Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nissan Micra je městský bonbon, který zachutná

  0:05
Má veselý kabátek, až nečekaně velkou kabinu a lehce se ovládá. Do Nissanu Micra dostanete jen rachotivý benzinový tříválec, rychle si na něj zvyknete a skamarádíte se, protože s ním je tahle městská miniatura neskutečně hbitá.
Nijaké velké pokoukání na micru není. Holkám se ale líbit bude a v pastelové barvě micru rády zařadí do flotily svých kabelek.

Nijaké velké pokoukání na micru není. Holkám se ale líbit bude a v pastelové barvě micru rády zařadí do flotily svých kabelek. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Je to takový prototyp příjemného jednoduchého městského auta. Nová micra ničím neohromí, ale taky ničím nezklame. Hlavně ale skvěle padne do ruky na první nastartování. Auta formátu o půl stupně menšího než fabie a fiesty jsou oblíbená hlavně mezi ženami. Na ty cílil malý nissan vždycky. Všechno, co od svého městského "mazlíka" řidička žádá, splní micra skvěle.

Nissan Micra

Micra = malá

Tohle jméno je pojem. Před skoro dvaceti lety to bylo jedno z prvních aut z Asie, které Evropa přijala za své (vyrábělo se v Británii) a dokonce ho zvolila autem roku. Poprvé v historii tak byl Evropským autem roku vůz z Asie. Jenže to už je dávno. Dnes najdete povedených městských kabelek na čtyřech kolech aspoň šest do tuctu.

Na revoluci není doba

Předchůdce je dodnes nepřehlédnutelný. Na to ale už dnes nemají automobilky myšlenky. Šokující vzhled sice zaujme, ale nakonec zákazníci stejně raději zvolí něco umírněnějšího.

Nissan Micra

Navíc může nekonvenční design hodně lidí odradit. "To raději postavíme něco méně výrazného, co ničím neurazí," říkají si automobilky. Takové auto možná nechytne za srdce na první pohled. Ale zase ho hned nevyřadíte z výběru, že by se vám vyloženě nelíbilo.

Na výstřelky už dnes holt není situace. Automobilky bojují o každého zákazníka, konkurence je stále tvrdší...

Žádné z nich ale svému jménu nedostojí tak, jako micra. Nenechala se strhnout k nafukování. Konstruktérům stačilo necelých 380 centimetrů, aby postavili auto, které čtveřici cestujících opravdu odveze. Pátý se dozadu doprostřed vejde spíš jen teoreticky, kvůli šířce maloformátového městského "bonbonu".

Micra neohromí zajímavým vykuleným vzhledem, kterým si předchůdkyně zadělala na nesmrtelnost (všimněte si, že nezestárla a vypadá stále stejně šmrncovně). Ze všech pohledů je taková... nijaká. Hlavně chce být roztomile kulatá. Na druhou stranu mezi všemi těmi malými nabroušenými "borečky", kteří jezdí hůř, ale vypadají jako by chtěli soupeřit s ferrari, působí sympaticky – vesele, nezávodnicky.

Velký obývák v malém domě

Kabina je na tak krátké auto skvěle prostorná. Odvezete i dvoumetrové lyže. Bonbonovitá sedadla bez výraznějšího tvarování jsou nečekaně pohodlná, na daleké cestování si micru stejně nekupujete. Dozadu se dobře nastupuje a místa tam je nečekaně hodně. Hlavně překvapí prostor pro hlavu.

Sedíte docela vysoko, máte tedy hezký rozhled ven. Zvýšená poloha za volantem je oblíbený fígl, jak ušetřit centimetry v podélném směru bez toho, aby posádka remcala, že má málo místa. Na sedadle sedíte tak trochu jako na židli, na pedály řidič nešlape před sebe, ale spíš pod sebe. To ho nevědomky nutí mít opěradlo hodně nakolmo a zbyde tak víc místa pro kolena těch vzadu.

Nissan Micra
Nissan Micra

Z micry je skvělý výhled. Má – v porovnání s mohutnými auty dneška – relativně úzké sloupky. Parkování je hračka i v úzkých uličkách.

Design exteriéru vypadá jako by se tvůrci inspirovali kuchyňskými roboty. Zevnitř je to stejné – velké ovladače, mohutné čudlíky, které nahmatáte poslepu a rozmáchlé obliny to všechno rámují. Odkládacích prostor je akorát, jeden na kabelku je šikovně schovaný v sedáku spolujezdce. Kabina je obložená tvrdými, ale hezkými plasty. Všechno je sešroubováno a připevněno pečlivě.

Připlácet si za lepší autorádio s navigací se nevyplatí. Jak příšerně vypadá, tak hrozně hraje. Má hodně "plechový" zvuk. Nepochopitelné je prosklení střechy – velké jako střešní okno, otevírat se ale nedá. Lepší by byl obyčejný "vikýř".

Nissan Micra

Miniaturní auta často překvapí chytře navrženým zavazadlovým prostorem. Micra už nemá posuvnou lavici jako minule, zadní sedadla má ale sklápěcí, takže je můžete úplně odklopit a vytvořit tak rovnou stěhovací plochu. Do micry jsme zkusili naložit myčku. Jediným malým zádrhelem byl docela vysoký práh kufru. Základní objem kufru má na nákupy dostatečných 265 litrů.

Sláva jednoduchosti

Nissan prodává Micru ve 160 zemích světa, musí se tedy líbit všem, na výstřelky není prostor. Micry pro Evropu se vyrábějí v Indii. Oproti nafintěné předchůdkyni dostali konstruktéři za úkol postavit jednodušší, lehké auto. Do délky narostla jen o šest centimetrů, s hmotností se vejde do tuny; tak to má u rozumných aut do města být. Specialitám v podobě kabrioletu, který v předchozí generaci aspiroval na jedno z nejošklivějších aut, odzvonilo. Novou micru koupíte v jakékoliv karoserii, pokud to bude pětidveřový hatchback.

Nissan Micra v číslech

  • motor zážehový tříválec 1 198 ccm
  • max. výkon 59 kw/80 koní
  • max. točivý moment 110 Nm
  • max. rychlost 170 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 13,7 s
  • průměrná spotřeba 5,0 l/100 km
  • délka × šířka × výška × rozvor 3 780 × 1 675 × 1 525 × 2 450 mm
  • objem kufru 265 l
  • pneumatiky 165/70 R14

A také s jakýmkoliv motorem, bude-li to tříválcový benziňák. Tenhle japonský bonbon má pod kapotou dvanáct set kubíků. Jiný motor do micry nepořídíte (zanedlouho motor dostane taky turbodmychadlo).

Motoráři Nissanu byli vždycky extratřída a na motoru pro micru se vytáhli. Hrubý zvuk malotraktoru se jim sice odstranit nepodařilo, ale to je asi jediná výtka. Micra je totiž na semaforech na pražské magistrále druhá nejrychlejší (první jsou taxíky). Z malého tříválce vymámili osmdesát koní.

Lichý počet válců dává hodně hrubý chod. Díky jeho pružnosti a hbitosti mu to ale rádi odpustíte, má hezky ostrou reakci na plyn. Nejradši má vyšší otáčky, žádné převalování u patnácti set, jak to dneska obvykle bývá. Hezky točte od tří nahoru. V tom si motor vysloveně libuje. Namísto pětistupňového manuálu, který by mohl mít méně gumový chod, můžete zvolit bezestupňový variátorový automat.

I ve čtyřmístném obsazení a s plným kufrem jede micra stopadesát. Celý týden, kdy jsme s microu drandili po dálnici, startovali ze semaforů a užívali si její skvělou obratnost, oscilovala spotřeba mezi šesti a sedmi litry. Když jsme jezdili ukázněně a podle předpisů úsporné jízdy, dostali jsme se pod šest. Tabulkových pět se zdá reálných.

Královna úzkých ulic

Micra je dělaná ale hlavně do úzkých uliček měst. Na to dostala skvělý rejd, otočíte se doslova na pětníku (poloměr otáčení 4,5 metru). Krátký rozvor a vcelku vysoká stavba naznačují, že ve vyšších rychlostech by mohla mít horší stabilitu. Ale to se nepozdává jen řidiči, podvozek se drží asfaltky dobře. Kabina se v zatáčkách víc naklání, ale drží nečekaně dlouho. Komfort je slušný, takový, jaký můžete od malého auta s krátkým rozvorem čekat: malé nerovnosti překoná s klidem, ve velkých dírách zakopává...

Nissan Micra

Největší výtka jde k brzdám, které se špatně dávkují. Jako by měly jen dvě polohy: vypnuto/zapnuto. Dobržďování u semaforu je tedy někdy "neladné".

Maximální výbava

Výběr konkurentů je složitější, protože micra je s délkou 3,78 metru rozměrově přesně mezi miniauty (3,5 m) a třídou malých vozů (cca 4 metry). I cenově je micra na pomezí. Ještě minulý týden se dala pořídit za akční cenu 209 900 korun (leasingová ještě o 30 tisíc nižší). Než na ní dovozce vypíše novou "akci", je startovací cena 239 900. To je na úrovní malých aut. Základní výbava je ale lepší než u některých aut o dvě třídy větších. Je v ní šest airbagů, ABS, ESP, elektricky ovládaná přední okna, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, za třicetitisícový příplatek dostanete autorádio a klimatizaci.

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?

Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....