Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Formule Klárka dováděla v závějích

Pátou závodní formuli staví studenti Technické univerzity v Liberci (TUL). „Poprvé bude mít vůz hybridní pohon, půjde o kombinaci benzinového a elektrického pohonu,“ prozradil kapitán týmu FS TUL Racing Ondřej Macháček při prezentaci aktuální generace formule jménem Klárka na libereckém Ještědu.
Studenti Technické univerzity v Liberci představili závodní formuli Klárku 13....

Studenti Technické univerzity v Liberci představili závodní formuli Klárku 13. února 2023 v Liberci. V Evropě studenti závodí se svými vozy od roku 1998, po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. | foto: ČTK

Nová formule se v létě představí na závodech nejen v Česku, ale i na okruzích v Maďarsku a Chorvatsku.

Závody studentských formulí mají od 80. let minulého století tradici v USA, v Evropě studenti závodí se svými monoposty od roku 1998. Po celém světě pracuje na své formuli asi 500 univerzitních týmů. Na závodech odborná porota posuzuje návrh a provedení vozu, přičemž se klade důraz na bezpečnost, následují testy jízdních vlastností, jejichž vrcholem je okruhový vytrvalostní závod na 22 kilometrů zahrnující výměnu pilotů a sledování spotřeby.

Závody jsou rozděleny na statické a dynamické disciplíny, ze kterých tým získává určitý počet bodů. Vítězem se stane ten, kdo získá nejvíce z 1 000 možných bodů.

V první fázi statických disciplín každý tým prezentuje konstrukční řešení a vyspělost technické stránky svého návrhu. Na straně ekonomické se představuje byznys plán sériové výroby a analýza nákladů.

V dynamických disciplínách se týmy utkají v akceleračních soubojích obecně známých jako drag race, průjezdu dráhy ve tvaru osmičky a autokrosu, které prověří celkovou ovladatelnost vozidla.

Cílem projektu je vzdělávat budoucí automobilové konstruktéry a inženýry. Z českých týmů dosahují v celosvětovém měřítku největších úspěchů studenti z ČVUT s vozem CTU CarTech a studenti České zemědělské univerzity v Praze. Na liberecké strojní fakultě vznikl konstruktérský tým v roce 2015, první závodní formuli studenti představili o dva roky později. „Na svém kontě už mají závodní monoposty Elišku, Markétku, Aničku a Klárku,“ dodal mluvčí univerzity Radek Pirkl.

Každý rok nová formule

Podle pravidel mezinárodní soutěže univerzitních týmů Formula Student musí každý rok závodit jiný vůz. Pro studentské týmy je to zároveň příležitost své monoposty vylepšovat.

Klárka má studenty navržený a vyrobený rám a karbonovou karoserii. Ta už není vyrobena jako jeden celek a díky tomu bylo možné optimalizovat jednotlivé prvky zvlášť. Ke zkonstruování karoserie tým využil technologii infuzní laminace, jež umožňuje vyrobit kvalitnější a tvarově složitější karbonové díly.

Klárka váží 229 kilogramů. Hmotnost pomohlo snížit využití 3D tisku, ten se uplatil především na mechanicky nenamáhaných částech. Například přírubách chladicího okruhu, uchycení displeje, s jeho pomocí je vyroben spojkový a plynový pedál nebo spojovací vložky do karoserie.

Formuli pohání řadový čtyřválec o objemu 600 kubických centimetrů ze závodního motocyklu Suzuki GSX-R. Vůz získal vyšší výkon díky tomu, že konstruktéři nahradili mechanickou sací klapku plně elektricky ovládanou. To mimo jiné umožní podřazování bez spojkového pedálu, a tak i dosažení lepších časů v dynamických disciplínách.

Klárka má oproti předchozím generacím libereckých formulí větší prostor pro řidiče. Nová konstrukce rámu rovněž umožňuje lepší rozložení váhy na podvozek díly optimálnějšímu uchycení zadního kola. Jiná je konstrukce těhlic i uchycení tlumičů. Tým poprvé využil jiného než sériově vyráběného chladiče. Ten konstruktéři nadimenzovali přesně pro potřeby vozu a nechali zakázkově vyrobit, čímž rapidně snížili hmotnost celého chladicího okruhu. Velkého vylepšení se dočkala elektroinstalace a práce s jízdními daty. Týmu to dopomohlo k lepší zpětné vazbě o vlastnostech vozu a následnému návrhu vozu nového.

Výroba Klárky vyšla přibližně na dva miliony korun. Zkonstruovat monopost by se nepodařilo bez vydatné pomoci sponzorů. Firmy univerzitní tým podpořily finančně i materiálně, poskytly vlastní know-how či zakázkově vyráběly jednotlivé díly. Fakulta strojní zase studentům umožnila využívat zázemí laboratoří, se stavbou pomáhalo týmu několik univerzitních expertů.

Na hybrid už mají díly

V současné době se v Liberci pracuje na páté formuli. „Už máme objednané díly,“ doplnil kapitán studentského týmu, který letos čítá 38 lidí. „Všechny fakulty, které na univerzitě jsou, máme v týmu zastoupené. Děláme to od nuly, od shánění peněz přes design, marketing, samotný návrh a stavbu,“ řekl Ondřej Macháček, který by se rád konstrukci sportovních vozů věnoval i po skončení studia na liberecké strojní fakultě. Formule bude mít zadní nápravu poháněnou benzinovým motorem značky Suzuki, přední kola budou mít každé svůj elektrický motor.

Stavba formule však není jen o sestavení dílů, studenti se také ušpiní, hodí se jim tak podle kapitána týmu zkušenosti z dílen. „Lidi, kteří přijdou z průmyslovky, umí většinou se soustruhem, s frézkou, vrtačkou, v nevýhodě bývají ti, kdo přicházejí z gymnázií, když ale někdo chce, tak ho to naučíme,“ poznamenal Macháček. Složitější díly je podle něj třeba zpracovávat i na CNC obráběcích strojích. „K těm máme přístup třeba prostřednictvím našich sponzorů,“ dodal.

Formule přijde na 2,5 milionu korun, letos je proti předchozím letům zhruba o 400 000 korun dražší právě kvůli elektrickému pohonu. Pomáhají sponzoři. Formule dokáže jet rychlostí až 95 kilometrů v hodině, o rychlost však podle studentů úplně nejde, na prvním místě je bezpečnost. „Každý, kdo se do týmu přihlásí, do toho jde s tím, že to chce někdy řídit, ale když se jde testovat a závodit, tak z toho mají všichni velký respekt,“ řekl vedoucí konstrukce a jeden z pilotů formule Ladislav Horálek.

Autoři: ,

Nejčtenější

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

CES 2025: Elektromotory směřují do nábojů kol aut. Je libo koblihový?

Jsou budoucností aut elektromotory v kolech? Na veletrhu CES na tuto otázku odpověděly „ano!“ jak finský Donut Lab, tak i studio Italdesign s konceptem Quintessenza se čtyřmi nábojovými motory Elaphe...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

EU vymýšlí, jak poznat auto, které už nemá smysl opravovat

Auto, které potřebuje výměnu převodovky, je podle platné evropské legislativy auto s ukončenou životností, určené k recyklaci. Ovšem neznamená to, že takové auto nemůžete opravit, jak se mylně začalo...

23. ledna 2025

Superkára Xiaomi v Praze. Prosvištěli jsme jí menu, i když mluví čínsky

Zatím jsme si elektromobil Xiaomi SU7 mohli prohlédnout na veletrzích pouze zvenku. V úterý 21. ledna se v rámci představení telefonů Redmi Note 14 dva exempláře zastavily na několik hodin v Praze....

23. ledna 2025

Motoristická klenotnice ukrytá v Jizerkách stojí za návštěvu. Nahlédněte do ní

Jen pár kilometrů za Jabloncem nad Nisou leží obec Lučany. Mají tu v rekonstruované velké budově bývalé sklárny jedinečné auto a moto muzeum. Jde o dům plný techniky, která jezdila po silnicích a...

22. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of...