegů od formulí má tým úkoly v teoretické a praktické části, v té první vytváří zprávy, popisují koncepci, konstrukci, sestavují byznys plán závodního týmu a v praktické části se utkávají v závodech na okruhu.

Prototyp elektrického závodního motocyklu EVO 2.0 Electric studentů ČVUT

Od roku 2019 týmy postupně odevzdávaly povinné dílčí technické zprávy o návrhu, vývoji a softwarovém ověřování (simulacích a výpočtech). Součástí zprávy je také byznys plán pro malou až středně velkou firmu. Vrcholem soutěže byla několikadenní akce na španělském okruhu Motorland Aragon, kde probíhá postupně statická zkouška, která je součástí přejímky, ověřovala se tak bezpečnost konstrukce, následovaná dynamickou zkouškou, při které profesionální jezdci zkoušeli chování motocyklu.

Součástí dynamických zkoušek byl test brzdění, akcelerace, jízda zručnosti a maximální rychlost. Poslední disciplínou byl závod na okruhu, který se po vzoru velkých cen dělil na kvalifikaci a hlavní závod. Výsledné umístění týmu v soutěži určily úspěchy ve všech disciplínách, kvalita odevzdaných technických zpráv, technické parametry motocyklu a samozřejmě také jeho umístění v závodu.

Letošní motocykl studentů Fakulty dopravní ČVUT EVO 2.0 Electric je druhým plně elektrickým prototypem týmu CTU Lions. Stroj má maximální výkon 26 kW a akumulátor o kapacitě přibližně 7 kWh, což umožňuje dojezd 50–70 km v nejostřejším závodním tempu. „Kvůli tematickému přesahu do konstrukce elektrického vozidla jsou v týmu zapojeni také studenti Fakulty strojní ČVUT a Fakulty elektrotechnické ČVUT, kteří pomáhají s elektrickými a konstrukčními prvky motocyklu. Celkově má tým 11 členů,“ popisuje Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.

„Na EVO 2.0 Electric naši studenti úspěšně otestovali technické inovace v konstrukci rámu, baterie, předních brýlí, převodovky a orientace motoru v motocyklu. Proti předchozím generacím navíc posunuli ještě dále výrobu vlastních komponentů a celých systémů. Jsme na ně právem hrdí, co v mezinárodní konkurenci dokázali,“ říká Petr Bouchner, proděkan pro vědu a výzkum Fakulty dopravní ČVUT.

Tým si podle pravidel soutěže vyvinul vlastní rám, jeho dílem je také zadní kyvná vidlice, hlava řízení, bateriový box. Všechny týmy mají stejné motory, brzdiče a pneumatiky. Jednotné komponenty dostávají týmy od organizátorů v rámci startovného.

Česko bez kouře

Podmínky šampionátu vyžadují, aby tým přinášel inovativní řešení na svém stroji. „V případě českého týmu je to aktuálně proměnná geometrie uchycení přední vidlice. Pomocí vložek v hlavě řízení mění rozvor motorky, což má vliv na chování stroje.“ popisuje konstruktér a mechanik motorky Josef Svoboda. Srdce tvoří motor o maximálním výkonu 42 kW, je uložen v motorce nekonvenčně podélně.

„V této konfiguraci si motor ideálně chladí, což bylo ve 42stupňových vedrech v Aragonu potřeba,“ dodává Svoboda. Tým musel také zkonstruovat speciální převodovku, která přenáší sílu motoru na zadní kolo. Tvoří ji kuželové soukolí a skrze řetěz se pak přenáší točivý moment, maximem je 95 Nm. Převodovka plní také centrální nosnou funkci rámu. Je na ní uchycena zadní vidlice a odpružení.

Maximální rychlost je kolem 190 kilometrů za hodinu. „Ta je daná převodovým poměrem převodovky, je to kompromis mezi požadavky na akcelerací a maximální rychlost,“ vysvětluje Josef Svoboda.

Tým CTU Lions

Důležité je červené tlačítko vypínající vysokonapěťový systém motorky. Vyžadují ho předpisy – traťový maršál jím v případě nehody na trati odpojí trakční baterii.

V Aragonu prošli čeští studenti se svým prototypem všemi technickými přejímkami. Tým se u nich setkal s několika potížemi, které bylo třeba vyřešit. Stroj tedy museli na místě narychlo noc upravovat. Do závodu se týmu nakonec podařilo dostat. Na závodním okruhu se kvalifikoval do hlavního závodu společně s 20 nejlepšími týmy. „V konkurenci 45 týmů z celého světa studenti ČVUT dosáhli na 8. místo v hodnocení technické inovace, 15. místo v závěrečném závodě a celkově tak obsadili 12. místo,“ upřesňuje Lokaj.

„Aktuální stroj vyvíjí tým od roku 2019, stavbu zbrzdila koronavirová epidemie,“ popisuje Toman. „Začínali jsme s klasickou benzinovou motorkou. Elektrický stroj jsme představili minulou sezonu, což nás uchvátilo,“ popisuje Petr Bouchner, vedoucí ústavu dopravních prostředků na fakultě dopravní ČVUT. Tým tedy v loňském roce závodil se dvěma motocykly. Nyní už se zaměřuje jen na elektrickou verzi.

Motocykl se bude dále účastnit různých závodů seriálu Moto Engineering Cup a dalších akcí. „Jeho jízdní vlastnosti a konstrukce byly na závodech chváleny profesionálními testovacími jezdci, takže očekáváme, že v příštích letech dosáhne dalších úspěchů,“ dodává Pavel Hrubeš, děkan Fakulty dopravní ČVUT.

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

Omamná vůně nového auta? Chemický koktejl může způsobit zdravotní komplikace

19. června 2024

Léto je tady, a s ním i rozpálené kabiny aut. U těch nových znamená delší pobyt v interiéru...

Krach elektrického snu. Fisker požádal o soudní ochranu před věřiteli

18. června 2024

Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž...

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

Čínská automobilka Leapmotor zahájila v Polsku výrobu elektroaut

18. června 2024

Společný podnik čínské automobilky Leapmotor a koncernu Stellantis zahájil výrobu elektromobilů...

Nejlepší tip na letní grilovačku: Bez něj se neobejdete
Nejlepší tip na letní grilovačku: Bez něj se neobejdete

Ajvar skvěle dochutí všechny grilované pokrmy. V redakci jsme vyzkoušely jemný i pálivý Ajvar, který se hodí k masu i zelenině. Jaké recepty se...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...