Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

  12:00
Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně doplněný LED denním svícením, ale také spoustu technických vylepšení. Vyzkoušeli jsme obě verze motoru TSI modernizovaného podle nové emisní normy.

Fabia je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. U nás i v okolních zemích se těší stabilnímu zájmu a patří k nejprodávanějším autům na trhu. Teď přichází s novým designem, lepší výbavou a pozměněnou strukturou nabídky.

Slavná, 110 let stará věta Henryho Forda „můžete mít auto v libovolné barvě, pokud to bude černá“ by se dala v případě nové Škody Fabia snadno parafrázovat „můžete ji mít s libovolným motorem, pokud to bude litrový tříválec“. Navzdory tomuto omezení je výběr poměrně pestrý. Čtveřice variant pokrývá spektrum od 44 do 81 kW, přičemž výkonové stupně jsou stejné jako dosud. Základní provedení, které se do prodeje dostane později, je bez turba a přímého vstřikování, stejně jako litr s výkonem 55 kW. Následují dvě turboverze: 70kW s pětistupňovou manuální převodovkou a 81kW s výběrem mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovým automatem DSG.

Škoda Fabia s novou tváří
Škoda Fabia s novou tváří

Především tedy z nabídky vypadávají naftové motory TDI. Ty by byly podle nové emisní normy, která mimo jiné zavádí filtry pevných částic i pro benzinové turbomotory, zase o kus složitější, tudíž v relativně levné fabii neúměrně drahé na pořízení.

Filtru pevných částic se nemáme bát

Spolu s faceliftem fabia dostane k přeplňovaným motorům TSI standardně filtr pevných částic. Novou emisní normu by totiž motory s přímým vstřikováním bez této součástky podle všeho neměly být schopny splnit. Škoda zatím podobu filtru pevných částic tají, základní fakta jsou však známá. Filtr, označovaný zkratkou OPF, se nachází spolu s katalyzátorem hned za turbodmychadlem. Tento celek nahrazuje klasický oxidační katalyzátor a je schopen zachytit 95 % pevných částic.

Základní princip se shoduje s naftovým filtrem DPF, ale v konkrétních detailech se OPF liší. Jeho vnitřní struktura je jemnější, protože pevné částice vznikající v benzinovém motoru jsou menší. Částice se v OPF navíc nehromadí tak rychle, protože teplota vypalování je velmi podobná jako u DPF – benzinový motor má vyšší teplotu spalin, takže za běžných podmínek se filtr průběžně čistí sám. Při nadměrném zaplnění OPF nastupuje regenerace filtru, která se vyvolá snížením dávky paliva. Chudší směs benzinu se vzduchem má totiž vyšší teplotu hoření. Nehrozí proto ředění oleje palivem, jak to známe z naftových motorů. Dobrou zprávou také je, že kdyby snad došlo k poškození OPF, jeho výměna bude levnější než u naftového filtru.

Příď ve stylu Audi a vyladěný interiér

Vzhledové úpravy modernizované fabie nelze přehlédnout. Maska chladiče má změněný vnější tvar, takže od pohledu zasahuje hlouběji do předního nárazníku – i když ve skutečnosti tomu tak není. Naopak přední světla jsou menší a mají oblejší horní hranu. Na podobou souhru křivek sází také nové Audi A5.

Se světly se pojí ještě jedna novinka: už v základní výbavě dostane fabia diodový pásek pro denní svícení. Ve vyšších výbavách se premiérově objevují rovnou plně diodová světla. Zadní lampy mají také LED techniku a zbavily se stávajícího černého orámování.

To změny uvnitř auta už tak výrazné nejsou, ale o to více jich Škoda fabii dopřála. Přístrojový štít má přehlednější grafiku, vylepšená jsou též multimediální zařízení. Nové jsou i dekory palubní desky a vzory čalounění sedadel – například Fabii Monte Carlo uvnitř zdobí dekor a čalounění s karbonovou texturou. Jedním dotykem lze nově stahovat všechna elektricky ovládaná okna, nejen to řidičovo.

Paletu takzvaných Simply Clever řešení, tedy jednoduchých užitečných detailů, doplňuje nově dvojice USB konektorů pro zadní sedadla nebo vyjímatelná LED lampička v kufru kombíku. Zůstává velké množství odkládacích prostorů, deštník pod sedadlem spolujezdce nebo škrabka ukrytá ve víčku nádrže.

Technická vylepšení cílí na bezpečnost a emise

Kromě úprav vzhledu a výbavy se v polovině kariéry třetí generace fabie dočkala i technických změn. Z modelů vyšších tříd městská škodovka přebírá systém sledování mrtvých úhlů. S ním se pojí i užitečná funkce upozornění na projíždějící auta při vycouvání z parkovacího místa. Další novinkou je automatické přepínání dálkových světel, naopak adaptivní tempomat, nouzové brzdění nebo parkovací kameru fabia nabízela i dosud.

Nejvíc fabií se prodá v Německu, český trh je druhý v pořadí

Model Fabia se prodává už 18 let a ve třech generacích vznikl v počtu přes 4,18 milionu kusů. Z této sumy připadá na první generaci 1,79 milionu a na druhou na 1,704 milionu. Současné provedení je v prodeji čtvrtým rokem a zatím dosáhlo na 688 prodaných exemplářů.

Nejvýznamnějším trhem pro tento model je Německo, kam zamířilo už přes tři čtvrtě milionu fabií, u nás se zatím prodalo 540 tisíc kusů. Následují Velká Británie, Polsko, Čína a Slovensko.

Ze dvou karosářských verzí je žádanější hatchback s podílem 59 %. Situace se ale trh od trhu liší, například u nás jsou dvě třetiny prodávaných fabií ve verzi kombi.

Úpravami prošly i pohonné jednotky. Tou hlavní je nasazení filtru pevných částic u přeplňovaných motorů TSI, všechny motory dostaly i druhý katalyzátor. Atmosférické motory MPI mají upravené vstřikování, které lépe rozprašuje palivo ve válcích, a novou lambda sondu. Cílem změn je především splnění zpřísněných požadavků na čistotu emisí, které začnou platit s počátkem září.

Jízdní vlastnosti patří stále na špičku

Když se před čtyřmi lety poprvé objevila současná generace fabie, zaujala naladěním podvozku. Zavěšení kol není přehnaně tuhé, ale naopak poměrně poddajné. Fabia proto dokáže ladně překonávat nerovnosti, přičemž v zatáčkách se lehce naklání, skoro jako auta ze staré školy. Na ovladatelnost to však vliv nemá, škodovka si totiž pomáhá sériově dodávaným systémem XDS, který přibrzďováním vnitřních kol pomáhá autu udržet v zatáčce zvolenou stopu.

S dalším doladěním podvozku tyto vlastnosti ještě více vynikly. Kombinací komfortu odpružení a mrštnosti v zatáčkách patří fabia i nadále mezi malými auty na špičku. Odskakování kol a bouchání od náprav nehrozí ani na velkých 17palcových kolech, které standardně obouvá testovaná verze Monte Carlo.

Obě nabízené verze turbomotoru nabídnou solidní dynamiku a jejich parametry zrychlení (10,8 resp. 9,6 sekundy z 0 na 100 km/h) i maximální rychlosti (184 resp. 195 km/h) jsou na čtyřmetrové auto víc než dostatečné. Škoda jen, že se z volnoběhu potřebují trochu roztáhnout, než se předvedou v plné síle. Drobnou kaňkou je také určitá tupost v přechodu do prudké akcelerace. Obojí je ale vinou přísných emisních limitů a nejspíš postihne i auta ostatních značek. Naopak 5,5litrová spotřeba v reálném provozu je slušným výsledkem. A také dalším z vysvětlení, proč naftové motory dnes v malých autech nedávají valný smysl.

Dát na auto větší kola, to není jen tak

Po letošní modernizaci fabia vůbec poprvé nabídne kola o průměru 18 palců. Extrémní rozměr autu rozhodně sluší, vyžádal si ale mnohem víc změn, než by se mohlo zdát. 

Všechny fabie kvůli této novince mají zesílenou karoserii v zadní části, vozy, které mají z výroby rozměr 18‘‘, se však liší i v dalších ohledech. V zájmu zachování odolnosti zesílené uložení zadního zavěšení a jiná ložiska u aut „na osmnáctkách“ ještě tolik překvapivé nejsou.

Součástí balíčku úprav je také jinak konstrukčně řešená spojovací tyč řízení a její uchycení k těhlicím. Standardní provedení totiž nesplnilo požadavek dostatečné odolnosti při vytočení předních kol proti obrubníku – větší disk na tyto díly kvůli pákovému efektu nadměrně namáhá. Dodatečnou montáž takto velkých kol proto Škoda nedovoluje. Kdo by se k tomu snad uchýlil, docílí jiných vlastností, než zamýšleli konstruktéři.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...