Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na vlastní strach: když Stig Blomqvist krotí Audi Quattro

Exkluzivně
Audi Quattro je legenda rallyových tratí a nikdo neuměl tenhle úžasný stroj krotit líp než mistr volantu Stig Blomqvist. Legenda mě svezla v legendě. Samozřejmě, že na ledu.

Řítíme se mezi sněhovými mantinely sto padesátkou, to zjistím ale až úplně na závěr, když konečně najdu rychloměr. Jsem přišpendlený pásy v závodní sedačce a stejně si připadám jak v mixeru. Pro šoféra je nejdůležitější otáčkoměr, tři a půl tisíce otáček je minimum pro vyhlídkové tempo. Stig ale jezdí podle ucha, v tom lomozu náprav a kanonádě kamínku v podbězích zhluboka hučí pětiválec a mocně táhne. Ve čtyřech tisících otáčkách se otevře peklo: obrovité turbodmychadlo zabere, auto mě kopne do zad, nemít záda v sedačce, ujelo by mi pod zadkem.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Stig s profesorským klidem krotí tu přes čtyřsetkoňovou bestii. Ohřebíkované pneumatiky nás drží ve stopě i na omrzlé sněhové "bramboračce", sem tam plotna. Chodit se po tom nedá, ale Stig šlape na plyn nebojácně. Skok, pak další nerovnost, v táhlém oblouku se chytí vnitřními koly do hluboké vyježděné brázdy, která vede Audi jak po koleji. To auto snad nemůže mít nikdy nedostatek sil. Turbo si odfrkne, pilot řadí a s cvaknutím - spíš bouchnutím - tam zapadne rychlost. 

Zrychlení z nuly na stovku udává Audi u tohoto speciálu, který závodil ve slavné skupině B mistrovství světa rally, 3,8 sekundy. A spotřebu měl mezi 50 a 70 litry.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Stig Blomqvist je původem učitel autoškoly. Moc toho nenamluví, dodnes ale řídí famózně.

Letos je to třicet let, co málomluvný Švéd vybojoval s quattrem titul mistra světa pro Audi, bylo to přesně 4. října 1984 na Rallye Pobřeží Slonoviny (pro ilustraci: v první rychlostní zkoušce měl rychlostní průměr 180 km/h). Dnes osmašedesátník to s volantem stále umí. Šlape na plyn tam, kde už já dávno brzdím očima.

Legrační supersport

Legendární Audi Quattro vás pořádně nakopne - čtěte zde

Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé

Prskání a řev si užívají i diváci. O losy strach nemám, ty snad zná Stig všechny jménem, a hlavně ho musí slyšet i hluchý. Děsí me spíš ten padák dolů. Ve sněhu plotna za plotnou a dole ostrá levá. A Stig ne a ne brzdit. Když už brzdím oběma nohama na opěrce pro nohy navigátora, on přeřadí ještě nahoru! 

Vzpomínám na všechny co říkali, že největší rozdíl mezi závoďáky tehdy a dnes je v brzdách a gumách. A Stig ani moc nebrzdí. Nevím jak, a jsme za zatáčkou. Žádný smyk, čistý průjezd, neztratili jsme rychlost a to byla fakt prudká.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Všímám si jak drží volant. Dnes vás ve všech školách jízdy - pomocné i závodnické - učí sedět za volantem a jeho úchop ve „třičtvrtě na tři“. Stig ho ale drží postaru "za deset dvě". Bleskurychle "vychytává" malé smyky, v kterých auto povlává na ukouzaném povrchu a jako všichni Skandinávci (i pošťák s dodávkou) ví o pikosekundu dopředu, že se mu auto zrovna sklouzne pod zadkem. Že na to mají nějaký speciální gen vím už od Rauno Aaltonena. Ten řádil v rally ještě když byl Blomquist závodnický učeň. Jak učí jezdit na sněhu létající Fin Aaltonen čtěte zde

Hranatá legenda

Audi Sport Quattro závodilo v mistrovství světa rally v letech 1984 a 1985. Vzniklo celkem 22 rallyových speciálů, uvádí se, že dodnes jich přežilo pět. Přímo s kouskem s trojkou na boku závodila jiná rallyová legenda, Walter Röhrl (v roce 1985 na portugalské rallye). Dnes patří ingolstadtskému muzeu značky, Audi ho ale neváhá vytáhnout na projížďku, loni bylo k vidění v Německu na veteránské rally.

Audi Quattro byl první rallyový speciál, který bezezbytku využil tehdy čerstvě změněné předpisy, a přijel s pohonem všech kol. Jeho vývoj probíhal pod dohledem dnešního šéfa dozorčí rady koncernu VW Ferdinanda Piecha. Ten už měl tehdy za sebou hvězdnou kariéru u Porsche jako šéf vývoje závodních speciálů.

Řadový podélně uložený pětiválec 2,142 litru s hliníkovým blokem (to je rozdíl oproti sériovým motorům, které měly litinový) má přímo v tomto kousku výkon kolem 420 koní (při 7500 ot./min) a 460 Nm. Motoráři ale uměli motor vyladit až na 600 koní. To byla verze, která šplhala na slavný americký kopec Pikes Peak.

Obě poháněné nápravy mají mcphersonovské zavěšení. Pětistupňová manuální převodovka přenáší sílu na obě nápravy.

Původní karoserii z Audi Coupé patřící do osmdesátkové řady zkrátili o 32 centimetrů na 416 cm auto tak má nezvykle krátký rozvor (vzdálenost mezi nápravami) 2224 mm a v poměru k tomu dlouhé převisy. Ocelová karoserie vyztuženou ochrannou klecí dostala panely z plechu a kevlaru. Závoďák váží asi 1050 kg.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...