Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

aktualizováno 
Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří východní automobilky, především ty ruské nebo japonské. Služebně nejmladší člen aliance Renault-Nissan, značka Mitsubishi, nabízí do terénu legendární Pajero. My otestovali jeho individuální variantu Expedition.

Mitsubishi Pajero | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Jde o téměř 2,5tunového robustně konstruovaného obra s vyspělým pohonem 4x4. Vpředu budí respekt masivní xenonové světlomety s mohutnou maskou chladiče. Prostornou kabinu zavírají páté dveře s integrovaným nosičem rezervního kola.

Individuálně stavěné verzi Expedition přísluší kompletní zakrytování podvozku kovovými pláty, terénní pneumatiky, přenosný naviják, zvýšené sání a střešní stan. Výrazným prvkem expedičního Pajera je ochranný polep karoserie. Sériové auto tak dostalo dobrý základ pro přežití v divočině.

Mitsubishi Pajero

Pod kapotu zastavěli japonští inženýři čtyřválcový turbodiesel s objemem 3,2 litru. Motor vyprodukuje 190 koní při 3 500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 441 Nm, který je dostupný už od 2 000 otáček, rozděluje na kola pětirychlostní samočinná převodovka. Čerstvý vzduch do válců žene vyvedený šnorchl typu Safari. Každé prudší přidání plynu doprovází výrazné „funění“ mocného sání. Demonstrace síly zařazuje speciální Pajero do role nebojácného ochránce.

Pohonný unikát

Technologickým diamantem značky je sofistikovaný pohon všech čtyř kol jménem Super Select II. Síla vznětového agregátu putuje standardně na zadní nápravu. Tu technici vybavili také elektricky ovládanou uzávěrkou diferenciálu. Na přání řidiče zapojí počítače do akce přední nápravu. Jde o takzvaný připojitelný pohon.

Mitsubishi Pajero LBW v číslech

  • motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 3.2 DI-D
  • max. výkon: 140 kW/ 200 k (v 3500 ot./min)
  • max. točivý moment: 441 Nm (2000 otáček/min)
  • převodovka: pětistupňová automatická
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4900 x 1875 x 1890 x 2780
  • objem kufru: 663 l
  • objem nádrže: 88 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 2310 / 720 kg
  • 0-100 km/h: 12,7 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • základní cena: 942 250 Kč

Mitsubishi Pajero má navíc mezinápravový diferenciál, který se objevuje především u permanentních čtyřkolek. Mluvíme například o Land Roveru Defender nebo Ladě Nivě. Výhoda zástavby středového diferenciálu tkví v možnosti provozu auta v režimu 4x4 na téměř jakémkoli povrchu. Zmíněný diferenciál jde v japonském „tanku“ naplno uzavřít. Tím se několikanásobně zvýší šance ke zdolání náročného terénu, protože se přenášený točivý moment dělí na obě nápravy standardně v poměru 33:67 a za určitých podmínek rovnoměrně.

Robustní palubní deska hostí objemný čtyřramenný volant a středovou konzoli s vestavěným multimediálním systémem Pioneer. Teplotní pohodlí posádky obstarává jednozónová automatická klimatizace s vývodem ventilace dozadu. Centrálnímu tunelu dominují především velké řadicí páky ovládání pohonu a komfortní loketní opěrka. Prostornost interiéru zvelebují sedadla s koženým čalouněním nebo elektricky ovládané střešní okno. Ve standardní pětimístné konfiguraci má kufr užitečný objem 663 litrů.

Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero

Po silnicích i dálnicích můžete s „myšákem“ pohodlně uhánět předpisovou rychlostí, doprovázeni šuměním zvýšeného sání a valivým odporem hrubých pneumatik. Bez střešního stanu jezdí polepené Mitsubishi za 13 litrů nafty na sto kilometrů. V obytném nastavení se dieselový apetit zvedá zhruba o litr. Předjíždět musíte s rozmyslem. Terénní kolos potřebuje ke zrychlení z nuly na sto 12,7 sekund. Ručička tachometru se zastaví na maximální rychlosti 180 km/h.

Post mortem

Pravé dobrodružství však začíná mimo silnice. Díky silnému motoru a sofistikované čtyřkolce zdolá náročný terén i méně zkušený řidič. Spolupráce automatu a redukce příliš nefunguje při řízeném klesání ze strmého svahu, kdy převodovka zbytečně řadí na vyšší rychlostní stupeň. Auto pak jede příliš rychle. Tehdy je nasnadě přepnout do manuálního režimu a volit jednotlivé rychlostní stupně ručně.

I přes standardní světlou výšku 210 mm se tu a tam našel neposedný kámen, který nám nepříjemně zacinkal o spodní kovové pláty. Kde nepomohla síla motoru ani důvtip, nastoupil do akce naviják. S přibývajícím blátem na karoserii i sklech objevíte jeden konstrukční nedostatek. Jde o příliš malou nádobku pro ostřikovací kapalinu. Stačí párkrát umýt čelní sklo nebo vyčistit xenonové světlomety a jste na suchu.

Fotogalerie

Drobné neduhy Pajeru zanedlouho prominete. Schopnosti pětidveřového „teréňáku“ vás přesvědčí o jeho kvalitách. Asfalt zvládá sice úctyhodně, ale nejlépe se cítí na venkově nebo mimo civilizaci. To potvrzuje i dvanáct vítězství modelu ve slavné dakarské rallye. Nakonec bychom chtěli napsat, že opravdová terénní auta ještě nevymřela. Jenže, přísnější emisní normy a globální touha po crossoverech podepsaly Pajeru smutný ortel. Mitsubishi Motors končí s jeho výrobou bez náhrady. Pietně se tedy loučíme s dalším poctivým off-roadem, který dělal radost všem milovníkům bláta přes 35 let.

V Česku se jich každý rok stabilně prodalo padesát až šedesát, byť je aktuální Pajero už dvanáctileté, ale spíš dvacetileté, vzhledem k tomu, že tato čtvrtá generace je vlastně evolucí předchůdce. České zastoupení Mitsubishi se s koncem Pajera snažilo předzásobit na několik sezon dopředu. Zájem byl ovšem obrovský, naskladněná auta si ihned rozebrali dealeři a Pajero je dnes téměř vyprodané.

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

Obrodu Seatu vede italský miláček štěstěny. Má namířeno na vrchol

Luca De Meo

Kariéru snů má za sebou a ve dvaapadesáti letech je mezi kapitány automobilek v podstatě dorostencem. Charismatický...

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Range Rover Velar

Pokles prodejů nových aut v loňském roce v Číně i Evropě, nejistota kolem Brexitu, tažení proti naftě a prosazování...

Najdete na iDNES.cz