Česko bez kouře

Zhluboka se nadechnout čistého vzduchu… Jedna z malých a zdánlivě bezvýznamných radostí všedního dne, ze kterých se skládá pocit pohody, vyrovnanosti a štěstí. Pro naše předky byl kdysi čistý vzduch takovou samozřejmostí, že o něm vůbec nepřemýšleli. Pak ale přišly továrny, auta, cigarety, spalovny, hutě, chemičky a další zdroje kouře, smogu a zápachu. O svobodný nádech jsme byli připraveni…

Národní den
bez kouře

  • Úterý 7. září 2021

ODBORNÁ KONFERENCE

  • 9:00 - 13:00 hod.
  • Fakulta architektury ČVUT v Praze, sál "Kotěra", Thákurova 9, Praha 6 – Dejvice
Pouze pro registrované, kontakt: marcela.pacan@mafra.cz

NÁRODNÍ DEN BEZ KOUŘE FEST

  • Kampus ČVUT, Thákurova 9, Praha 6
  • 12:00 začátek festivalu
  • 14:00 úvodní slovo NASTYHO
  • 14:10 kapela Sway Away
  • 15:00 prezentace moderních technologií bez kouře
  • 16:00 kapela Flat White Orchestra
  • 17:00 prezentace moderních technologií bez kouře
  • 18:00 LAKE MALAWI
  • 19:00 prezentace moderních technologií bez kouře
  • 20:00 MONKEY BUSINESS
  • 21:30 konec koncertu a závěr festivalu

VSTUP ZDARMA

  • Generální partneři

  • Partneři

  • Záštita nad akcí

Všimli jste si?

Čistý vzduch do Česka se vrací. Cítíme to doslova na každém kroku. Obrození jedné ze základních životních potřeb má celou řadu podob.

  • Ekonomika a průmysl se zbavují závislosti na uhlí a přecházejí na čistší zdroje energie.
  • Auta dostala katalyzátory, a především přecházejí na jiné, alternativní pohony, kouř se vytrácí i ze silnic.
  • Klasické cigarety přestávají být in a v kavárnách si už nepovídáme v oblacích modravého dýmu.
  • Města a vesnice omezují pálení listí, kterým nás na podzim terorizovali bezohlední sousedé.
  • Ani doma už netopíme v kamnech jako v minulých staletích, nahradily je moderní kotle a další alternativy.

To všechno je v součtu velká změna. Můžeme si jít ráno zaběhat, projít se s dětmi městem nebo jen tak posedět v parku či restauraci. Bez toho, aby nás „praštilo přes nos“, že se někde něco pálí, bez kašle, bez strachu z nemocí. Čistý vzduch je základním lidským právem a to právo se nám vrací. Znovu svobodně dýcháme. Važme si toho!

  • 98%

    O tolik se od roku 1990 snížily celkové emise z českého průmyslu díky investicím, které proběhly do roku 2000.

  • 95%

    V průměru o tolik procent méně škodlivin produkuje systém zahřívaného tabáku společnosti Philip Morris, a to ve srovnání s hořící (referenční) cigaretou.

  • 36,7

    Tolik miliard korun chce Škoda Auto v příštích pěti letech investovat do e-mobility. V roce 2030 by tak měla celosvětově prodávat přes 50 % elektromobilů.

  • 1500

    Počet dobíjecích stanic pro elektromobily, které do konce roku 2022 vzniknou v okolí závodů Škoda Auto. Dalších 400 bodů nabídnou dealeři.

  • 175

    Tolik miliard korun zatím investovala společnost Philip Morris International do vývoje, vědy a budování výrobní kapacity pro portfolio produktů nahrazujících proces spalování zahříváním tabáku či kapaliny.

  • 95%

    Takové účinnosti dnes dosahuje zachytávání oxidů síry z kouře elektrárenských kotlů. Díky tomu v Česku zmizely kyselé deště, ekologický postrach konce 80. let.

  • 55%

    Takový je plán skupiny ČEZ, která chce do roku 2030 snížit emise o více než polovinu v porovnání s rokem 2019. V roce 2025 plánuje vyrábět z uhlí pouze čtvrtinu veškeré své produkce elektřiny, v roce 2030 pak už jen 12,5 procenta.

  • 14%

    O tolik v roce 2020 narostl prodej CNG na stanicích, které provozuje Pražská plynárenská. Zájem o CNG roste i v roce 2021, jen do května se jej oproti stejnému období v loňském roce prodalo o 9,6 % víc.

Jak se Česko zbavuje kouře

Česko bez kouře: nacházíme se v bodě zlomu. Konference nastínila zásadní výzvy přechodu na zelenou ekonomiku

Minulý rok zaznamenala většina měřicích stanic nejnižší koncentrace polétavého prachu i oxidu dusičitého (NO2) od začátku tisíciletí. „Dýcháme ten nejlepší možný vzduch za poslední desítky let,“ řekl na konferenci Národní den bez kouře ministr životního prostředí Richard Brabec.

Platit za Green Deal se lidem líbit nebude, řekl ekonom Hampl na Dni bez kouře

Přední čeští akademičtí i ekonomičtí odborníci diskutovali v úterý s politiky o reformách nutných k přechodu k čistšímu hospodářství i příjemnějšímu životu. Vedle nezbytnosti ekologických řešení se experti nevyhýbali ani kritice evropského zeleného plánu Fit for 55. „Až za něj budou mít lidé zaplatit, líbit se jim to nebude. Nemůže nás pak překvapovat, že konkrétní návrhy budou vzbuzovat odpor,“ řekl ekonom Mojmír Hampl.

Úplná uhlíková neutralita není nic, co by bylo z říše sci-fi, míní šéf Pražské plynárenské

Zemní plyn tu s námi bude ještě nejméně 20 let, říká v rozhovoru pro Lidovky.cz šéf Pražské plynárenské Martin Pacovský. Podle něj je nyní nejlepším typem paliva pro ekologizaci teplárenství, do budoucna se ale musí počítat i s dalšími „čistými“ alternativami.

Nechci, aby Česko bylo montovnou, říká rektor ČVUT

EXPO v Dubaji otevře své brány za měsíc, jedním z hlavních lákadel českého pavilonu bude systém, který za využití solární energie vyrábí vodu ze vzduchu. Technologii, jež má přivést životadárnou vláhu i do nejvyprahlejších koutů planety, vymysleli vědci z Českého vysokého učení technického v Praze.

Metropoli pomůže plnit ambiciózní klimaplán její Pražská plynárenská

Pražská plynárenská se hlásí k pražskému klimatickému plánu a bude se prezentovat na festivalu Národní den bez kouře. Podle klimatického plánu, který vyhlásila Praha, se totiž hlavní město zavázalo snížit do roku 2030 emise oxidu uhličitého o 45 procent oproti roku 2010.

Interaktivní laboratoř v Praze představí škodlivost tabákového kouře

Snižování kouře a emisí díky technologiím 21. století. To je hlavní téma Národního dne bez kouře, který se koná již v úterý 7. září v Praze. Na dopolední odbornou konferenci naváže od 14 hodin festival, kde se představí řada inovací vedoucích k zlepšování ovzduší v Česku. Jedním z míst, které budou moci lidé navštívit, je i interaktivní laboratoř Svět bez kouře.

Cigaretový gigant Philip Morris se zapojil do boje s kouřením. Má pro to dobrý důvod

Zlozvyk, nešvar, neřest. Pro mnohé však neodmyslitelný požitek, který byl po generace v naší společnosti běžnou záležitostí. O škodlivosti kouření pro naše zdraví dnes není pochyb, přesto se stále tabák a cigarety těší velké oblibě.

Škoda vyrobila už 100 tisíc elektroaut. Další zákazníky mají přilákat menší a levnější modely než Enyaq

Automobilka Škoda oznámila, že vyrobila již 100 tisíc vozů do zásuvky. Podíl elektrifikovaných vozů značky na trhu rychle roste a letos jich bude pravděpodobně více než dvojnásobek proti loňsku. První čistě elektrický model značky vyráběný v Česku, SUV Enyaq, začíná šlapat na paty nejprodávanějšímu českému elektromobilu Kona konkurenční automobilky Hyundai.

Vyvíjíme e-cigarety, které ověří kuřákův věk, říká šéfka Philip Morris

Tabákový gigant Philip Morris nedávno ohlásil koupi tří farmaceutických firem z USA, Dánska a Velké Británie. „Chceme se přetvořit z tabákové firmy na společnost podnikající v oblastech i mimo nikotin, zejména v segmentu péče o zdraví a životního stylu,“ říká šéfka Philip Morris pro Česko, Slovensko a Maďarsko Andrea Gontkovičová v rozhovoru.

Škoda snižuje emise z aut i výroby. Baterie pro hybridy montují a testují speciální roboti

Do roku 2030 chce Škoda proti roku 2020 snížit emise CO2 jí vyráběných vozů o více než 50 procent. Trvalá udržitelnost je jedním z pilířů její nové Strategie 2030 – Next Level Škoda. Cest k naplnění těchto cílů i k dalšímu snižování dopadů produkce mladoboleslavské automobilky na životní prostředí je řada. Nejde jen o výrobu a provozování elektromobilů, byť je to, zejména v očích evropských regulátorů, zásadní položka této kapitoly.

V Praze se vyvíjí moderní zabezpečení norské železnice

Jen málokdo ví, co se tady děje. Tušili jste, že se v nenápadné kancelářské budově v pražských Stodůlkách vyvíjí a testuje nejmodernější zabezpečovací zařízení pro norskou železnici? Pojďte se s námi podívat do laboratoří Siemens Mobility.

Škoda chystá čtyři nová elektroauta. Spalovací motory ale zachová, říká člen představenstva Martin Jahn

Mladoboleslavská automobilka sází na elektroauta. Ještě letos se na silnicích vedle Škody Citigo a nového modelu Enyaq iV objeví i sportovnější verze tohoto crossoveru: Škoda Enyaq iV Coupé. A v přípravě jsou další tři o něco menší modely s elektrickým pohonem.

KOMENTÁŘ: Ekologická daň EU zasáhne aerolinky. A co kosmický turismus?

V době, kdy Richard Branson a Jeff Bezos začali dobývat komerčními lety vesmír, představila Evropská komise poměrně radikální návrh „zeleného balíčku“. Ten má mimo jiné od roku 2023 postupně zavést spotřební daň z „neekologického“ leteckého paliva a nasměřovat EU k dlouho vzývané uhlíkové neutralitě, zamýšlí se v komentáři Tomáš Kočař, právník KPMG Legal.

Čeští studenti závodí s elektromotorkou s proměnným rozvorem

Závodní tým Fakulty dopravní ČVUT v Praze CTU Lions se zúčastnil mezinárodní soutěže Motostudent 2019/2021 ve španělském Aragonu, kde představil svůj nový prototyp elektrického závodního motocyklu EVO 2.0 Electric. V konkurenci dalších 45 studentských týmů z celého světa obsadil jako jediný český univerzitní tým celkové 12. místo.

Uhlí se tady spalovat nebude. Elektrárna Mělník III definitivně končí

Elektrárna Mělník III dnes definitivně končí. Odstavením bloku spalujícího hnědé uhlí začne přeměna, která má učinit zdejší výrobu elektřiny a tepla jak ekologičtější, tak levnější. Elektrárny však odstavuje ČEZ, EPH i další.

Ceny elektřiny už dosáhly stropu, říká místopředseda ČEZ Cyrani

Rostoucí ceny elektřiny, které na evropské burze stouply během letoška o desítky procent, už zřejmě dosáhly svého maxima. V pořadu Rozstřel iDNES.cz to uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. „Nad rámec těch cen, které vidíme dnes, už moc velký důvod pro další růst není,“ řekl.

Šetříme přírodu i obecní kasu

Energeticky úsporná řešení nejsou jen trend, je to cesta k udržitelnosti jak z ekologického, tak ekonomického hlediska. V Mnichově Hradišti jsme se rozhodli šetřit energie a přírodu v našich objektech metodou energetických služeb se zárukou úspor (EPC z angl. Energy Performance Contracting).

Máme tři pilíře ochrany životního prostředí

K masivnějšímu snižování emisí potřebujeme systémové změny, to je neoddiskutovatelný fakt. Neznamená to ale, že bychom na ochranu životního prostředí měli na lokální úrovni rezignovat. Naopak! Každý můžeme svým dílem přispět. A navíc, důležitým impulsem k řešení globálních problémů bývá i pouhá skutečnost, že občané je prostě řešit chtějí.

Čistírna odpadních vod využívá energii ze slunce

Ne že bychom obraceli každou korunu třikrát, ale stejně jako jiné malé obce musíme pečlivě zvažovat, jaké investice si můžeme dovolit. Zároveň nás trápí rostoucí náklady našich občanů, spojené s životem v naší obci. Třeba v roce 2020 poplatky za jednoho občana dosáhly v průměru 2000 Kč. Aktivně proto hledáme cesty, jak šetřit.

Budoucnost jsou střechy a baterie. Celá změna by se ale neměla uspěchat, zaznělo v on-line debatě webu Lidovky.cz

Zelená řešení. Podle jihočeského hejtmana Martina Kuby (vpravo) i experta z ČEZ Kamila Čermáka (vlevo) by bylo lepší se spíš než na rychlé zavádění elektromobilů soustředit na budování chytrých decentralizovaných energetických sítí.

Z elektrárny teplárnou. ČEZ odstaví Mělník III, uhlí nahradí zemní plyn

Bezmála čtyři desítky let byl uhelný blok elektrárny Mělník III nejvýkonnějším v Česku. Jeho čas se ale nachýlil a ČEZ ho v polovině srpna definitivně odstaví. Konec elektrárenského bloku o výkonu 500 megawattů je prvním krokem k „ozelenění“ mělnické výrobny. Hlavní součástí tohoto plánu je úplný odchod od uhlí a jeho postupné nahrazení plynem.

Spotřebu uhlí nyní reguluje hlavně trh. ČEZ musí dokázat, že to s útlumem myslí vážně

Společnost ČEZ v srpnu uzavře další uhelnou elektrárnu. Doslouží třetí blok v Mělníku a z české kapacity ubude 500 megawattů fosilních zdrojů. Česko má podle návrhu uhelné komise s uhlím skončit do roku 2038.

Diesely nahradí nejspíš elektřina, tvrdí šéf české Siemens Mobility

Odklon Evropy od fosilních paliv nepostihne jen individuální automobilovou dopravu. Na železnici je snaha vytěsnit dieselové motoráky z tratí ještě mnohem silnější, říká ředitel české pobočky Siemens Mobility Roman Kokšal. Plnohodnotnou náhradu je ale nutné ještě doladit.

Fotovoltaika v Buštěhradu těží z ideálního místa. Udržují ji drony s termovizí

Je první letní den, před pátou hodinou ranní. Venku už je obstojné světlo. Čidla a kamery, které hlídají plot kolem fotovoltaické elektrárny mezi Buštěhradem a Kladnem, si právě něčeho „všimnou“. V jednom místě se na území elektrárny pokouší probojovat rodina divokých prasat.

Česko bez kouře: kdo od našich nosů odfoukl dým z elektráren, výfuků a cigaret?

Letní nebe je blankytně modré. Važme si toho – nebývalo tomu tak vždy. Kdo se nejvíc zasloužil o to, že opět dýcháme volně?

Kolik stojí špinavý vzduch? Rychlý konec uhlí ušetří miliardy, tvrdí studie

Nezvládnutá podpora pro solární elektrárny před více než deseti lety zažehla v Česku obří nedůvěru vůči obnovitelným zdrojům. Vnímání se však pomalu mění. Nejen mezi lidmi, ale také mezi politickou reprezentací, poslanci začnou řešit tzv. solární aukce. Rychlejší ústup od uhlí by totiž pomohl snížit klimatické škody o miliardy.

V některých zemích se do deseti let stanou cigarety minulostí, míní Petr Šebek

Nikotin bez kouře? Když největší světový tabákový výrobce Philip Morris tuto vizi před pěti lety představil, vyvolal překvapení. Opravdu firma přestane s výrobou cigaret úplně? Skutečně škodí bezdýmné tabákové výrobky lidskému zdraví méně? Jak vypadá spolupráce s farmaceutickým průmyslem? O tom jsme mluvili s Petrem Šebkem (47), ředitelem vnějších vztahů společnosti Philip Morris ČR.

ČEZ představil plány na zelenou budoucnost. Chce se zbavit emisí a uhlí

Energetická skupina ČEZ se v následujících letech zaměří na budování obnovitelných zdrojů energie a bude pokračovat v útlumu uhlí. Součástí portfolia zdrojů zůstanou jaderné elektrárny, v plánu je i nadále stavba nového jaderného bloku v Dukovanech.

Laboratoř pod širým nebem. ČEZ zkouší ze solárů vymáčknout co nejvíc energie

Více než deset let od solárního boomu se chystá další revoluce. Stát chce podpořit výstavbu nových fotovoltaických elektráren, teď už chytřeji a s využitím peněz z nových evropských fondů či z prodeje emisních povolenek. Jenže není panel jako panel.

České dráhy objednaly 20 nových vlaků za 12,5 miliardy. Pojedou až 230 km/h

České dráhy si objednaly 20 nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun od konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Dodávku bude tvořit celkem 180 vozů s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. Dopravce o tom informoval v pondělí.

Česko na baterky? Do deseti let bude půlka škodovek na elektřinu, ve hře je i stavba nové továrny

Elektromobily se mají stát v příštích letech tahounem celého autoprůmyslu, jejich produkce podle plánů výrobců raketově nastartuje. V případě Škody Auto má vzrůst do deseti let podíl elektrovozů z jednotek procent celkové produkce až na polovinu.

Čím nahradit čoudící kotle? Zbývá jim 1,5 roku, pak začnou padat pokuty

Pokud lidé na podzim 2022 zatopí pod kotlem nižší než třetí emisní třídy, hrozí jim vysoká pokuta. Výměnu pomohly rozběhnout kotlíkové dotace, ale pandemie covidu ji loni trochu přibrzdila. Podle odhadů přitom zbývá vyměnit ještě kolem 330 tisíc nevyhovujících topidel.

Kvalita ovzduší se loni zlepšila. Pomohlo teplo i protiepidemická opatření

V roce 2020 byla kvalita ovzduší v Česku výrazně lepší než obvykle. Některé ze sledovaných kritérií dokonce klesly na nejnižší hodnoty od začátku jejich měření. K úbytku znečišťujících látek nejvíce přispěl únor. Obecně pomohlo teplejší počasí i omezení emisí z dopravy v důsledku protiepidemických opatření.

Kontrola a čistota. Podívejte se, jak Škoda vyrábí baterie do hybridů

Výroba trakčních baterií v Mladé Boleslavi vypadá na první pohled jako každá jiná produkce komponentů pro osobní automobily. Koncert robotů, zaměstnanců a dopravníkových pásů zde není v těchto ničím netradičním. Jsme přece v hlavním závodě Škody Auto. Jenže zdání klame.