Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena výhradně pro tyto účely, našla uplatnění i v jiných službách. Unikátní Škoda 1101 VO, přezdívaná bojový tudor, byla jedním z téměř tisícovky socialistických vozidel, které dorazily na osmý ročník srazu v Hnačově na Klatovsku.

Na tradičním setkání vozidel východního boku vyrobených do konce roku 1990 jsou tradičně k vidění opravdové perly, které čas z našich silnici již dávno vyhnal. Raritními se na nich staly ještě dlouhé roky po revoluci velmi rozšířené škodovky modelové řady 742, tedy takzvané užovky, a jejich modernizovaná verze M vyráběná od roku 1983, z níž následně vycházela řada 746 (Škoda 135 a Škoda 136

Škoda 120 slaví 40 let. Zastaralý pokrok byl provizoriem na tři pětiletky

Škodovky podle očekávání hrály v autokempu u Hnačovského rybníka prim, některé zaujaly originálním vzhledem, jiné si jejich majitelé vyšperkovali k obrazu svému. Coby pomyslná šedá myš se pak prakticky v samotném centru autokempu mezi ostatními vojenskými speciály krčila dnes již raritní Škoda 1101 VO (vojenský otevřený), tedy model vyvinutý jako náhrada za dosluhující armádní lehké otevřené vozy rozličných typů získané coby trofeje po wehrmachtu, ozbrojených silách Velkoněmecké říše.

8. sraz socialistických vozů Hnačov

Šlo o zvláštní typ karoserie na podvozku civilní Škody 1101, pro kterou se vžil lidový název tudor (počeštěné označení pro dvoudvéřovou karoserii – two door). Speciální model měl celokovovou hranatou čtyři metry dlouhou karoserii doplněnou skládací plátěnou střechou, zvláštností byla i čtveřice odnímatelných dveří. Takzvaný bojový tudor však nenaplnil původní očekávání. Na vině byl nejen zmíněný podvozek, který oproti sériové podobě neprošel žádnou úpravou, úskalím armádního speciálu byl také sériový motor opět převzatý z civilního modelu, litrový čtyřválec s výkonem 32 koní byl slabý. Obojí se tak negativně projevovalo v terénních schopnostech Škody 1101 VO.

„Navenek se tvářila jako terénní automobil, ve skutečnosti však měla poháněná jen zadní kola a světlá výška jejího podvozku měla pod přední nápravou hodnotu pouhých 190 mm. Nic lepšího však náš automobilový průmysl v té době nebyl schopen rychle zavést do výroby,“ vysvětluje magazín Automobilrevue.

Přesto v mělnické karosárně Havlík, kde byla sériová výroba zahájena začátkem roku 1948, vzniklo do září 1951 téměř pět tisíc kusů tohoto ryze armádního speciálu. Uplatnění našel nicméně i u složek Sboru národní bezpečnosti (SNB), pro ně určené provedení doznalo jen drobné změny. Během výroby, v říjnu 1949 došlo navíc ke změně modelového označení: jelikož terénní vlastnosti neodpovídaly vojenskému terénnímu vozu, tak zkratku VO v názvu modelu nahradilo písmeno P (pohotovostní). Kromě Československa našly bojové tudory uplatnění i v tehdejší Jugoslávii, Bulharsku či Polsku.

V současnosti se ví o zhruba padesáti dochovaných kusech této historicky poslední škodovky ryze pro vojenské a bezpečnostní služby, všechny se podle informací redakce iDNES.cz nacházejí v Česku. A to patrně zejména díky jejich nasazení i v jiných než bezpečnostních službách. Jeden mají mimo jiné v Mladé Boleslavi ve sbírce muzea Škody, nechybí v kolekci muzea Policie ČR a další má být v depozitáři Vojenského historického ústavu.

Jedinou cestou, jak tento model mohl coby armádní majetek uniknout likvidaci, bylo jeho předání státem Svazarmu. Ten Škodu 1101 VO/P mohl následně využít pro účely výuky v autoškolách či coby zásobovací vozy pro hotely. Ostatně, pro výuku řidičů s ním počítala i sama armáda.

Vůz, který byl k vidění v Hnačově, sloužil právě v autoškole: před spolujezdcem byly v podlaze patrné stopy po dodatečně instalovaných zdvojených pedálech. Někteří ze starších návštěvníků srazu tak při pohledu na bojový tudor zavzpomínali na výuku v autoškole, kterou absolvovali právě v tomto dnes raritním modelu škodovky.

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...