Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

První v Česku: zkusili jsme první japonský tříválec s turbem

Velmi důležitá letošní novinka Suzuki oživuje název Baleno. Čtyřmetrový hatchback odstraňuje hlavní nedostatky, kterými trpí menší swift. Má velký kufr a širší nabídku motorů.

Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet | foto: Jiří Maříkpro iDNES.cz

Baleno se nabízí s atmosférickou benzinovou dvanáctistovkou ze swiftu, která je volitelně v hybridní verzi spojená s elektromotorem, ale také se zbrusu novým benzinovým tříválcem. Ten nemá u žádné jiné značky z Japonska obdoby – architekturou se jedná o podobný motor, jako nabízí třeba Ford, Opel, Škoda nebo i Hyundai s Kiou.

Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet

Má turbo, přímý vstřik, výkon 82 kW a hlavně točivý moment 170 Nm. To jsou slušné parametry, zvlášť když pohotovostní hmotnost balena činí pouhých 905 kg. Pro srovnání, o třídu menší Volkswagen up!, který po faceliftu také nabízí litrové turbo, je o dvaadvacet kilo těžší.

Suzuki Baleno v číslech

Verze s motorem 1.0 BOOSTERJET

  • motor: 998 ccm, přeplňovaný zážehový tříválec
  • maximální výkon: 82 kw
  • maximální točivý moment: 170 Nmm
  • maximální rychlost: 200 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
  • délka x šířka x výška x rozvor: 3 995 x 1 745 x 1 470 x 2 520 mm
  • světlá výška: 120 mm
  • objem kufru: 355-1085 l
  • objem nádrže: 37 l
  • provozní hmotnost: 940–1 055 kg
  • řízení: hřebenové s elektrickým posilovačem
  • zavěšení kol: vpředu zpěry McPherson a vinuté pružiny, vzadu torzní náprava a vinuté pružiny
  • pneumatiky: 175/65 R15, 185/55 R16
  • cena: 428 900 Kč
  • cena základního modelu (motor 1,2 Dualjet): od 293 300 korun

Extrémně nízká hmotnost je znát, tříválec má s balenem málo práce a rád se rozeběhne do otáček. Reálná dynamika této verze je srovnatelná se Swiftem Sport, který je posledním hot hatchem s atmosférickým motorem. Zároveň ale nelze přeslechnout přítomnost lichého počtu válců pod kapotou. Motor je tichý (však se také nad ním nachází slušná vrstva tlumicího materiálu), typický tříválcový vrčák přesto drží ve všech jízdních režimech.

Převodovka je sice jen pětistupňová, ale turbolitr v lehkém autě snese těžké převody. Při dálničním tempu proto baleno točí ve 130kilometrové rychlosti příjemné tři tisíce otáček, aniž by se motor ve stoupáních nějak trápil. Příjemným bonusem je pak nízká reálná spotřeba, která se drží těsně nad pěti litry. Není divu, že Suzuki nenabízí naftový motor – jeho cena by byla výrazně vyšší a spotřebu by se podařilo srazit nejvýš tak o litr. V této souvislosti ani nepřekvapí objem nádrže pouhých 37 litrů – i s tak malou zásobou suzuki hravě zvládne na jedno natankování ujet zhruba 700 km.

Racionalita bez emocí

Podvozek má tužší naladění, ale nerovnosti překonává harmonicky, bez odskakování kol nebo bouchání. Řízení má pomalejší převod, než bývá u nových aut zvykem, je přesné, ale do volantu se nepřenáší pohyby kol, jak to od racionálního auta do města a nejbližšího okolí očekáváme. Podobně je na tom i řazení – nikterak sportovní, ale po všech ohledech bezproblémové.

Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet
Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet

Slabou stránkou balena je design, jeho obliny nejsou ani moderní, ani atraktivní. Nezapře inspiraci swiftem, zejména v přední části. Menší suzuki připomíná také relativně vysoká palubní deska a strmé, dopředu posunuté čelní sklo. Materiály na palubní desce jsou jednodušší, zatímco multimediální výbava balena odpovídá nejnovějším trendům. Základní provedení s cenovkou pod tři sta tisíc postrádá rádio, ale má klimatizaci

V nejvyšší výbavě se dodává barevný palubní počítač, který vedle běžných funkcí obsahuje například i ukazatel okamžitého výkonu nebo bočního přetížení. Centrální dotykový displej zase v sobě sdružuje vedle rádia a navigace také parkovací kameru a rozhraní Apple CarPlay i Android Auto pro spojení s chytrým telefonem. Bohužel oba displeje se neobejdou bez chyb, palubní počítač se postaru ovládá tyčinkou trčící z přístrojového štítu a dotykový displej je zbytečně daleko, řidič se k němu musí trochu natahovat.

Ceník balena ale překvapí i specialitami, které jsou v kategorii malých aut výjimečné: v nejvyšší výbavě dostanete xenonové světlomety a adaptivní tempomat udržující odstup za předjedoucím autem.

Fotogalerie

Velký kufr

Královskou disciplínou nového balena je kufr. Pouhých 211 litrů, které uveze swift, bylo vždy terčem kritiky. Novinka se pyšní hodnotou 355 l, to je dokonce o litr víc, než zvládne Honda Jazz, vzor skladnosti mezi malými auty. Fabii, dosavadní rekordmanku mezi čtyřmetrovými hatchbacky, baleno dokonce překonává o pětadvacet litrů. Sluší se ale dodat, že takto extrémní hodnoty jsou stejně jako u ostatních moderních malých aut podmíněné absencí náhradního kola. Kufr balena je podobně jako u konkurentů stále poměrně krátký, litry nahání ve svislém směru.

Na rozdíl od fabie může baleno jen těžko pomýšlet na titul auta roku. Rozhodně ale stojí za pozornost – podobně jako o třídu větší Nissan Pulsar je volbou rozumu. Ničím výjimečným nenadchne, ale vyniká v oblastech, které prakticky zaměřeného zákazníka zajímají. Baleno je prostorné, řidičsky přívětivé a nabízí solidní poměr ceny, výkonu a výbavy. Škoda jen, že se přeplňovaný motor 1.0 BoosterJet nenabízí i v dostupnějších verzích, než je vrcholná verze Elegance za 428 900 Kč. Baleno může dostat i automat, s litrovým tříválcem je spojený klasický měničový se šesti stupni za příplatek 54 tisíc korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Neskutečný řidičský zážitek! Finální provedení BMW M2 je ostré jako břitva

Premium BMW M2 CS je speciál, na který se dlouho čekalo. Ostřejší verze BMW M2 Competition vtrhla do ringu s časem o devět...

Dlouhodobý test Hyundai i30: auto, které vydrží. Jen pozor na výběr motoru

Premium Téměř 300 tisíc kilometrů za volantem vozu Hyundai i30 zanechalo v jeho majiteli rozporuplné dojmy. Ale jak zdůrazňuje,...

Ticho a blesková akcelerace. Jízda s elektromobilem má i své výhody

Premium Budoucnost osobní automobilové dopravy bude technologicky pestrá. Různé potřeby a možnosti budou naplňovány různými...

Chladno a nebezpečno. Testovali jsme letní pneumatiky v podzimním počasí

Premium V podzimním období může dokonce i malý pokles teploty znamenat drastické prodloužení brzdné dráhy auta na letních...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...