Octavia Scout: nejlepší škodovka do terénu

aktualizováno 
Škodovka obula pohorky a vyráží na výlety i mimo silnice. Octavia 4X4 zakládá skautský oddíl a zanedlouho dostane kamaráda v podobě Roomsteru Scout. Jak se octavii líbí v terénu?

Škoda Octavia Scout | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Stoupající zájem o lehké terénní vozy, SUV a soft off-roady nenechává chladným žádného výrobce automobilů. Uspokojit poptávku hodlá i tuzemská automobilka.

Do příchodu ryze terénního modelu Yeti bude o přízeň zákazníků bojovat stylizovanou Octavií Combi 4x4 s označením Scout.

Exteriér: pár plastů dělá divy
První setkání tváří v tvář mladoboleslavské novince vzbudilo veskrze pozitivní reakce. Nelakované části modifikovaných nárazníků, plastové lemy blatníků a prahové nástavce terénní octavii opticky velmi prospěly.

Decentní oplastování dodalo vozu patřičnou individualitu aniž by tím byla narušena celistvost designu karoserie.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz

Auto.iDNES.cz představilo terénní derivát octavie ještě dříve než Škoda Auto ve svém dubnovém článku. ZDE...

Oproti stávající čtyřkolové verzi je scout podstatně nápaditější, výraznější a je více orientován na cílovou klientelu. K jeho terénnímu vzhledu přispívá i 18 centimetrů světlé výšky, což je o dalších 17 mm více než případě klasické verze 4x4.

Novinkou v exteriéru jsou i atraktivní sedmnáctipalcová kola, která našla své místo v mohutných podbězích. Většina nových částí karoserie působí prakticky a esteticky.

Drobné výhrady máme pouze ke stříbrně lakovaným spoilerům na spodcích nárazníků, které se při kontaktu s tvrdou podložkou mohou lehce poškrábat. S povděkem naopak kvitujeme přítomnost sériově montovaného krytu motoru a převodovky, který chrání mechanické díly při výletech mimo silnice.

Interiér: revoluce za pár korun
Vnitřní prostor scouta se od verze 4x4 Elegance liší jen minimálně. Nepřehlédnutelnou novinkou v interiéru je rozměrné stříbrné madlo s červeným nápisem Scout umístěné nad výklopnou schránkou před sedadlem spolujezdce.

Shodný rudý emblém zdobí i nové dekorativní prahové lišty. Pozornějším neunikne jiný vzor čalounění sedadel. Ve všem ostatním je interiér scoutu shodný se standardní octavií. Vyniká tedy nejen praktičností a prostorem, ale i kvalitní ergonomií a řemeslným zpracováním.

Jízdní vlastnosti: vysoký standard
Při jízdě po asfaltových komunikacích nezaznamenáte žádný významnější rozdíl v chování vozu. Větší světlá výška se v zásadě neprojevuje ani výrazně větším nakláněním karoserie, ani sníženou odolností vůči bočnímu větru.

Oproti standardní verzi s poháněnou přední nápravou je znát především vyšší hmotnost a z toho plynoucí trochu těžkopádnější počínání v zatáčkách.

Podvozek je tradičně tužší, ale s přehledem absorbuje většinu drobných nerovností. Přenos hnací síly na vozovku zajišťují historicky nejširší sériově montované pneumatiky o rozměru 225/50 R17.

Zvýšení podvozku zlepšilo nejen průchodnost octavie terénem, ale i přehlednost nad dopravní situací a nastupování do vozu.

Větší nájezdové úhly a schopnost překonávat ostřejší terénní zlomy bez rizika kontaktu s podložkou ocení čas od času každý řidič. Trakční schopnosti jsou shodné s modelem 4x4, přenos hnacího momentu na zadní nápravu je zajištěn pomocí mezinápravové spojky Haldex.

Od tohoto řešení sice nemůžeme očekávat schopnosti na úrovni ryzího off-roadu, ale pro běžné výlety mimo zpevněný povrch je tato koncepce více než dostačující.

Jízda po zasněžené a zablácené trati nečiní scoutu výraznější problémy a i s vypnutým systémem ESP je snadné udržovat vůz na vytyčené dráze. Překvapivě hladce zdolává nová škodovka i strmé kluzké svahy, ovšem za předpokladu alespoň minimální nájezdové rychlosti. 

Benzínové provedení má i na blátivém povrchu vyvážené jízdní vlastnosti, o poznání těžší příď dieselové verze způsobuje mírnou nedotáčivost, připojitelný zadní pohon ale dokáže smyk rychle a snadno neutralizovat.

Pohonné jednotky: staří známí
Octavia Scout bude k dispozice se dvěma známými dvoulitry. Přímovstřikovým benzínovým agregátem 2,0 FSI a přeplňovaným vznětovým motorem 2,0 TDI.

Podle nepotvrzených informací by se časem mohl v nabídce objevit i přeplňovaný čtyřválec 1,8 TFSI.

Zážehový agregát ve spojení s šestistupňovou převodovkou odvádí výtečnou práci pod kapotou klasické silniční "octavie“, se scoutem, který je zhruba o 170  kg těžší, je jeho projev ale o poznání unavenější. Na klikatých horských silnicích bylo pro udržení dostatečné jízdní dynamiky zapotřebí udržovat motor ve vyšších otáčkách a řadit tedy častěji než by bylo milé.

Kvality zážehového čtyřválce naopak vyniknou v táhlých, zejména dálničních úsecích kde se tolik neprojevuje deficit točivého momentu oproti dieselové verzi. K dalším přednostem agregátu je i nadstandardní úroveň odhlučnění i při jízdě konstantně vyšší rychlostí.

Vznětový dvoulitr si se scoutem poradí o poznání lépe, 320 Nm kroutícího momentu je znát především mimo zpevněné komunikace. Dostatek výkonu při nižších otáčkách navíc nevyžaduje tak častou změnu převodových stupňů. Deficitem je tradičně hrubší zvuk "tédéíčka“ pronikající do prostoru pro posádku prakticky v celém spektru otáček.

Vznětový scout si v praxi řekl zhruba o 7 litrů nafty, spotřeba benzínové verze oscilovala asi o dva litry výše.

Cena: příjemné překvapení
Škoda Octavia Scout se už několik týdnů prodává v Rakousku, Švýcarsku a na dalších vybraných evropských trzích. Do tuzemských autosalonů přijde mladoboleslavská novinka v březnu. Základní cena zážehové verze byla stanovena na 734 900 Kč, provedení s přeplňovaným dieselovým dvoulitrem si výrobce cení na 780 900 Kč.

Srovnatelně vybavená Škoda Octavia Combi 4x4 v provedení Elegance je v prodeji za 719 900 Kč (FSI), respektive 765 900 (TDI). Patnáctitisícový příplatek za scouta lze hodnotit s ohledem na zlepšenou průchodnost terénem a individualizační sadu doplňků jako velmi příznivý.

Resumé: sama sobě parazitem?
Prodejní úspěchy allroadů (Audi), outbacků (Subaru) a podobně stylizovaných kombíků byly pro českého výrobce výzvou. Designově konzervativní a poněkud nevýrazná Octavie Combi 4x4 dostala v modelu Scout sebevědomého soupeře z vlastních řad.

O tom, jestli mladoboleslavská novinka automobilce zajistí výraznější příliv nových zákazníků můžeme prozatím jen spekulovat. Vzhledem k podobné cenové politice obou škodováckých čtyřkolek lze především očekávat úbytek klientely u klasické verze 4x4. Už jen proto, že scout je nejlepší škodovka do terénu.

Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout


Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Japonská stíhačka pro radost řidičů i Toyoty. Nová Supra je skvěle vyvážená

Toyota Supra

Po sedmnácti letech je Supra zpátky. A je přesně taková, jakou ji Toyota chtěla: plná emocí, dokonale vyladěná,...

Kia Soul v Evropě už jen jako elektromobil. Do Česka zatím nespěchá

Kia e-Soul

Kia Soul je nezaměnitelný originál. Charakteristickými tvary auta z komiksu zaujal publikum hlavně v Americe. V Evropě...

Ikonické Mini slaví kulatiny. Svezli jsme se v tom starém i v novince

Srovnali jsme staré a nové MINI

Před šedesáti lety, v dubnu 1959, sjelo z výrobní linky továrny Longbridge v Birminghamu první mini. Srovnání starého a...

Najdete na iDNES.cz