Na vlastní strach: když Stig Blomqvist krotí Audi Quattro

Exkluzivně aktualizováno 
Audi Quattro je legenda rallyových tratí a nikdo neuměl tenhle úžasný stroj krotit líp než mistr volantu Stig Blomqvist. Legenda mě svezla v legendě. Samozřejmě, že na ledu.

Řítíme se mezi sněhovými mantinely sto padesátkou, to zjistím ale až úplně na závěr, když konečně najdu rychloměr. Jsem přišpendlený pásy v závodní sedačce a stejně si připadám jak v mixeru. Pro šoféra je nejdůležitější otáčkoměr, tři a půl tisíce otáček je minimum pro vyhlídkové tempo. Stig ale jezdí podle ucha, v tom lomozu náprav a kanonádě kamínku v podbězích zhluboka hučí pětiválec a mocně táhne. Ve čtyřech tisících otáčkách se otevře peklo: obrovité turbodmychadlo zabere, auto mě kopne do zad, nemít záda v sedačce, ujelo by mi pod zadkem.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Stig s profesorským klidem krotí tu přes čtyřsetkoňovou bestii. Ohřebíkované pneumatiky nás drží ve stopě i na omrzlé sněhové "bramboračce", sem tam plotna. Chodit se po tom nedá, ale Stig šlape na plyn nebojácně. Skok, pak další nerovnost, v táhlém oblouku se chytí vnitřními koly do hluboké vyježděné brázdy, která vede Audi jak po koleji. To auto snad nemůže mít nikdy nedostatek sil. Turbo si odfrkne, pilot řadí a s cvaknutím - spíš bouchnutím - tam zapadne rychlost. 

Zrychlení z nuly na stovku udává Audi u tohoto speciálu, který závodil ve slavné skupině B mistrovství světa rally, 3,8 sekundy. A spotřebu měl mezi 50 a 70 litry.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Stig Blomqvist je původem učitel autoškoly. Moc toho nenamluví, dodnes ale řídí famózně.

Letos je to třicet let, co málomluvný Švéd vybojoval s quattrem titul mistra světa pro Audi, bylo to přesně 4. října 1984 na Rallye Pobřeží Slonoviny (pro ilustraci: v první rychlostní zkoušce měl rychlostní průměr 180 km/h). Dnes osmašedesátník to s volantem stále umí. Šlape na plyn tam, kde už já dávno brzdím očima.

Legrační supersport

Legendární Audi Quattro vás pořádně nakopne - čtěte zde

Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé

Prskání a řev si užívají i diváci. O losy strach nemám, ty snad zná Stig všechny jménem, a hlavně ho musí slyšet i hluchý. Děsí me spíš ten padák dolů. Ve sněhu plotna za plotnou a dole ostrá levá. A Stig ne a ne brzdit. Když už brzdím oběma nohama na opěrce pro nohy navigátora, on přeřadí ještě nahoru! 

Vzpomínám na všechny co říkali, že největší rozdíl mezi závoďáky tehdy a dnes je v brzdách a gumách. A Stig ani moc nebrzdí. Nevím jak, a jsme za zatáčkou. Žádný smyk, čistý průjezd, neztratili jsme rychlost a to byla fakt prudká.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Všímám si jak drží volant. Dnes vás ve všech školách jízdy - pomocné i závodnické - učí sedět za volantem a jeho úchop ve „třičtvrtě na tři“. Stig ho ale drží postaru "za deset dvě". Bleskurychle "vychytává" malé smyky, v kterých auto povlává na ukouzaném povrchu a jako všichni Skandinávci (i pošťák s dodávkou) ví o pikosekundu dopředu, že se mu auto zrovna sklouzne pod zadkem. Že na to mají nějaký speciální gen vím už od Rauno Aaltonena. Ten řádil v rally ještě když byl Blomquist závodnický učeň. Jak učí jezdit na sněhu létající Fin Aaltonen čtěte zde

Hranatá legenda

Audi Sport Quattro závodilo v mistrovství světa rally v letech 1984 a 1985. Vzniklo celkem 22 rallyových speciálů, uvádí se, že dodnes jich přežilo pět. Přímo s kouskem s trojkou na boku závodila jiná rallyová legenda, Walter Röhrl (v roce 1985 na portugalské rallye). Dnes patří ingolstadtskému muzeu značky, Audi ho ale neváhá vytáhnout na projížďku, loni bylo k vidění v Německu na veteránské rally.

Fotogalerie

Audi Quattro byl první rallyový speciál, který bezezbytku využil tehdy čerstvě změněné předpisy, a přijel s pohonem všech kol. Jeho vývoj probíhal pod dohledem dnešního šéfa dozorčí rady koncernu VW Ferdinanda Piecha. Ten už měl tehdy za sebou hvězdnou kariéru u Porsche jako šéf vývoje závodních speciálů.

Řadový podélně uložený pětiválec 2,142 litru s hliníkovým blokem (to je rozdíl oproti sériovým motorům, které měly litinový) má přímo v tomto kousku výkon kolem 420 koní (při 7500 ot./min) a 460 Nm. Motoráři ale uměli motor vyladit až na 600 koní. To byla verze, která šplhala na slavný americký kopec Pikes Peak.

Obě poháněné nápravy mají mcphersonovské zavěšení. Pětistupňová manuální převodovka přenáší sílu na obě nápravy.

Původní karoserii z Audi Coupé patřící do osmdesátkové řady zkrátili o 32 centimetrů na 416 cm auto tak má nezvykle krátký rozvor (vzdálenost mezi nápravami) 2224 mm a v poměru k tomu dlouhé převisy. Ocelová karoserie vyztuženou ochrannou klecí dostala panely z plechu a kevlaru. Závoďák váží asi 1050 kg.

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

OBRAZEM: První BMW vyrobili před devadesáti lety, pojďte na fotoexkurzi

Muzeum BMW v Mnichově

Společnost BMW (Bayerische Motoren Werke) je známá jako výrobce sportovních a luxusních automobilů a pohodlných...

Lidová Praga Piccolo byla nejrozšířenějším autem tuzemských silnic

Praga Super Piccolo a Lída Baarová

Model Piccolo československé automobilky Praga, představený veřejnosti před 95 lety 1. dubna 1924, byl konstruován jako...

Analýza trhu ojetin: mladá auta čeká zdražení

Ilustrační snímek

Ojeté vozy do tří let stáří čeká zdražení. Důvodem je omezení nabídky krátkodobého operativního leasingu i růst cen...

Najdete na iDNES.cz