Čtvrtek 12. prosince 2019, svátek má Simona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 12. prosince 2019 Simona

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

  12:00aktualizováno  12:00
Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně doplněný LED denním svícením, ale také spoustu technických vylepšení. Vyzkoušeli jsme obě verze motoru TSI modernizovaného podle nové emisní normy.

Fabia je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. U nás i v okolních zemích se těší stabilnímu zájmu a patří k nejprodávanějším autům na trhu. Teď přichází s novým designem, lepší výbavou a pozměněnou strukturou nabídky.

Slavná, 110 let stará věta Henryho Forda „můžete mít auto v libovolné barvě, pokud to bude černá“ by se dala v případě nové Škody Fabia snadno parafrázovat „můžete ji mít s libovolným motorem, pokud to bude litrový tříválec“. Navzdory tomuto omezení je výběr poměrně pestrý. Čtveřice variant pokrývá spektrum od 44 do 81 kW, přičemž výkonové stupně jsou stejné jako dosud. Základní provedení, které se do prodeje dostane později, je bez turba a přímého vstřikování, stejně jako litr s výkonem 55 kW. Následují dvě turboverze: 70kW s pětistupňovou manuální převodovkou a 81kW s výběrem mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovým automatem DSG.

Škoda Fabia s novou tváří
Škoda Fabia s novou tváří

Především tedy z nabídky vypadávají naftové motory TDI. Ty by byly podle nové emisní normy, která mimo jiné zavádí filtry pevných částic i pro benzinové turbomotory, zase o kus složitější, tudíž v relativně levné fabii neúměrně drahé na pořízení.

Filtru pevných částic se nemáme bát

Spolu s faceliftem fabia dostane k přeplňovaným motorům TSI standardně filtr pevných částic. Novou emisní normu by totiž motory s přímým vstřikováním bez této součástky podle všeho neměly být schopny splnit. Škoda zatím podobu filtru pevných částic tají, základní fakta jsou však známá. Filtr, označovaný zkratkou OPF, se nachází spolu s katalyzátorem hned za turbodmychadlem. Tento celek nahrazuje klasický oxidační katalyzátor a je schopen zachytit 95 % pevných částic.

Základní princip se shoduje s naftovým filtrem DPF, ale v konkrétních detailech se OPF liší. Jeho vnitřní struktura je jemnější, protože pevné částice vznikající v benzinovém motoru jsou menší. Částice se v OPF navíc nehromadí tak rychle, protože teplota vypalování je velmi podobná jako u DPF – benzinový motor má vyšší teplotu spalin, takže za běžných podmínek se filtr průběžně čistí sám. Při nadměrném zaplnění OPF nastupuje regenerace filtru, která se vyvolá snížením dávky paliva. Chudší směs benzinu se vzduchem má totiž vyšší teplotu hoření. Nehrozí proto ředění oleje palivem, jak to známe z naftových motorů. Dobrou zprávou také je, že kdyby snad došlo k poškození OPF, jeho výměna bude levnější než u naftového filtru.

Příď ve stylu Audi a vyladěný interiér

Vzhledové úpravy modernizované fabie nelze přehlédnout. Maska chladiče má změněný vnější tvar, takže od pohledu zasahuje hlouběji do předního nárazníku – i když ve skutečnosti tomu tak není. Naopak přední světla jsou menší a mají oblejší horní hranu. Na podobou souhru křivek sází také nové Audi A5.

Se světly se pojí ještě jedna novinka: už v základní výbavě dostane fabia diodový pásek pro denní svícení. Ve vyšších výbavách se premiérově objevují rovnou plně diodová světla. Zadní lampy mají také LED techniku a zbavily se stávajícího černého orámování.

To změny uvnitř auta už tak výrazné nejsou, ale o to více jich Škoda fabii dopřála. Přístrojový štít má přehlednější grafiku, vylepšená jsou též multimediální zařízení. Nové jsou i dekory palubní desky a vzory čalounění sedadel – například Fabii Monte Carlo uvnitř zdobí dekor a čalounění s karbonovou texturou. Jedním dotykem lze nově stahovat všechna elektricky ovládaná okna, nejen to řidičovo.

Paletu takzvaných Simply Clever řešení, tedy jednoduchých užitečných detailů, doplňuje nově dvojice USB konektorů pro zadní sedadla nebo vyjímatelná LED lampička v kufru kombíku. Zůstává velké množství odkládacích prostorů, deštník pod sedadlem spolujezdce nebo škrabka ukrytá ve víčku nádrže.

Technická vylepšení cílí na bezpečnost a emise

Kromě úprav vzhledu a výbavy se v polovině kariéry třetí generace fabie dočkala i technických změn. Z modelů vyšších tříd městská škodovka přebírá systém sledování mrtvých úhlů. S ním se pojí i užitečná funkce upozornění na projíždějící auta při vycouvání z parkovacího místa. Další novinkou je automatické přepínání dálkových světel, naopak adaptivní tempomat, nouzové brzdění nebo parkovací kameru fabia nabízela i dosud.

Nejvíc fabií se prodá v Německu, český trh je druhý v pořadí

Model Fabia se prodává už 18 let a ve třech generacích vznikl v počtu přes 4,18 milionu kusů. Z této sumy připadá na první generaci 1,79 milionu a na druhou na 1,704 milionu. Současné provedení je v prodeji čtvrtým rokem a zatím dosáhlo na 688 prodaných exemplářů.

Nejvýznamnějším trhem pro tento model je Německo, kam zamířilo už přes tři čtvrtě milionu fabií, u nás se zatím prodalo 540 tisíc kusů. Následují Velká Británie, Polsko, Čína a Slovensko.

Ze dvou karosářských verzí je žádanější hatchback s podílem 59 %. Situace se ale trh od trhu liší, například u nás jsou dvě třetiny prodávaných fabií ve verzi kombi.

Úpravami prošly i pohonné jednotky. Tou hlavní je nasazení filtru pevných částic u přeplňovaných motorů TSI, všechny motory dostaly i druhý katalyzátor. Atmosférické motory MPI mají upravené vstřikování, které lépe rozprašuje palivo ve válcích, a novou lambda sondu. Cílem změn je především splnění zpřísněných požadavků na čistotu emisí, které začnou platit s počátkem září.

Jízdní vlastnosti patří stále na špičku

Když se před čtyřmi lety poprvé objevila současná generace fabie, zaujala naladěním podvozku. Zavěšení kol není přehnaně tuhé, ale naopak poměrně poddajné. Fabia proto dokáže ladně překonávat nerovnosti, přičemž v zatáčkách se lehce naklání, skoro jako auta ze staré školy. Na ovladatelnost to však vliv nemá, škodovka si totiž pomáhá sériově dodávaným systémem XDS, který přibrzďováním vnitřních kol pomáhá autu udržet v zatáčce zvolenou stopu.

Fotogalerie

S dalším doladěním podvozku tyto vlastnosti ještě více vynikly. Kombinací komfortu odpružení a mrštnosti v zatáčkách patří fabia i nadále mezi malými auty na špičku. Odskakování kol a bouchání od náprav nehrozí ani na velkých 17palcových kolech, které standardně obouvá testovaná verze Monte Carlo.

Obě nabízené verze turbomotoru nabídnou solidní dynamiku a jejich parametry zrychlení (10,8 resp. 9,6 sekundy z 0 na 100 km/h) i maximální rychlosti (184 resp. 195 km/h) jsou na čtyřmetrové auto víc než dostatečné. Škoda jen, že se z volnoběhu potřebují trochu roztáhnout, než se předvedou v plné síle. Drobnou kaňkou je také určitá tupost v přechodu do prudké akcelerace. Obojí je ale vinou přísných emisních limitů a nejspíš postihne i auta ostatních značek. Naopak 5,5litrová spotřeba v reálném provozu je slušným výsledkem. A také dalším z vysvětlení, proč naftové motory dnes v malých autech nedávají valný smysl.

Dát na auto větší kola, to není jen tak

Po letošní modernizaci fabia vůbec poprvé nabídne kola o průměru 18 palců. Extrémní rozměr autu rozhodně sluší, vyžádal si ale mnohem víc změn, než by se mohlo zdát. 

Všechny fabie kvůli této novince mají zesílenou karoserii v zadní části, vozy, které mají z výroby rozměr 18‘‘, se však liší i v dalších ohledech. V zájmu zachování odolnosti zesílené uložení zadního zavěšení a jiná ložiska u aut „na osmnáctkách“ ještě tolik překvapivé nejsou.

Součástí balíčku úprav je také jinak konstrukčně řešená spojovací tyč řízení a její uchycení k těhlicím. Standardní provedení totiž nesplnilo požadavek dostatečné odolnosti při vytočení předních kol proti obrubníku – větší disk na tyto díly kvůli pákovému efektu nadměrně namáhá. Dodatečnou montáž takto velkých kol proto Škoda nedovoluje. Kdo by se k tomu snad uchýlil, docílí jiných vlastností, než zamýšleli konstruktéři.

Autoři:
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pojízdné stanice měření emisí loví v ulicích auta s vykuchanými výfuky

Nejmladší vozový park má z České republiky bezpochyby Praha. I po hlavním městě se ovšem pohybuje velké množství aut,...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky
Premium

Test nového SUV. Lexus UX nabízí kvalitní interiér i komfortní jízdu

Lexus s uvedením menšího SUV dlouho otálel, ale nedá se říct, že by vyloženě zaspal – segment kompaktních prémiových...

Rocker na dechovce: auto, které mění tvář Toyoty, dostalo lepší hybrid

Desítky let nevedly do autosalonů Toyoty miliony zákazníků emoce, ale hlavně mozek. Mezi většinou stroze střiženou...

Premium

Ladou Niva proti běhu času. Návštěvníci předvídali automobilovou budoucnost

Píše se rok 2484 a počítač CML (Centrální mozek lidstva) signalizuje neznámé těleso, jehož srážka se Zemí může mít...

Mercedes GLB je SUV, co konečně dává rodině smysl. K tomu skvěle jezdí

Původně jste si šli pro velké MPV, ale sedmimístné u Mercedesu nenabízejí. Vlastně ano, ale musíte ho odhalit zabalené...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz