Benzínem prosycený sobotní den 14. května byl koncipován jako přehlídka klasických závodních automobilů od roku 1924 do počátku 90. let minulého století. Nešlo však jen o statickou prezentaci, vozy se předvedly i na závodním okruhu. Program dne odstartoval již okolo osmé hodiny ranní závodními jízdami Jarního Sosnění ve čtyřech kategoriích: klasické sportovní automobily, automobily Škoda, závodní automobily a formule.
Krátce před polednem se po trati v rámci exhibičních jízd poprvé prohnaly závodní speciály mladoboleslavské automobilky. Návštěvníci se mohli kochat pohledem na Škodu 130 LR Johna Hauglanda, Škodu Felicia Kit Car či Škodu 200 RS, tedy na jeden ze dvou dochovaných kus (třetí byl zničen). Současně s historickými kousky se po trati proháněl i Jan Kopecký ve Fabii Rally2 evo týmu Škoda Motorsport, coby moderním ekvivalentem dobových soutěžních speciálů.
Prodlouženou trať autodromu okusilo také zhruba pět desítek účastníků 33. ročníku Jarní Rallye, kteří v rámci této každoroční jízdy pravidelnosti zavítali letos právě do Sosnové. V zázemí i na trati mohli diváci obdivovat třeba i prototyp vozu Tatra 77 v podobě, v níž se v roce 1934 zúčastnil závodu 1000 mil československých v roce, nebo legendární bugattky. V akci mimo jiných byly k vidění i závodní vozy Tatra 607 Monopost.
Na své si v Sosnové přišli nicméně i příznivci historických autobusů Škoda RTO, jejichž majitelé se setkali před branami autodromu na 23. srazu Klubu českých historických autobusů.
Hřebem dne byla exhibiční jízda švédského závodníka Stiga Blomqvista ve Škodě Felicia Kit Car. Nešlo přitom o náhodně vybraný vůz, mistr světa rally z roku 1984 se totiž v roce 1996, tedy ve svých 50 letech přímo podílel na vývoji tohoto závodního speciálu. Na pár okruhů tuto ostrou felicii osedlal nakonec i Jan Kopecký.
Hřebem dne byla jízdní premiéra okruhového speciálu Škoda 1100 OHC Coupé z roku 1959, který renovátorskou dílnu škodováckého muzea opustil po několikaleté náročné rekonstrukci teprve zkraje letošního roku. Plně provozuschopný unikát s hmotností 555 kilogramů poháněný čtyřválcovou jedenáctistovkou o výkonu 92 koní, je dílem týmů Škoda Muzea a specialistů z centra stavby prototypů automobilky.
Nádherné kupé Škody ožilo. Vyrobili ho ručně, pomohli si virtuální realitou |
Ze dvou vyrobených kupé se totiž dochovala pouze torza a jednotlivé komponenty havarovaných vozů. Vůz vznikl renovací dochovaného rámu, podvozku a pohonné jednotky, přičemž karoserie vznikla podle originální výkresové dokumentace.
Škoda 1100 OHC Coupé se po trati v Sosnové objevilo po boku starší „otevřené“ verze Škoda 1100 OHC, která má statut národní technické památky. Obě karosářská provedení se v jízdě bok po boku setkala po dlouhých 61 letech: posledním společným závodem byla v roce 1961 cena Mladé Boleslavi, která se jela na okruhu v Čisté u Bělé pod Bezdězem.
Škodovka rychlá jako blesk. Zářila v Leningradě, doma neměla konkurenci |