Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena výhradně pro tyto účely, našla uplatnění i v jiných službách. Unikátní Škoda 1101 VO, přezdívaná bojový tudor, byla jedním z téměř tisícovky socialistických vozidel, které dorazily na osmý ročník srazu v Hnačově na Klatovsku.

Na tradičním setkání vozidel východního boku vyrobených do konce roku 1990 jsou tradičně k vidění opravdové perly, které čas z našich silnici již dávno vyhnal. Raritními se na nich staly ještě dlouhé roky po revoluci velmi rozšířené škodovky modelové řady 742, tedy takzvané užovky, a jejich modernizovaná verze M vyráběná od roku 1983, z níž následně vycházela řada 746 (Škoda 135 a Škoda 136

Škoda 120 slaví 40 let. Zastaralý pokrok byl provizoriem na tři pětiletky

Škodovky podle očekávání hrály v autokempu u Hnačovského rybníka prim, některé zaujaly originálním vzhledem, jiné si jejich majitelé vyšperkovali k obrazu svému. Coby pomyslná šedá myš se pak prakticky v samotném centru autokempu mezi ostatními vojenskými speciály krčila dnes již raritní Škoda 1101 VO (vojenský otevřený), tedy model vyvinutý jako náhrada za dosluhující armádní lehké otevřené vozy rozličných typů získané coby trofeje po wehrmachtu, ozbrojených silách Velkoněmecké říše.

8. sraz socialistických vozů Hnačov

Šlo o zvláštní typ karoserie na podvozku civilní Škody 1101, pro kterou se vžil lidový název tudor (počeštěné označení pro dvoudvéřovou karoserii – two door). Speciální model měl celokovovou hranatou čtyři metry dlouhou karoserii doplněnou skládací plátěnou střechou, zvláštností byla i čtveřice odnímatelných dveří. Takzvaný bojový tudor však nenaplnil původní očekávání. Na vině byl nejen zmíněný podvozek, který oproti sériové podobě neprošel žádnou úpravou, úskalím armádního speciálu byl také sériový motor opět převzatý z civilního modelu, litrový čtyřválec s výkonem 32 koní byl slabý. Obojí se tak negativně projevovalo v terénních schopnostech Škody 1101 VO.

„Navenek se tvářila jako terénní automobil, ve skutečnosti však měla poháněná jen zadní kola a světlá výška jejího podvozku měla pod přední nápravou hodnotu pouhých 190 mm. Nic lepšího však náš automobilový průmysl v té době nebyl schopen rychle zavést do výroby,“ vysvětluje magazín Automobilrevue.

Přesto v mělnické karosárně Havlík, kde byla sériová výroba zahájena začátkem roku 1948, vzniklo do září 1951 téměř pět tisíc kusů tohoto ryze armádního speciálu. Uplatnění našel nicméně i u složek Sboru národní bezpečnosti (SNB), pro ně určené provedení doznalo jen drobné změny. Během výroby, v říjnu 1949 došlo navíc ke změně modelového označení: jelikož terénní vlastnosti neodpovídaly vojenskému terénnímu vozu, tak zkratku VO v názvu modelu nahradilo písmeno P (pohotovostní). Kromě Československa našly bojové tudory uplatnění i v tehdejší Jugoslávii, Bulharsku či Polsku.

V současnosti se ví o zhruba padesáti dochovaných kusech této historicky poslední škodovky ryze pro vojenské a bezpečnostní služby, všechny se podle informací redakce iDNES.cz nacházejí v Česku. A to patrně zejména díky jejich nasazení i v jiných než bezpečnostních službách. Jeden mají mimo jiné v Mladé Boleslavi ve sbírce muzea Škody, nechybí v kolekci muzea Policie ČR a další má být v depozitáři Vojenského historického ústavu.

Jedinou cestou, jak tento model mohl coby armádní majetek uniknout likvidaci, bylo jeho předání státem Svazarmu. Ten Škodu 1101 VO/P mohl následně využít pro účely výuky v autoškolách či coby zásobovací vozy pro hotely. Ostatně, pro výuku řidičů s ním počítala i sama armáda.

Vůz, který byl k vidění v Hnačově, sloužil právě v autoškole: před spolujezdcem byly v podlaze patrné stopy po dodatečně instalovaných zdvojených pedálech. Někteří ze starších návštěvníků srazu tak při pohledu na bojový tudor zavzpomínali na výuku v autoškole, kterou absolvovali právě v tomto dnes raritním modelu škodovky.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....