Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Krocení býka v poušti: řídili jsme mini, které ovládlo letošní Dakar

Exkluzivně aktualizováno 
Za volantem dakarského speciálu musíte být drsný na techniku i sebe. Řízení originálního mini jsme si vyzkoušeli přímo v dunách dubajské pouště. Závodní speciál má ke klasickému mini dost daleko, je totiž mnohem větší a vychází z BMW X3. Držte se, budeme létat vzduchem!

Mini All4 Racing rozhodně není obyčejný vůz. S auty značky proslavené charakteristicky tvarovanými malými auty má totiž společné hlavně jméno. Je to po mnoho let k dokonalosti vyvíjený speciál, který je navržen tak, aby si poradil s všemožnými nástrahami terénu. To potvrdilo i svezení v dunách dubajské pouště za volantem vítězného speciálu pilota Nassera Al-Attiyaha v barvách Red Bullu.

I když soutěžní Mini All4 Racing z dálky vypadá jako běžné Mini Countryman, je to mnohem větší stroj. Vznikl u týmu X-raid na základě soutěžního BMW X3 CC, který tento tým vyvíjí již od roku 2002, kdy ho založil současný majitel Sven Quandt.

Neustálý vývoj vůz změnil takřka od základu. Auto je závodní speciál s karbonovým monokokem. Na něj jsou přilepené, nebo přišroubované ocelové ochranné oblouky, které jsou povinnou výbavou každého vozu pro rallye Dakar. I tak váží 1 952,5 kg, což je však vzhledem k velikosti a vybavení docela přijatelné.

Spolehlivý závodník

Soutěžní Mini All4 Racing má samozřejmě pohon všech kol s trojicí aktivně řízených diferenciálů Xtrac. Podle povrchu má řidič takřka naprostou volnost, aby chování vozu upravil. Možné je samozřejmě přizpůsobit i rozložení brzdného účinku. Podvozek s tlumiči Reiger umožňuje v širokém rozsahu měnit světlou výšku a hlavně i charakteristiku. U každého kola jsou použity dva tlumiče s doplňkovým zásobníkem oleje. Brzdová soustava používá na všech kolech šestipístkové třmeny, vzadu s chlazením pomáhá i voda.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Soutěžní jezdci se shodli na tom, že silnou stránkou tohoto mini je takřka absolutní spolehlivost. Dalším plusem je pak silný motor. Stejně jako již dříve u soutěžního BMW X3 CC i nyní je srdcem speciálu třílitrový šestiválcový turbodiesel.

Mini použilo vyztužený blok z BMW M550d, který má v sériovém nasazení trojici turbodmychadel. Soutěžní předpisy však umožňují použít pouze dvě turbodmychadla. Motor tak v závislosti na použité řídicí mapě disponuje výkonem kolem 320 koní.

Jeho sílu ve středním pásmu otáček oceníte hlavně v hlubokém písku. Na kola totiž dokáže posílat až 800 Nm, které jsou k dispozici při 2 100 ot/min. Motor prý v Mini All4 Racing vydrží celou sezonu (15 až 20 tisíc kilometrů) podle toho, jakých maratonských soutěží se dané auto účastní. Po závodech se agregát vyměňuje vždy spíše preventivně. Zato namáhaných převodovek a diferenciálů se během sezony použije několik desítek.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Mini All4 Racing je soutěžní speciál, takže se do něj musíte nasoukat přes povinný ochranný rám. Sedí se zde parádně, stejně jako v okruhovém závodním voze. Těsně vedle volantu je velká páka sekvenční převodovky Sadev.

Hlavní přístroje jsou umístěny uprostřed, asi proto, aby na ně viděl i spolujezdec. Ten má navíc před sebou ještě nezbytné navigátorské vybavení. Za volantem je tak pouze jedno velké číslo ukazující zařazený převod.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti
Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti
Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Žádné velké vysvětlování. Vedle sebe mám jednoho ze členů týmu X-raid, který mi bude dělat po testovací trati navigátora. Rozhodným pohybem pravé ruky řadím zpátečku, vycouvávám ze stání, trhám za řadicí páku směrem k sobě, řadí se jednička a můžeme vyrazit. Se spojkou dvojka, pak ještě trojka. Musím říct, že sekvenční řazení s přímým ozubením má svoje nezaměnitelné kouzlo.

Sjíždíme z tvrdé pískové cesty a začíná to pravé pouštní rodeo. Mini jede jako splašené, podvozek s neskutečnou jistotou „bere“ všechny díly a malé hrboly. Najednou se dostáváme mezi duny do hlubšího písku. Je potřeba trochu přibrzdit a mini se krásně „nahrbí“, nechá se strhnout do zatáčky a vůbec mu nevadí, že v místě, kde jsem plánoval zase přidat, je písečný jazyk. Instinkt velí auto srovnat, přejet a zatočit, ale navigátor řekne: „Full gas“. Nechávám tedy auto sklouznout, dávám plný plyn a na jazyku se mírně zhoupneme. Mini pokračuje tam, kam jsem ho před chvílí na brzdách namířil.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Vyjíždím pod plným plynem se všemi čtyřmi koly vyhazujícími kila písku do vzduchu. Z auta je cítit skutečná robustnost. Nijak nevrže, karoserie je skálopevná a já mám pocit, že snad ani nejsem v off-roadovém speciálu.

Dostáváme se do hezké pasáže mezi dunami, kde je potřeba více pracovat s hmotností, abychom nezabořili příď do protisvahu. Mini je sdílné, takže si za chvíli v písku připadám jako v peřinách. Auto jím proplouvá sice s nasazením hrubé síly, ale přesto působivě a plavně. Navigátor mi dává přesné instrukce, co dělat, kdy brzdit, a já si tak po neznámé trati troufám jet mnohem rychleji, než když bych byl na řízení sám. Význam navigátorů je extrémně důležitý.

Po slalomářské sekci přichází jedna ze spojovacích rovinek. Navigátor opět velí „full gas“, takže není na co čekat, čtyřka jde do otáček, řadím pětku a ta se dostává k maximu. Na chvíli zkouším šestku, ale už je potřeba brzdit. Zkušený kolega na sedadle spolujezdce říká, že nejúčinnější průjezd zatáčky na písku, kde už jsou před vámi vyjeté stopy, je brzdit spíše pozdě, zůstat na vnějšku, ostře zatočit a už téměř do rovných kol akcelerovat, zkrátka posunout vrchol zatáčky hodně do výjezdu.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Nejdříve nevěřím, ale později zjišťuji, že auto se tak méně pere s vyjetými kolejemi s různým množstvím písku. Už teď mě napadá, jak asi musí toto mini jezdit, když ho řídí někdo, kdo z něj umí dostat to nejlepší.

Znovu usedáme do aut, ale tentokrát budou řídit profesionální jezdci. Na mě připadá Krzysztof Holowczyc, který na letošním Dakaru skončil celkově třetí. Veselý Polák zapálený do soutěží mi ukazuje, jak jsem byl na tohle auto hodný. Když jsem si říkal, že 140 km/h na písku je už hodně a měl jsem pocit, jako bych jel snad 300 km/h po dálnici, teď touto rychlostí doslova nalétáváme mezi duny. Ještě více cítím robustnost celého auta a jeho bezvadné naladění. Desetiletý vývoj zkrátka má výsledky.

Celou akci zakončujeme několika skoky, efektními přelety přes písečné vrcholy a mně je jasné, že aby někdo v těchto podmínkách a při takovém nasazení vydržel šest nebo sedm hodin denně po dobu dvou týdnů, musí být opravdový nadšenec a do určité míry i masochista. Ale odměnou jsou neskutečné zážitky, kterým se nic nevyrovná.

Mini vyhrálo dakarskou rallye už čtyřikrát v řadě a k tomu i mnoho dalších dálkových soutěží. Tým X-raid, který toto auto vyvinul a většinu z nich provozuje, má potvrzenu účast v celém šampionátu, jehož vrcholem je právě Dakar, až do roku 2017.

Autoři:
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Nejlepší a nejhorší podvozky ojetých aut. Výběr vhodného vozu je klíčový

Přehled znalostí o podvozcích oblíbených osobních aut. Materiál jsme připravili z hlediska uživatele, který počítá...

Premium

Test levných stěračů do aut: experimentovat nemá smysl

Většina řidičů mění stěrače ve chvíli, kdy ty staré doslouží. Když už šmouhy omezují výhled, majitel auta často...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Bez demontáže. Vyzkoušeli jsme rychlé čištění filtru pevných částic

Chemická metoda dovoluje vyčistit filtr pevných částic (DPF) v motoru automobilu bez nutnosti demontáže. Je tento...

Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?
Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet organické kaše a mléka Kendamil. Ty jsou vyrobeny z kvalitního plnotučného mléka a obsahují důležité vitamíny a minerály, které děťátko potřebuje pro správný vývoj a růst. Jak v testu dopadly?

Najdete na iDNES.cz