Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. června 2022 Šárka

První v Česku: zkusili jsme první japonský tříválec s turbem

Velmi důležitá letošní novinka Suzuki oživuje název Baleno. Čtyřmetrový hatchback odstraňuje hlavní nedostatky, kterými trpí menší swift. Má velký kufr a širší nabídku motorů.

Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet | foto: Jiří Maříkpro iDNES.cz

Baleno se nabízí s atmosférickou benzinovou dvanáctistovkou ze swiftu, která je volitelně v hybridní verzi spojená s elektromotorem, ale také se zbrusu novým benzinovým tříválcem. Ten nemá u žádné jiné značky z Japonska obdoby – architekturou se jedná o podobný motor, jako nabízí třeba Ford, Opel, Škoda nebo i Hyundai s Kiou.

Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet

Má turbo, přímý vstřik, výkon 82 kW a hlavně točivý moment 170 Nm. To jsou slušné parametry, zvlášť když pohotovostní hmotnost balena činí pouhých 905 kg. Pro srovnání, o třídu menší Volkswagen up!, který po faceliftu také nabízí litrové turbo, je o dvaadvacet kilo těžší.

Suzuki Baleno v číslech

Verze s motorem 1.0 BOOSTERJET

  • motor: 998 ccm, přeplňovaný zážehový tříválec
  • maximální výkon: 82 kw
  • maximální točivý moment: 170 Nmm
  • maximální rychlost: 200 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
  • délka x šířka x výška x rozvor: 3 995 x 1 745 x 1 470 x 2 520 mm
  • světlá výška: 120 mm
  • objem kufru: 355-1085 l
  • objem nádrže: 37 l
  • provozní hmotnost: 940–1 055 kg
  • řízení: hřebenové s elektrickým posilovačem
  • zavěšení kol: vpředu zpěry McPherson a vinuté pružiny, vzadu torzní náprava a vinuté pružiny
  • pneumatiky: 175/65 R15, 185/55 R16
  • cena: 428 900 Kč
  • cena základního modelu (motor 1,2 Dualjet): od 293 300 korun

Extrémně nízká hmotnost je znát, tříválec má s balenem málo práce a rád se rozeběhne do otáček. Reálná dynamika této verze je srovnatelná se Swiftem Sport, který je posledním hot hatchem s atmosférickým motorem. Zároveň ale nelze přeslechnout přítomnost lichého počtu válců pod kapotou. Motor je tichý (však se také nad ním nachází slušná vrstva tlumicího materiálu), typický tříválcový vrčák přesto drží ve všech jízdních režimech.

Převodovka je sice jen pětistupňová, ale turbolitr v lehkém autě snese těžké převody. Při dálničním tempu proto baleno točí ve 130kilometrové rychlosti příjemné tři tisíce otáček, aniž by se motor ve stoupáních nějak trápil. Příjemným bonusem je pak nízká reálná spotřeba, která se drží těsně nad pěti litry. Není divu, že Suzuki nenabízí naftový motor – jeho cena by byla výrazně vyšší a spotřebu by se podařilo srazit nejvýš tak o litr. V této souvislosti ani nepřekvapí objem nádrže pouhých 37 litrů – i s tak malou zásobou suzuki hravě zvládne na jedno natankování ujet zhruba 700 km.

Racionalita bez emocí

Podvozek má tužší naladění, ale nerovnosti překonává harmonicky, bez odskakování kol nebo bouchání. Řízení má pomalejší převod, než bývá u nových aut zvykem, je přesné, ale do volantu se nepřenáší pohyby kol, jak to od racionálního auta do města a nejbližšího okolí očekáváme. Podobně je na tom i řazení – nikterak sportovní, ale po všech ohledech bezproblémové.

Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet
Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet

Slabou stránkou balena je design, jeho obliny nejsou ani moderní, ani atraktivní. Nezapře inspiraci swiftem, zejména v přední části. Menší suzuki připomíná také relativně vysoká palubní deska a strmé, dopředu posunuté čelní sklo. Materiály na palubní desce jsou jednodušší, zatímco multimediální výbava balena odpovídá nejnovějším trendům. Základní provedení s cenovkou pod tři sta tisíc postrádá rádio, ale má klimatizaci

V nejvyšší výbavě se dodává barevný palubní počítač, který vedle běžných funkcí obsahuje například i ukazatel okamžitého výkonu nebo bočního přetížení. Centrální dotykový displej zase v sobě sdružuje vedle rádia a navigace také parkovací kameru a rozhraní Apple CarPlay i Android Auto pro spojení s chytrým telefonem. Bohužel oba displeje se neobejdou bez chyb, palubní počítač se postaru ovládá tyčinkou trčící z přístrojového štítu a dotykový displej je zbytečně daleko, řidič se k němu musí trochu natahovat.

Ceník balena ale překvapí i specialitami, které jsou v kategorii malých aut výjimečné: v nejvyšší výbavě dostanete xenonové světlomety a adaptivní tempomat udržující odstup za předjedoucím autem.

Velký kufr

Královskou disciplínou nového balena je kufr. Pouhých 211 litrů, které uveze swift, bylo vždy terčem kritiky. Novinka se pyšní hodnotou 355 l, to je dokonce o litr víc, než zvládne Honda Jazz, vzor skladnosti mezi malými auty. Fabii, dosavadní rekordmanku mezi čtyřmetrovými hatchbacky, baleno dokonce překonává o pětadvacet litrů. Sluší se ale dodat, že takto extrémní hodnoty jsou stejně jako u ostatních moderních malých aut podmíněné absencí náhradního kola. Kufr balena je podobně jako u konkurentů stále poměrně krátký, litry nahání ve svislém směru.

Na rozdíl od fabie může baleno jen těžko pomýšlet na titul auta roku. Rozhodně ale stojí za pozornost – podobně jako o třídu větší Nissan Pulsar je volbou rozumu. Ničím výjimečným nenadchne, ale vyniká v oblastech, které prakticky zaměřeného zákazníka zajímají. Baleno je prostorné, řidičsky přívětivé a nabízí solidní poměr ceny, výkonu a výbavy. Škoda jen, že se přeplňovaný motor 1.0 BoosterJet nenabízí i v dostupnějších verzích, než je vrcholná verze Elegance za 428 900 Kč. Baleno může dostat i automat, s litrovým tříválcem je spojený klasický měničový se šesti stupni za příplatek 54 tisíc korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Útěk do pohádky. Protáhli jsme Stinger historií i přírodou na severu Vysočiny

Premium Někdy má člověk chuť drtit okresky na hraně přilnavosti, dolovat z motoru i brzd maximum možného, projíždět zatáčky...

Volvo XC40 Recharge Twin. Elektromobil, který strhne i zaryté petrolheady

Premium Při pohledu na elektrické Volvo XC40 Recharge se může zdát, jako by Volvo šlo proti sobě samému. Postavilo totiž auto s...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Premium Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za měsíc. Proč? Abychom...

Sportovní Leon je praktický a pro řidiče zábavný. Má jen několik neduhů

Premium Zkombinovat každodenní použitelnost, praktičnost, kultivovanost a řidičskou zábavu je sen každého marketingového...

SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™
SOUTĚŽ: Vyhrajte zásobu Nutrilonu 2 Profutura CESARBIOTIK™

Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte krabici plnou pokračovacího kojeneckého mléka Nutrilon 2 Profutura CESARBIOTIK™. Zbrusu nová receptura...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...