Čtvrtek 13. května 2021, svátek má Servác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. května 2021 Servác

Test autoservisů: zaplatili jsme 14 tisíc a auto stejně neopravili

  9:32
Určitě jste slyšeli historky o tom, jak chtěl jeden autoservis účtovat za opravu tisíce, a když pak majitel auto odvezl jinam, zvládli to za pouhých pár stovek. Vybrat dobře servis je totiž věda. V testu se ukázalo, že autorizovaný servis nakonec může být nejlevnější.

„Před Vánocemi mi začala u Octavie Tour svítit kontrolka na přístrojovce. Stavila jsem se v servisu nedaleko domova. Chlapík mi kapalinu dolil a hned řekl, že mi rosí nádobka, abych se objednala na příští týden na výměnu těsnění a dolití oleje,“ popisuje Jana Nováková z Prahy. „Odpoledne ale volal s tím, že zjistil, že není vadné těsnění u nádoby na chladicí kapalinu, ale že mi fridex teče do oleje a tím pádem musí vyndat motor, aby vyměnil těsnění pod hlavou a bude to stát 15 tisíc korun.“

Jana Nováková se obrátila na známého automechanika, který poradil auto okamžitě ze servisu odvézt. „Vozidlo jsem si proti vůli majitele opravny odvezla a hned jsme ho objednali do autorizovaného servisu. Tam vše prohlédli a zjistili, že problém je pouze v tom, že máme v oleji usazeniny, protože jezdíme na krátké vzdálenosti a celé to nakonec stálo 1 400 korun.“ Jana Nováková pravděpodobně narazila na lumpa, vydávat nesmyslné částky za servis, který není třeba, je ovšem bohužel vcelku běžné. Levný servis se totiž nakonec může pěkně prodražit. Potvrdil to test servisů, který připravila MF DNES.

„Testy autoservisů ukazují, že jsou velké rozdíly mezi autorizovanými, a ještě větší mezi neautorizovanými. Každopádně autorizované servisy musí splňovat požadavky jednotlivých dovozců vozidel na kvalitu práce i prostředí a nabízet originální náhradní díly. To může, ale ne vždy musí, znamenat vyšší cenu opravy,“ vysvětluje pro iDNES.cz Ondřej Vaculín, odborník TÜV SÜD Czech. „Setkáváme se s rozdíly mezi vnímáním přístupu k zákazníkovi i mezi jednotlivými značkami. Vychází to z odlišných požadavků dovozců a jejich rozdílných kontrolních mechanizmů.“

Test autoservisů

  • Do testu jsme zařadili šest autoservisů v Praze a středních Čechách. Tři byly autorizované Škoda opravny, další tři pobočky neznačkových sítí BestDrive, Q-service a AutoKelly.
  • Testovací auto – Škodu Yeti 2.0 TDI (81 kW) – poskytl soukromý majitel. Mělo za sebou pětiletou službu, při níž najezdilo 300 tisíc km.
  • Do všech servisů jsme přijeli s nasimulovanou závadou na elektroinstalaci konektoru ventilu zpětného vedení výfukových plynů (EGR ventil), jež se projevovala zatím jen rozsvícením kontrolky na palubní desce.
  • Závadu jsme opakovaně „vyráběli“ v pražském autoservisu, který nebyl o průběhu testu nijak informován.
  • Chtěli jsme závadu na ventilu opravit a dále zjistit, kolik by stála oprava nefunkčního elektrického stahování oken ve dveřích řidiče (dveře také nezamykaly centrální zámek). Opravu jsme však nepožadovali.
  • Také jsme žádali o celkovou prohlídku a vyčíslení dalších oprav.
  • Náklady na test hradila MF DNES ze svého rozpočtu.

Když urazíte obyčejný nárazník, moc toho garážista pokazit nemůže, ale se složitějšími opravami se podle zjištění testu opravdu vyplatí vyrazit do značkového servisu. Nižší taxa v neautorizovaném servisu je lákavá, ale často se stane, že mechanik stráví na autě mnohem víc času, než jeho „autorizovaný“ kolega, který má navíc na dobu strávenou opravou přesně danou normu. Ukázalo se to v testu: značkový servis opravoval vůz do dvou dnů, u “obecných“ to v nejhorším případě trvalo 14 dnů a auto navíc vrátili neopravené. Navíc v tom nejlevnějším (značkovém) zvládli sledovanou opravu za 981 korun, v tom nejdražším nakonec chtěli 11 690 korun. A co hůř, sotva jsme otočili klíčkem v zapalování, kontrolka signalizující problém se znovu rozsvítila.

Do testu jsme namátkou vybrali šest servisů v Praze a ve středních Čechách. Polovina z nich byly značkové opravny Škoda, protože jsou logickou volbou majitele škodovky, tři pak servisy patřící do některé z větších sítí: Auto Kelly, Q-Service a BestDrive. Značkové dopadly lépe a byly i levnější. Tento závěr se však vzhledem k počtu testovaných nedá zobecňovat.

Simulovaná závada

Test autoservisů byl jedním z nejnáročnějších, jaké kdy redakce MF DNES provedla. Trval dva měsíce, podílela se na něm desítka lidí a najezdili jsme 1 500 kilometrů. Impulzem bylo získání poměrně hodně ojetého vozu Škoda Yeti, který měl mnohé nedostatky způsobené provozem. A najeto měl ohromujících 300 tisíc kilometrů. Po poradě s experty byla na autě vytvořena simulovaná závada: byl rozpojen jeden kontakt v konektoru u ventilu zpětného vedení výfukových plynů (ventil se také označuje písmeny EGR). Na palubní desce se pak rozsvítila oranžová kontrolka. Návod k obsluze vyžaduje, aby majitel auta v takovém případě okamžitě zamířil do servisu.

„Kdo má diagnostiku a umí s ní zacházet, musí na to přijít,“ řekl o uměle připravené závadě znalec Aleš Zich, který po léta kontroloval práci servisů pro velké společnosti disponující rozsáhlým parkem služebních aut.

Oprava konektoru stojí několik set korun. V opačném případě ovšem hrozilo, že mechanici nesprávně vyhodnotí závadu jako vadný EGR ventil, kde už je cena opravy mnohonásobně vyšší. Závada byla po každé opravě znovu obnovena.

Kromě toho redaktor Testu DNES v roli zákazníka žádal, aby servis vyčíslil náklady na opravu dveří řidiče, kde nefungovalo centrální zamykání, ovládání zpětných zrcátek ani elektrické stahování okna. A chtěl také komplexní prohlídku vozu a návrh dalších nutných oprav s cenou. Jejich doporučení se však velmi výrazně lišila.

Zbytečně vyměněné díly fungovaly

Nejlépe uspěl značkový servis Škoda Auto Branka v Mělníku. Odhalil závadu, rychle ji opravil a dobře splnil i další dva úkoly. V žádném značkovém servisu si bez předchozího souhlasu zákazníka nedovolili opravit nefunkční elektroinstalaci ve dveřích, zatímco ve dvou neznačkových servisech se do neodsouhlasené opravy pustili.

Nejhůře dopadl BestDrive v Praze Stodůlkách. Místo levné opravy konektoru vyměnil celý EGR ventil. A navíc nahlásil, že je spálená řídící jednotka ve dveřích a bude ji třeba vyměnit.

Výměnu jsme odsouhlasili, jak by to zřejmě udělal i běžný zákazník. To k 11 690 korunám za EGR ventil přidalo ještě dalších 2 500 korun.

Elektrická zařízení ve dveřích však po výměně jednotky stále nefungovala a servis doporučil vyměnit kabelový svazek (který byl skutečnou příčinou problémů). To by si vyžádalo další, zhruba dvoutisícovou investici. Po opětovném namontování „vadných dílů“ do yetiho obě součástky bez problémů fungovaly.

Ředitel Best Drivu Karel Kučera mechaniky své firmy hájí. Vůz podle něj odvezli na diagnostiku do autorizovaného servisu Škoda a řídili se doporučením, které tam dostali. „Celý proces opravy probíhal na základě konzultace s autorizovaným servisem. Cenově jsme se snažili vyjít zákazníkovi co nejvíce vstříc,“ uvedl.

Servis jede do servisu

Dealeři aut dnes z marže za prodaná auta nevyžijí. Na malém autě velikosti fabie mají jen minimální výdělek. Aby přežili, musí udržet vozy v servisu. Zákazník, který se na servis vrací, přináší peníze. Značkové servisy také musí držet přísné standardy automobilek a mají oporu v podobě technických školitelů a zázemí expertů, takže si musí poradit se vším. Vědí to i neautorizované servisy. V testu jsme totiž zjistili, že samy vozí auta na servis do značkových opraven.

Podobný postup, kdy neznačkový servis veze auto do značkového, přitom není žádnou výjimkou, naopak je to poměrně časté. Auta jsou dnes prošpikovaná elektronikou, složité systémy tak potřebují profesionální diagnostické přístroje a zkušené mechaniky. U nejmodernějších aut tak může být problém správně napasovat i ten zdánlivě jednoduchý nárazník, moderní auta v něm totiž mohou mít zabudovaná různá čidla a dokonce i radar (využívá ho tempomat se samočinným udržováním bezpečného odstupu).

„Nelze říci, že cílem servisů by bylo zákazníka podvést. Často se setkáváme s pochybeními, které začínají drobnostmi jako je nesprávně uvedená hloubka vzorku při pravidelné prohlídce a pokračují účtováním doplnění provozních kapalin. Mnohem závažnější a pro provozovatele vozidla i dražší je ´preventivní´ výměna dílů, které ještě nemusí být měněny, nebo naopak účtování materiálu a servisní práce, která se na vozidle objektivně nevykonala. Asi nejčastějším případem jsou olejové filtry nebo samotná olejová náplň motoru,“ dodává Ondřej Vaculín.

Expert doporučuje před návštěvou nového servisu získat reference nejlépe od známých nebo zkusit najít informace o servisu na internetu. „V případě podezření je tu vždy možnost servis změnit. Tato varianta je rychlejší a jednodušší než složité prokazování pochybení servisu,“ radí odborník TÜV SÜD Czech.

„U neautorizovaných servisů je třeba zjistit, jestli má servis pro vaše vozidlo servisní vybavení a vyškolený personál. Můžeme se v nich setkat i s díly z druhovýroby, které však musí mít příslušná schválení,“ doplňuje Ondřej Vaculín.

Problémy v servisech jsou časté

Výsledek testu potvrzuje to, co před půl rokem zjistila při kontrolách Česká obchodní inspekce. Podle ní na problémy v českých autoservisech můžete narazit velmi často. Inspektoři provedli osmdesát kontrol a při polovině z nich zjistili chyby od klamavých praktik po neseznámení zákazníka s cenou služeb.

Znalec Aleš Zich říká, že i on během své praxe našel vážnější pochybení u 15 až 20 procent kontrolovaných servisů. Často se setkával například se snahou měnit díly, které to nepotřebovaly, nebo s pokusy míchat při výměně starý olej s novým.

  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách...

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Procházku vypnu, slibuje Rakić. Uznávaný sudí analyzuje: Dokázal by to, ale...

Premium Z Jiřího Procházky se mezi konkurenty polotěžké váhy UFC (93 kg) stává žádané zboží. O novou dvojku divize si hlasitě...

Nejproočkovanější země světa zavádí tvrdá opatření. Covid mají i očkovaní

Premium Na Seychelách vyskočil součet všech případů za více než rok pandemie v posledních třech dnech o třináctinu. Problém je...

  • Další z rubriky

Unikát a legenda. Dva traktory z muzea v Čáslavi slaví letos výročí

V pobočce Národního zemědělského muzea v Čáslavi je vystaveno úctyhodné množství exemplářů zemědělské techniky různých...

Vyrovná se legendárnímu Evu a STI? Vyzkoušeli jsme GR Yaris i jeho rivaly

Premium Pohon všech kol, přefouknuté motory, napružené pohony, kompaktní karoserie. Ingredience, které v osmdesátých letech...

Muž s cejchem SS: brilantní konstruktér a Hitlerův inženýr Ferdinand Porsche

Premium V sobotu 30. ledna je to přesně 70 let, co zemřel zakladatel jedné z nejproslulejších automobilek světa – rodák ze...

Jiné auto nechci. Na chalupu a nákupy jezdí v 80 let staré unikátní škodovce

Premium Miroslav Strouhal vlastní skutečný unikát: Škodu Rapid z roku 1940, s tehdy ojedinělou, aerodynamickou karoserií....

Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?
Věděli jste, že můžete ovlivnit riziko vzniku alergie vašeho děťátka?

Alergie je nemoc dnešní doby. V České republice je až 25 % alergických dětí a tento počet pořád stoupá. Lze nějak vzniku alergie předejít?

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...