Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří východní automobilky, především ty ruské nebo japonské. Služebně nejmladší člen aliance Renault-Nissan, značka Mitsubishi, nabízí do terénu legendární Pajero. My otestovali jeho individuální variantu Expedition.
Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Jde o téměř 2,5tunového robustně konstruovaného obra s vyspělým pohonem 4x4. Vpředu budí respekt masivní xenonové světlomety s mohutnou maskou chladiče. Prostornou kabinu zavírají páté dveře s integrovaným nosičem rezervního kola.

Individuálně stavěné verzi Expedition přísluší kompletní zakrytování podvozku kovovými pláty, terénní pneumatiky, přenosný naviják, zvýšené sání a střešní stan. Výrazným prvkem expedičního Pajera je ochranný polep karoserie. Sériové auto tak dostalo dobrý základ pro přežití v divočině.

Mitsubishi Pajero

Pod kapotu zastavěli japonští inženýři čtyřválcový turbodiesel s objemem 3,2 litru. Motor vyprodukuje 190 koní při 3 500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 441 Nm, který je dostupný už od 2 000 otáček, rozděluje na kola pětirychlostní samočinná převodovka. Čerstvý vzduch do válců žene vyvedený šnorchl typu Safari. Každé prudší přidání plynu doprovází výrazné „funění“ mocného sání. Demonstrace síly zařazuje speciální Pajero do role nebojácného ochránce.

Pohonný unikát

Technologickým diamantem značky je sofistikovaný pohon všech čtyř kol jménem Super Select II. Síla vznětového agregátu putuje standardně na zadní nápravu. Tu technici vybavili také elektricky ovládanou uzávěrkou diferenciálu. Na přání řidiče zapojí počítače do akce přední nápravu. Jde o takzvaný připojitelný pohon.

Mitsubishi Pajero LBW v číslech

  • motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 3.2 DI-D
  • max. výkon: 140 kW/ 200 k (v 3500 ot./min)
  • max. točivý moment: 441 Nm (2000 otáček/min)
  • převodovka: pětistupňová automatická
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4900 x 1875 x 1890 x 2780
  • objem kufru: 663 l
  • objem nádrže: 88 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 2310 / 720 kg
  • 0-100 km/h: 12,7 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • základní cena: 942 250 Kč

Mitsubishi Pajero má navíc mezinápravový diferenciál, který se objevuje především u permanentních čtyřkolek. Mluvíme například o Land Roveru Defender nebo Ladě Nivě. Výhoda zástavby středového diferenciálu tkví v možnosti provozu auta v režimu 4x4 na téměř jakémkoli povrchu. Zmíněný diferenciál jde v japonském „tanku“ naplno uzavřít. Tím se několikanásobně zvýší šance ke zdolání náročného terénu, protože se přenášený točivý moment dělí na obě nápravy standardně v poměru 33:67 a za určitých podmínek rovnoměrně.

Robustní palubní deska hostí objemný čtyřramenný volant a středovou konzoli s vestavěným multimediálním systémem Pioneer. Teplotní pohodlí posádky obstarává jednozónová automatická klimatizace s vývodem ventilace dozadu. Centrálnímu tunelu dominují především velké řadicí páky ovládání pohonu a komfortní loketní opěrka. Prostornost interiéru zvelebují sedadla s koženým čalouněním nebo elektricky ovládané střešní okno. Ve standardní pětimístné konfiguraci má kufr užitečný objem 663 litrů.

Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero

Po silnicích i dálnicích můžete s „myšákem“ pohodlně uhánět předpisovou rychlostí, doprovázeni šuměním zvýšeného sání a valivým odporem hrubých pneumatik. Bez střešního stanu jezdí polepené Mitsubishi za 13 litrů nafty na sto kilometrů. V obytném nastavení se dieselový apetit zvedá zhruba o litr. Předjíždět musíte s rozmyslem. Terénní kolos potřebuje ke zrychlení z nuly na sto 12,7 sekund. Ručička tachometru se zastaví na maximální rychlosti 180 km/h.

Post mortem

Pravé dobrodružství však začíná mimo silnice. Díky silnému motoru a sofistikované čtyřkolce zdolá náročný terén i méně zkušený řidič. Spolupráce automatu a redukce příliš nefunguje při řízeném klesání ze strmého svahu, kdy převodovka zbytečně řadí na vyšší rychlostní stupeň. Auto pak jede příliš rychle. Tehdy je nasnadě přepnout do manuálního režimu a volit jednotlivé rychlostní stupně ručně.

I přes standardní světlou výšku 210 mm se tu a tam našel neposedný kámen, který nám nepříjemně zacinkal o spodní kovové pláty. Kde nepomohla síla motoru ani důvtip, nastoupil do akce naviják. S přibývajícím blátem na karoserii i sklech objevíte jeden konstrukční nedostatek. Jde o příliš malou nádobku pro ostřikovací kapalinu. Stačí párkrát umýt čelní sklo nebo vyčistit xenonové světlomety a jste na suchu.

Drobné neduhy Pajeru zanedlouho prominete. Schopnosti pětidveřového „teréňáku“ vás přesvědčí o jeho kvalitách. Asfalt zvládá sice úctyhodně, ale nejlépe se cítí na venkově nebo mimo civilizaci. To potvrzuje i dvanáct vítězství modelu ve slavné dakarské rallye. Nakonec bychom chtěli napsat, že opravdová terénní auta ještě nevymřela. Jenže, přísnější emisní normy a globální touha po crossoverech podepsaly Pajeru smutný ortel. Mitsubishi Motors končí s jeho výrobou bez náhrady. Pietně se tedy loučíme s dalším poctivým off-roadem, který dělal radost všem milovníkům bláta přes 35 let.

V Česku se jich každý rok stabilně prodalo padesát až šedesát, byť je aktuální Pajero už dvanáctileté, ale spíš dvacetileté, vzhledem k tomu, že tato čtvrtá generace je vlastně evolucí předchůdce. České zastoupení Mitsubishi se s koncem Pajera snažilo předzásobit na několik sezon dopředu. Zájem byl ovšem obrovský, naskladněná auta si ihned rozebrali dealeři a Pajero je dnes téměř vyprodané.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...