Pátek 9. června 2023, svátek má Stanislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 9. června 2023 Stanislava

Krocení býka v poušti: řídili jsme mini, které ovládlo letošní Dakar

Exkluzivně
Za volantem dakarského speciálu musíte být drsný na techniku i sebe. Řízení originálního mini jsme si vyzkoušeli přímo v dunách dubajské pouště. Závodní speciál má ke klasickému mini dost daleko, je totiž mnohem větší a vychází z BMW X3. Držte se, budeme létat vzduchem!

Mini All4 Racing rozhodně není obyčejný vůz. S auty značky proslavené charakteristicky tvarovanými malými auty má totiž společné hlavně jméno. Je to po mnoho let k dokonalosti vyvíjený speciál, který je navržen tak, aby si poradil s všemožnými nástrahami terénu. To potvrdilo i svezení v dunách dubajské pouště za volantem vítězného speciálu pilota Nassera Al-Attiyaha v barvách Red Bullu.

I když soutěžní Mini All4 Racing z dálky vypadá jako běžné Mini Countryman, je to mnohem větší stroj. Vznikl u týmu X-raid na základě soutěžního BMW X3 CC, který tento tým vyvíjí již od roku 2002, kdy ho založil současný majitel Sven Quandt.

Neustálý vývoj vůz změnil takřka od základu. Auto je závodní speciál s karbonovým monokokem. Na něj jsou přilepené, nebo přišroubované ocelové ochranné oblouky, které jsou povinnou výbavou každého vozu pro rallye Dakar. I tak váží 1 952,5 kg, což je však vzhledem k velikosti a vybavení docela přijatelné.

Spolehlivý závodník

Soutěžní Mini All4 Racing má samozřejmě pohon všech kol s trojicí aktivně řízených diferenciálů Xtrac. Podle povrchu má řidič takřka naprostou volnost, aby chování vozu upravil. Možné je samozřejmě přizpůsobit i rozložení brzdného účinku. Podvozek s tlumiči Reiger umožňuje v širokém rozsahu měnit světlou výšku a hlavně i charakteristiku. U každého kola jsou použity dva tlumiče s doplňkovým zásobníkem oleje. Brzdová soustava používá na všech kolech šestipístkové třmeny, vzadu s chlazením pomáhá i voda.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Soutěžní jezdci se shodli na tom, že silnou stránkou tohoto mini je takřka absolutní spolehlivost. Dalším plusem je pak silný motor. Stejně jako již dříve u soutěžního BMW X3 CC i nyní je srdcem speciálu třílitrový šestiválcový turbodiesel.

Mini použilo vyztužený blok z BMW M550d, který má v sériovém nasazení trojici turbodmychadel. Soutěžní předpisy však umožňují použít pouze dvě turbodmychadla. Motor tak v závislosti na použité řídicí mapě disponuje výkonem kolem 320 koní.

Jeho sílu ve středním pásmu otáček oceníte hlavně v hlubokém písku. Na kola totiž dokáže posílat až 800 Nm, které jsou k dispozici při 2 100 ot/min. Motor prý v Mini All4 Racing vydrží celou sezonu (15 až 20 tisíc kilometrů) podle toho, jakých maratonských soutěží se dané auto účastní. Po závodech se agregát vyměňuje vždy spíše preventivně. Zato namáhaných převodovek a diferenciálů se během sezony použije několik desítek.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Mini All4 Racing je soutěžní speciál, takže se do něj musíte nasoukat přes povinný ochranný rám. Sedí se zde parádně, stejně jako v okruhovém závodním voze. Těsně vedle volantu je velká páka sekvenční převodovky Sadev.

Hlavní přístroje jsou umístěny uprostřed, asi proto, aby na ně viděl i spolujezdec. Ten má navíc před sebou ještě nezbytné navigátorské vybavení. Za volantem je tak pouze jedno velké číslo ukazující zařazený převod.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti
Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti
Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Žádné velké vysvětlování. Vedle sebe mám jednoho ze členů týmu X-raid, který mi bude dělat po testovací trati navigátora. Rozhodným pohybem pravé ruky řadím zpátečku, vycouvávám ze stání, trhám za řadicí páku směrem k sobě, řadí se jednička a můžeme vyrazit. Se spojkou dvojka, pak ještě trojka. Musím říct, že sekvenční řazení s přímým ozubením má svoje nezaměnitelné kouzlo.

Sjíždíme z tvrdé pískové cesty a začíná to pravé pouštní rodeo. Mini jede jako splašené, podvozek s neskutečnou jistotou „bere“ všechny díly a malé hrboly. Najednou se dostáváme mezi duny do hlubšího písku. Je potřeba trochu přibrzdit a mini se krásně „nahrbí“, nechá se strhnout do zatáčky a vůbec mu nevadí, že v místě, kde jsem plánoval zase přidat, je písečný jazyk. Instinkt velí auto srovnat, přejet a zatočit, ale navigátor řekne: „Full gas“. Nechávám tedy auto sklouznout, dávám plný plyn a na jazyku se mírně zhoupneme. Mini pokračuje tam, kam jsem ho před chvílí na brzdách namířil.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Vyjíždím pod plným plynem se všemi čtyřmi koly vyhazujícími kila písku do vzduchu. Z auta je cítit skutečná robustnost. Nijak nevrže, karoserie je skálopevná a já mám pocit, že snad ani nejsem v off-roadovém speciálu.

Dostáváme se do hezké pasáže mezi dunami, kde je potřeba více pracovat s hmotností, abychom nezabořili příď do protisvahu. Mini je sdílné, takže si za chvíli v písku připadám jako v peřinách. Auto jím proplouvá sice s nasazením hrubé síly, ale přesto působivě a plavně. Navigátor mi dává přesné instrukce, co dělat, kdy brzdit, a já si tak po neznámé trati troufám jet mnohem rychleji, než když bych byl na řízení sám. Význam navigátorů je extrémně důležitý.

Po slalomářské sekci přichází jedna ze spojovacích rovinek. Navigátor opět velí „full gas“, takže není na co čekat, čtyřka jde do otáček, řadím pětku a ta se dostává k maximu. Na chvíli zkouším šestku, ale už je potřeba brzdit. Zkušený kolega na sedadle spolujezdce říká, že nejúčinnější průjezd zatáčky na písku, kde už jsou před vámi vyjeté stopy, je brzdit spíše pozdě, zůstat na vnějšku, ostře zatočit a už téměř do rovných kol akcelerovat, zkrátka posunout vrchol zatáčky hodně do výjezdu.

Mini All4 Racing při testu v dubajské poušti

Nejdříve nevěřím, ale později zjišťuji, že auto se tak méně pere s vyjetými kolejemi s různým množstvím písku. Už teď mě napadá, jak asi musí toto mini jezdit, když ho řídí někdo, kdo z něj umí dostat to nejlepší.

Znovu usedáme do aut, ale tentokrát budou řídit profesionální jezdci. Na mě připadá Krzysztof Holowczyc, který na letošním Dakaru skončil celkově třetí. Veselý Polák zapálený do soutěží mi ukazuje, jak jsem byl na tohle auto hodný. Když jsem si říkal, že 140 km/h na písku je už hodně a měl jsem pocit, jako bych jel snad 300 km/h po dálnici, teď touto rychlostí doslova nalétáváme mezi duny. Ještě více cítím robustnost celého auta a jeho bezvadné naladění. Desetiletý vývoj zkrátka má výsledky.

Celou akci zakončujeme několika skoky, efektními přelety přes písečné vrcholy a mně je jasné, že aby někdo v těchto podmínkách a při takovém nasazení vydržel šest nebo sedm hodin denně po dobu dvou týdnů, musí být opravdový nadšenec a do určité míry i masochista. Ale odměnou jsou neskutečné zážitky, kterým se nic nevyrovná.

Mini vyhrálo dakarskou rallye už čtyřikrát v řadě a k tomu i mnoho dalších dálkových soutěží. Tým X-raid, který toto auto vyvinul a většinu z nich provozuje, má potvrzenu účast v celém šampionátu, jehož vrcholem je právě Dakar, až do roku 2017.

Autoři:
  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Český monster truck mezi koloběžkami jsme prohnali po lese. Stojí 150 tisíc

Nabídka elektrických koloběžek na českém trhu se celkem slušně rozrůstá. Česká značka Hugo Bike však vyčnívá svým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Mazda CX-60 jde proti proudu. Nejsilnějším argumentem je podélně uložený motor

Premium Pozor, Mazda CX-60 není jen další velké SUV. Tedy, velká je, ale není to jen obyčejná krabice – má dospělou techniku s...

Zkusili jsme nový Range Rover Sport. Dá vám pocit, že máte věci ve svých rukou

Premium Už si ani neumíme představit, že by „velký“ Range Rover neměl svůj dynamicky vyhlížející derivát s přídomkem Sport. Na...

Komfort ve francouzském stylu. Hybridní Citroën C5 X je zárukou klidné jízdy

Premium Citroën trochu nečekaně doplnil svoji nabídku vrcholným modelem s označením C5 X. Jde o chytře postavený velký...

Co na té Tesle všichni vidí? V testu potěšily zrychlení i nezvyklé aplikace

Premium Jedni ji až nekriticky adorují, druzí ostentativně zatracují. A co na tom, že v elektromobilech Tesla většina z nich...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...