Pondělí 20. září 2021, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. září 2021 Oleg

VIDEOTEST: Tohle byl vánoční hit všech dětí. Legendární šlapací moskvič

Vánoce sedmdesátých a osmdesátých let, to bylo napjaté očekávání, jestli ho už Ježíšek KONEČNĚ přiveze. Toužili po něm páni kluci i holky, frajerský kabriolet, který vyráběli společně s opravdickými moskviči, byl prostě hit. A dnes je to taky tak. Zachovalé kousky se prodávají klidně za 15-20 tisíc.

Kdo s ním na jaře vyjel, byl frajer. První testovací jízdy ovšem obvykle probíhaly už kolem vánočního stromku. Těch facek za otlučenou nábytkovou stěnu v obýváku, vzpomínáte?

Šlapací moskvič

Legendárního moskviče se spousta někdejších nadšených uživatelů v uplynulých letech zbavila jako nepotřebného harampádí, a tak jde o vysloveně nedostatkové zboží.

Dnes se šlapací moskviče vyvažují zlatem. Tátové je shánějí pro své děti a při opravách se pak uchylují k rychlé improvizaci, aby natěšený capart mohl pokračovat ve spanilé jízdě. Druhou velkou skupinou jsou labužníci, kteří se kvůli svým tělesným proporcím do moskviče už nevejdou, ale věnují mu všechnu píli. Nadšenecké renovace jsou často podobně náročné a nákladné jako servis opravdického auta. U moskviče je navíc nevýhoda v totálním nedostatku náhradních dílů. Hliníkové díly karoserie, zejména maska, pokličky kol a nárazníky jsou od řádění předchozích generací často notně pochroumané. V žádném případě je ovšem nevyhazujte, jsou totiž absolutně nesehnatelné. Sehnat se naopak dá volant, plexištítek a další plastové díly pro novější kusy, které vyrábějí nadšenci.

Moskvič model

Jeden z majitelů (vlastně tatínků - servismanů) nabourává pověst moskviče jako „poctivé sovětské kovářské práce“. „Skutečnost je poněkud jiná. Plech je poměrně tenký a celková konstrukce spíše subtilní. Zadní náprava je spolu se sedátkem zavěšena na páru podélných profilů, jejichž napojení na zadní část karoserie je pouze velmi chabé,“ popisuje.

Při jízdě ovšem dojem fortelnosti umí prodat. Pozornost zaslouží sedátko s možností podélné regulace pro řidiče různých postav. Zadní náprava spočívá na krátkých podélných kyvných ramenech s vsazenými pouzdry pro vinuté pružinky, takže se v dírách umí zhoupnout. Moskvič ovšem nabídne přiměřený komfort jen uživatelům do hmotnosti přibližně 25 kg. Pak už to je „na dorazy“.

Pohon je jednoduchý, ctí ovšem architekturu dospělého moskviče - pár šlapadel zavěšený v karoserii je tyčkami propojený s klikami zadní nápravy. Diferenciál nečekejte, levé zadní kolo je na nápravě uloženo volně, takže šlapadla zabírají pouze na pravé kolo.

Fotogalerie

Je to hlavně masa železa, sem tam kus plastu a hliníkové ozdoby. Šlapací moskvič je tedy dost těžký, drobný capart s ním má co dělat i na rovném asfaltu. A pětiletý testovací jezdec Kuba po pár desítkách metrů jízdy po betonové dlažbě taky pěkně funěl. Úzká kolečka jasně hlásí, že je to silniční speciál, žádný teréňák. Vůle v řízení k autům ze sedmdesátých let patřily, tatínkové by mohli vyprávět...

Kubovi se hlavně líbilo, že auto umí couvat stejně rychle jako jezdit vpřed a hlavně, že se pořád nevybíjí jako jeho každodenní vůz - plastový barevný supersport z Číny, co houká, vrčí, ale jede jako šnek. S ním musí často čekat v zásuvce a je to otrava. To moskvič drandí na cukroví, kterým se šofér nafutruje před jízdou.

Moskvič model

Nejslavnější plechové šlapací auto našich končin vyráběla stejná fabrika, ze které vyjížděl jeho dospělý vzor - Moskvič 412. Jezdil v něm vážený doktor Sova do nemocnice na kraj města a upravený závodní speciál se objevil i v rallye. V moskevské AZLK (automobilce s velmi pestrou historií - čtěte zde) vyráběli originály i jejich malé kopie. Ty na šlapací pohon od roku 1974 dvacet let. Ročně jich prý vyjelo 100 až 120 tisíc.

Model 412 byl už druhý šlapací moskvič pro pány kluky, znalci mezi nimi dokonce rozlišují dvě série a mezityp, pro nás laiky jsou poznávacím znamením nárazníky - do roku 1984 hliníkové, potom plastové. Zajímavé je, že výroba probíhala vlastně stejně jako v opravdové automobilce. Při výrobě nesl dopravník moskvičíky zavěšené shora a postupně na něj montéři přidávali díly.

Na nabídky prodeje šlapacího moskviče z někdejšího SSSR v inzerátech narazíte jen výjimečně. A když už, tak se ceny obvykle vyrovnávají moderním vozítkům s elektrickým pohonem. Ovšem plechová sovětská legenda dětských garáží už začíná být hlavně designová záležitost. V Česku se kousky za deset tisíc ještě občas seženou, v zahraničí ale nejsou výjimkou ceny hodně přes tisíc eur.

28. září 2013

  • Nejčtenější

Zničené nárazníky, nabouraná auta. Mnozí řidiči neumějí ani najet do myčky

Manévrování autem natěsno ve stísněných prostorách patří k vrcholovým řidičským disciplínám. Se stále mohutnějšími a...

Škoda testuje nový sedan. Slavia se představí ještě letos

Premium Česká značka chystá nový sedan pro indický trh. Testy prototypu ovšem probíhají i v Evropě. Na vývoji pracuje jak...

Autofotka týdne: jméno Benzina zmizí. Takto se u ní 70 let tankovalo

Společnost PKN Orlen oznámila, že z českých silnic zmizí benzinky s tradičním jménem Benzina. Polský vlastník...

To byly časy! V roce 1991 ještě auta svět zajímala a bavila, i s diesely

Na rozdíl od na auta velmi sporé letošní výstavy IAA v Mnichově byla před 30 lety přehlídka na svém tradičním místě ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na nové auto si zákazník počká i déle než rok, dodávky se stále oddalují

Čekací doba na některé nové osobní vozy se až zdvojnásobila. Zákazníci v Česku mohou na objednaná auta čekat i déle než...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Mustang není jen legendární Eleanor. Houpavý divoch je esencí Ameriky

Premium Je to jedno z nejdůležitějších aut dějin amerického automobilismu. Dostal se přes oceán a vetřel se do snů motoristů po...

Krásná Michéle zkrotila monstra. Nejslavnější žena uměla vyhrávat se vším

V nejdivočejší éře rally přišla mladá dívka z Francie a ukázala mužům, jak se to má dělat. Přečtěte si příběh...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Kolín plný hvězd. Mercedesy předvedly, jak vypadá automobilová vznešenost

Na počátku byla klubová burza náhradních dílů, postupně si však kolínské setkání tuzemského Mercedes-Benz klubu...

LETNÍ SOUTĚŽ: Poslední šance, zapojte se a vyhrajte věci za tisíce korun
LETNÍ SOUTĚŽ: Poslední šance, zapojte se a vyhrajte věci za tisíce korun

Vítejte v posledním – 10. týdnu soutěže. Opět hrajeme o 7 cen, mezi kterými najdete set hraček od Fisher-Price, doplňky stravy od NaturaMed,...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...