Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu, ještě stále není podle informací iDNES.cz rozhodnuto. Momentálně to podle zpráv ze zákulisí spíše vypadá, že by dorazit měla.
Skica faceliftované Škody Fabia

Skica faceliftované Škody Fabia | foto: Škoda Auto

Nabídka malých kombíků je stále menší. Tento velmi žádaný typ vozu dnes nabízí jen Škoda a Renault. K Fabii Combi a Renaultu Clio Grandtour ještě můžeme připočítat Dacii Logan MCV, zbytek značek (třeba Seat nebo Peugeot) v této kategorii postupně vyklidil pole a místo malých kombíků raději vyrábí malé crossovery.

Po těchto malých SUV (vesměs s pohonem výhradně předních kol) je teď hlad, výrobci na nich navíc více utrží. Za kombiverzi Fabie se oproti hatchbacku připlácí deset tisíc. Za módní auto na velkých kolech s robustním designem, které vypadá jako SUV, jsou totiž zákazníci ochotni připlatit více. Škoda Fabia Combi byla ve všech generacích hlavně na méně bohatých trzích velmi žádaným modelem, který dokázal se ctí uhrát i roli rodinného vozu.

Aktuální Fabia nyní představila svou faceliftovanou tvář (podrobnosti čtěte zde), do prodeje dorazí v průběhu léta a její výroba má odstartovat po škodovácké celozávodní dovolené v červenci. K nejrychlejším zákazníkům tak dorazí malá škodovka s novou uhlazenější tváří přibližně v srpnu.

Automobilka zatím uveřejnila první fotky, redaktorovi magazínu auto-mania.cz se podařilo natočit prototyp Fabie s novou tváří přímo v provozu:

Nová generace jednoho ze stěžejních modelů značky dorazí přibližně za tři roky, ale o tom, jestli Škoda nabídne také verzi kombi, se stále nerozhodlo.

„Musíme se rozhodnout, jestli si pořídíme jedno, nebo druhé,“ okomentoval rozhodování mezi malým SUV a novou Fabií Combi před necelým rokem pro iDNES.cz Christian Strube, člen představenstva a šéf vývoje české značky. Teď to tedy vypadá, že Škoda, která skoro každý kvartál přepisuje historické tabulky prodejů (a výnosů), by si mohla dovolit obojí.

Škoda dlouhodobě bojuje s nedostatkem výrobních kapacit. Jako velmi pravděpodobná se v posledních měsících jevila varianta, že kombíkovou Fabii vytlačí nový chystaný model. Příští rok má totiž do nabídky značky přibýt malý crossover. Jeho podobu naznačí koncept, který Škoda ukáže na autosalonu v Ženevě za tři týdny (více čtěte zde). Auto se bude vyrábět v Mladé Boleslavi, kde mu uvolní místo Škoda Rapid litfback (delší tříprostorové provedení).

Model Rapid totiž v příštím roce dostane novou generaci. Auto, které se má podle informací iDNES.cz ukázat veřejnosti ještě koncem letošního roku, se bude vyrábět pouze v kratší hatchbackové variantě, která se dnes jmenuje Spaceback. Auto bude o dost širší než aktuální Rapid a také se protáhne. Škoda chce totiž tento model s novou generací posunout o kousek výš v nabídce značky. A možná ho přejmenuje, už to nebude Rapid, ale jen Spaceback.

Právě uvolněnou kapacitu po druhé karosářské verzi Rapidu má třetí SUV Škody využít. Spaceback Crossover, jak mu zatím ve Škodovce neoficiálně říkají, zůstane u platformy MQB A0 určené pro malé vozy koncernu Volkswagen, což také znamená pohon výhradně přední nápravy.

Fabii značka vyrábí v Boleslavi v obou karosářských provedeních také. Že Rapid s Fabií definitivně příjdou letos o dieselové motory kvůli nové ekonormě, už je jisté.

Kromě prodejního potenciálu (Fabia Combi je velmi populární hlavně v Česku a na východoevrospkých trzích) hraje roli také ekonomika. Malá auta koncernu Volkswagen budou většinou využívat modulární platformu MQB (provedení A0 pro malé vozy). Na té stojí Volkswagen Polo i Seat Ibiza a v Boleslavi na ní vyvíjejí i budoucí generaci Fabie. MQB A0 ovšem dává základ i pro Seat Arona a Volkswagen T-ROC, což jsou malá SUV, která doplní Škodovácký crossover. V obou případech jde o trojice technicky příbuzných modelů (škodovácké SUV má být největší z nich). Malý kombík ovšem Seat ani Volkswagen nemají a nechystají.

Na jednu stranu je to tedy lákavé. U Škody jako značky stavějící na racionalitě a s velmi silnou kombíkovou zákaznickou základnou by takové auto v nabídce určitě dávalo smysl. Navíc by bylo jedinečné v nabídce celého koncernu Volkswagen a mělo by málo soupeřů v celoevropském kontextu. Jenže vývoj prodloužené varianty také něco stojí a vzhledem k tomu, že by škodováčtí konstruktéři museli vyvíjet jedinečné řešení, byl by vývoj prodloužené karoserie (jako jediné na MQB A0) jen na nich nejen z pohledu techniky, ale také nákladů.

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

20. června 2025

Češi poprvé na slavném závodě ultraúsporných aut. Tříkolku postavili za rok

Vysokoškolští studenti z týmu Green Gliders Fakulty dopravní ČVUT v Praze se poprvé zúčastnili prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon – závodů zaměřených na úspornou jízdu. Se svým vozidlem...

20. června 2025

Čínští dravci jdou po krku škodovkám. Omoda a Jaecoo chystají novinky

Čínský exportní tygr Chery Automobile v Evropě zapouští kořeny se svými novými značkami. Modely Omoda 5, 5 EV a Jaecoo J7 a J7 PHEV bude i na českém trhu následovat další várka novinek. UFO do města...

20. června 2025

Ministr dopravy: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro auta bez řidiče

Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké...

19. června 2025

Defekt na dálnici. Oprava se může změnit v boj o přežití

Taková banalita jako výměna prázdného kola by neměla být pro většinu řidičů problém. Na rušných dálnicích se však do řešení problému raději nepouštějte a spolehněte na asistenci pojišťovny nebo ŘSD....

19. června 2025

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03

Překvapivého vítěze ankety Ojeté auto roku 2025 doplnili „obvyklí podezřelí“

Ojetým autem roku se v prvním ročníku ankety, vyhlášené skupinou Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily, stal překvapivě elektromobil Škoda Enyaq. Dostalo se i na další...

18. června 2025  16:18

Chrysler oslavil 100 let. Na dobu své největší slávy už jen vzpomíná

Americká značka Chrysler oslavila 100 let existence. Dnes je to již jen slabý odvar toho, co kdysi, ale na rozdíl od takových jmen jako Oldsmobile, Plymouth, Pontiac či Mercury, stále existuje....

18. června 2025

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

18. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.