Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Nissan Micra je městský bonbon, který zachutná

  0:05
Má veselý kabátek, až nečekaně velkou kabinu a lehce se ovládá. Do Nissanu Micra dostanete jen rachotivý benzinový tříválec, rychle si na něj zvyknete a skamarádíte se, protože s ním je tahle městská miniatura neskutečně hbitá.

Nijaké velké pokoukání na micru není. Holkám se ale líbit bude a v pastelové barvě micru rády zařadí do flotily svých kabelek. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Je to takový prototyp příjemného jednoduchého městského auta. Nová micra ničím neohromí, ale taky ničím nezklame. Hlavně ale skvěle padne do ruky na první nastartování. Auta formátu o půl stupně menšího než fabie a fiesty jsou oblíbená hlavně mezi ženami. Na ty cílil malý nissan vždycky. Všechno, co od svého městského "mazlíka" řidička žádá, splní micra skvěle.

Nissan Micra

Micra = malá

Tohle jméno je pojem. Před skoro dvaceti lety to bylo jedno z prvních aut z Asie, které Evropa přijala za své (vyrábělo se v Británii) a dokonce ho zvolila autem roku. Poprvé v historii tak byl Evropským autem roku vůz z Asie. Jenže to už je dávno. Dnes najdete povedených městských kabelek na čtyřech kolech aspoň šest do tuctu.

Na revoluci není doba

Předchůdce je dodnes nepřehlédnutelný. Na to ale už dnes nemají automobilky myšlenky. Šokující vzhled sice zaujme, ale nakonec zákazníci stejně raději zvolí něco umírněnějšího.

Nissan Micra

Navíc může nekonvenční design hodně lidí odradit. "To raději postavíme něco méně výrazného, co ničím neurazí," říkají si automobilky. Takové auto možná nechytne za srdce na první pohled. Ale zase ho hned nevyřadíte z výběru, že by se vám vyloženě nelíbilo.

Na výstřelky už dnes holt není situace. Automobilky bojují o každého zákazníka, konkurence je stále tvrdší...

Žádné z nich ale svému jménu nedostojí tak, jako micra. Nenechala se strhnout k nafukování. Konstruktérům stačilo necelých 380 centimetrů, aby postavili auto, které čtveřici cestujících opravdu odveze. Pátý se dozadu doprostřed vejde spíš jen teoreticky, kvůli šířce maloformátového městského "bonbonu".

Micra neohromí zajímavým vykuleným vzhledem, kterým si předchůdkyně zadělala na nesmrtelnost (všimněte si, že nezestárla a vypadá stále stejně šmrncovně). Ze všech pohledů je taková... nijaká. Hlavně chce být roztomile kulatá. Na druhou stranu mezi všemi těmi malými nabroušenými "borečky", kteří jezdí hůř, ale vypadají jako by chtěli soupeřit s ferrari, působí sympaticky – vesele, nezávodnicky.

Velký obývák v malém domě

Kabina je na tak krátké auto skvěle prostorná. Odvezete i dvoumetrové lyže. Bonbonovitá sedadla bez výraznějšího tvarování jsou nečekaně pohodlná, na daleké cestování si micru stejně nekupujete. Dozadu se dobře nastupuje a místa tam je nečekaně hodně. Hlavně překvapí prostor pro hlavu.

Sedíte docela vysoko, máte tedy hezký rozhled ven. Zvýšená poloha za volantem je oblíbený fígl, jak ušetřit centimetry v podélném směru bez toho, aby posádka remcala, že má málo místa. Na sedadle sedíte tak trochu jako na židli, na pedály řidič nešlape před sebe, ale spíš pod sebe. To ho nevědomky nutí mít opěradlo hodně nakolmo a zbyde tak víc místa pro kolena těch vzadu.

Nissan Micra
Nissan Micra

Z micry je skvělý výhled. Má – v porovnání s mohutnými auty dneška – relativně úzké sloupky. Parkování je hračka i v úzkých uličkách.

Design exteriéru vypadá jako by se tvůrci inspirovali kuchyňskými roboty. Zevnitř je to stejné – velké ovladače, mohutné čudlíky, které nahmatáte poslepu a rozmáchlé obliny to všechno rámují. Odkládacích prostor je akorát, jeden na kabelku je šikovně schovaný v sedáku spolujezdce. Kabina je obložená tvrdými, ale hezkými plasty. Všechno je sešroubováno a připevněno pečlivě.

Připlácet si za lepší autorádio s navigací se nevyplatí. Jak příšerně vypadá, tak hrozně hraje. Má hodně "plechový" zvuk. Nepochopitelné je prosklení střechy – velké jako střešní okno, otevírat se ale nedá. Lepší by byl obyčejný "vikýř".

Nissan Micra

Miniaturní auta často překvapí chytře navrženým zavazadlovým prostorem. Micra už nemá posuvnou lavici jako minule, zadní sedadla má ale sklápěcí, takže je můžete úplně odklopit a vytvořit tak rovnou stěhovací plochu. Do micry jsme zkusili naložit myčku. Jediným malým zádrhelem byl docela vysoký práh kufru. Základní objem kufru má na nákupy dostatečných 265 litrů.

Sláva jednoduchosti

Nissan prodává Micru ve 160 zemích světa, musí se tedy líbit všem, na výstřelky není prostor. Micry pro Evropu se vyrábějí v Indii. Oproti nafintěné předchůdkyni dostali konstruktéři za úkol postavit jednodušší, lehké auto. Do délky narostla jen o šest centimetrů, s hmotností se vejde do tuny; tak to má u rozumných aut do města být. Specialitám v podobě kabrioletu, který v předchozí generaci aspiroval na jedno z nejošklivějších aut, odzvonilo. Novou micru koupíte v jakékoliv karoserii, pokud to bude pětidveřový hatchback.

Nissan Micra v číslech

  • motor zážehový tříválec 1 198 ccm
  • max. výkon 59 kw/80 koní
  • max. točivý moment 110 Nm
  • max. rychlost 170 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 13,7 s
  • průměrná spotřeba 5,0 l/100 km
  • délka × šířka × výška × rozvor 3 780 × 1 675 × 1 525 × 2 450 mm
  • objem kufru 265 l
  • pneumatiky 165/70 R14

A také s jakýmkoliv motorem, bude-li to tříválcový benziňák. Tenhle japonský bonbon má pod kapotou dvanáct set kubíků. Jiný motor do micry nepořídíte (zanedlouho motor dostane taky turbodmychadlo).

Motoráři Nissanu byli vždycky extratřída a na motoru pro micru se vytáhli. Hrubý zvuk malotraktoru se jim sice odstranit nepodařilo, ale to je asi jediná výtka. Micra je totiž na semaforech na pražské magistrále druhá nejrychlejší (první jsou taxíky). Z malého tříválce vymámili osmdesát koní.

Lichý počet válců dává hodně hrubý chod. Díky jeho pružnosti a hbitosti mu to ale rádi odpustíte, má hezky ostrou reakci na plyn. Nejradši má vyšší otáčky, žádné převalování u patnácti set, jak to dneska obvykle bývá. Hezky točte od tří nahoru. V tom si motor vysloveně libuje. Namísto pětistupňového manuálu, který by mohl mít méně gumový chod, můžete zvolit bezestupňový variátorový automat.

I ve čtyřmístném obsazení a s plným kufrem jede micra stopadesát. Celý týden, kdy jsme s microu drandili po dálnici, startovali ze semaforů a užívali si její skvělou obratnost, oscilovala spotřeba mezi šesti a sedmi litry. Když jsme jezdili ukázněně a podle předpisů úsporné jízdy, dostali jsme se pod šest. Tabulkových pět se zdá reálných.

Královna úzkých ulic

Micra je dělaná ale hlavně do úzkých uliček měst. Na to dostala skvělý rejd, otočíte se doslova na pětníku (poloměr otáčení 4,5 metru). Krátký rozvor a vcelku vysoká stavba naznačují, že ve vyšších rychlostech by mohla mít horší stabilitu. Ale to se nepozdává jen řidiči, podvozek se drží asfaltky dobře. Kabina se v zatáčkách víc naklání, ale drží nečekaně dlouho. Komfort je slušný, takový, jaký můžete od malého auta s krátkým rozvorem čekat: malé nerovnosti překoná s klidem, ve velkých dírách zakopává...

Nissan Micra

Největší výtka jde k brzdám, které se špatně dávkují. Jako by měly jen dvě polohy: vypnuto/zapnuto. Dobržďování u semaforu je tedy někdy "neladné".

Maximální výbava

Výběr konkurentů je složitější, protože micra je s délkou 3,78 metru rozměrově přesně mezi miniauty (3,5 m) a třídou malých vozů (cca 4 metry). I cenově je micra na pomezí. Ještě minulý týden se dala pořídit za akční cenu 209 900 korun (leasingová ještě o 30 tisíc nižší). Než na ní dovozce vypíše novou "akci", je startovací cena 239 900. To je na úrovní malých aut. Základní výbava je ale lepší než u některých aut o dvě třídy větších. Je v ní šest airbagů, ABS, ESP, elektricky ovládaná přední okna, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, za třicetitisícový příplatek dostanete autorádio a klimatizaci.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Jak daleko dojede auto bez oleje? Suchá měrka neznamená konec světa

Premium Vypustíme olej, nastartujeme motor a vyrazíme. Kolik kilometrů dokáže auto ujet? Prověřili jsme to v redakčním testu ve...

Dacia Duster po 10 letech. Jak je na tom levný prodejní hit s opotřebením?

Premium Dacia Duster je mezi novými auty hitem. Značný zájem budí také na trhu ojetin a není divu – láká totiž nejen svou...

Spolehlivý, kvalitně zpracovaný, dostupný. Peugeot 508 je jako dobré víno

Premium Díky solidní konstrukci, skvělým dieselům a cenově dostupným dílům je ojetý Peugeot 508 jedním z nejzajímavějších tipů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...