Vášnivá kráska vyhlíží nápadníka. Vzácná Alfa RZ v českém bazaru

  17:12aktualizováno  17:12
Říkali jí "il Mostro", monstrum. Takové pozdvižení před skoro pětadvaceti lety tato Alfa vyvolala. V jednom pražském bazaru se objevil kousek, kterých je jen málo. A nestojí o moc víc než nový superb s turbodieselem. Alfa Romeo RZ je unikát, žádné alfy nevyrobili méně.

Alfa Romeo RZ | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Alfa Romeo Sprint Zagato, interně označená ES-30 (Experimental Sportscar 3.0 litres), měla navázat na krásnou a slavnou Alfu Montreal. V době konvenčních usedlých aut své doby šlo o opravdové zjevení, které vyvolalo pořádné pozdvižení. Jedni se do ni zakoukali, druzí říkali, že poškodí značku.

Představili ji na autosalonu v Ženevě v roce 1989 po pouhých 19 měsících vývoje a jedenácti postavených prototypech jako Alfu Romeo SZ.

Tvar plastové karoserie je dílem designérského studia Alfy a Fiatu a pracoval na ní slavný Robert Opron, tvůrce krásných citroënů a renaultů sedmdesátých a osmdesátých let. Auto dostalo "useknutou" záď. To je specialita karosárny Zagato a v učebnicích automobilového designu se tomu říká po italsku "coda tronca". A právě se Zagatem se Alfa domluvila na výrobě v továrně v Terrazzanu na předměstí Milána.

Alfa Romeo RZ

Alfa alfovatá

Je to čistokrevná alfa, stojí na základech legendy osmdesátých let Alfy Romeo 75,  auta s typickým plastovým "okapem" kolem dokola. "Pětasedmdesátka" dodala techniku s pohonem transaxle, to znamená motor vepředu a převodovku u zadních poháněných kol. Podvozek byl zkrácený. Však je RZ hodně malé i na pohled, na délku má 406 centimetrů, což je méně než dnešní Fiat Punto. Hmotnost se i přes snahu nepodařilo srazit o moc. Oproti základnímu sedanu 75 bylo RZ jen o 40 kilogramů lehčí, a vážilo tak 1 260 kg.

Přední lichoběžníkovou nápravu a zadní typu De Dion ladil Giorgio Pianta, tedy pán, který šlechtil podvozky rallyovým týmům Fiatu a Lancie v dobách největší slávy. Podvozek dostal hydraulické nastavování světlé výšky a posílené brzdy. Odpružení vycházelo z okruhové verze 75, namísto torzních tyčí namontovali vinuté pružiny. Přední pirellky mají rozměr 205/55 R16, zadní 225/50 R16. Alfa udávala, že podvozek udrží boční přetížení 1,1 G (někteří naměřili až 1,4 G). To jsou hodnoty srovnatelné s dnešními moderními sportovními vozy.

Pod kapotou zvonivě zpívá třílitrový vidlicový dvanáctiventilový šestiválec Busso z Alfy 75 Quadrifoglio Oro vyšlechtěný na 210 koní a 245 Nm a spřažený s pětistupňovým manuálem. Maximálně má umět SZ/RZ upalovat rychlostí 230 km/h, na stovku se rozjede za 7,5 sekundy.

Ve své době konkurovala supersportům, jak svým charakterem, tak cenou. Vždyť stála dvojnásobek toho, co tehdy vrcholný model, neméně charismatická limuzína Alfa 164. I tak byla kupátka hned rozebraná.

Alfa Romeo RZ

 A právě teď je v Praze k mání černý roadster za 800 tisíc. Podle prodejce má být po prvním majiteli a dovezený z Japonska. Na tachometru má nakroucených necelých 50 tisíc kilometrů. Podle neoficiálního registru Alf SZ/RZ opravdu vlastnil kousek z roku 1992 pán jménem H. Miyazawa. Po dvaceti letech v garáži dnes parkuje u plotu v holešovickém bazaru.

Vzácná

Co se vzhledu týče, tahle alfa rozhodně nezestárla. A ty tři zářící oči v každém světle zopakovala s úspěchem o patnáct let později Alfa 159.

Fotogalerie

V roce 1989 odstartovala výroba kupé SZ. Mělo jich vzniknout tisíc, nakonec postavili za dva roky 1 036 kusů. Všechny oblékly typickou alfáckou rudou barvu a střecha byla černá. Jen pro Andreu Zagata postavili jednu celou černou.

Pamětníci si vzpomenou, že v Česku kdysi parkovalo červené kupé u dealera na pražské Pankráci.

Po prodejním úspěchu se Alfa odhodlala nabídnout i otevřenou verzi. Kupé je určitě hezčí, ale kabrio má také neopakovatelné charisma. Roadster označený jako RZ (Roadster Zagato) se vyráběl v letech 1992-1994. I když vypadá stejně jako kupé, shodných dílů karoserie prý mají jen velmi málo (přední blatníky a víko kufru).

RZ už bylo k mání kromě červené také v černém a žlutém lakování. V plánu bylo vyrobit 350 aut, ale po 252 vyrobených kusech byla na karosárnu Zagato uvalena nucená správa. Poté stihli vyrobit ještě dalších 32 kusů (poslední dva stříbrné a jeden bílý). Celkem jich tedy vzniklo 284, což dělá z RZta alfu, které v sériové výrobě vzniklo vůbec nejméně kusů.

Alfa Romeo RZ

Znovuzrození

Se slavnou sportovní značkou, která v roce oslavila 2010 sto let, to jde dnes od deseti k pěti, ale italové hlásí další plán na záchranu. Tentokrát je konečně takový, že automobiloví labužníci a milovníci italských aut radostně zastřihají ušima.

Budoucnost alfy má být totiž v "zadokolkách". K pohonu zadních kol se značka vrátí po dvaceti letech. Nepočítáme-li chystaný kapesní supersport 4C a uhrančivou Alfu 8C (obě vyráběné u Maserati), byly poslední modely s poháněnou zadní nápravou právě RZ a pak frajerský kabriolet Spider (model 105 a 115, vyráběný v letech 1966-1993).

Budoucnost namalovali značce hezkou. Nové modely Alfetta a Guilia (první velikosti přibližně trojkového BMW, druhá pětkového) mají stát na základech Maserati Quattroporte a Ghibli. Alfa a Maserati se totiž podle nařízení šéfa italského koncernu Fiat Sergia Marchionneho mají sblížit.

A to má dorazit ještě malý roadster, který vznikne ve spolupráci s Mazdou jako dvojče legendární MX-5.

Malé modely (dnes MiTo a Giulietta) mají zůstat u pohonu předních kol, přijít má také pohon 4x4 v podání dokonce dvou modelů SUV.

Nutno dodat, že záchranné práce Fiatu by si zasloužila možná ještě víc Lancia, ale té už asi není pomoci.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Citröen 2CV

Citroën v letošním roce slaví stoleté výročí. Ovšem historie značky, která má v památníku legendární modely, začala...

Autofotka týdne: Po 70 letech se konečně projela ve vysněném Land Roveru

Bývalá zaměstnankyně Land Roveru Dorothy Petersová se po sedmdesáti letech...

Automobilka Land Rover splnila jeden dlouhodobý sen své bývalé zaměstnankyni Dorothy Petersové. Žena před sedmdesáti...

Najdete na iDNES.cz