Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Italská chlouba žhaví gumy. Alfa nasazuje mezi supersporty muší váhu

Slibují, že to opět bude ta správná alfa alfovatá. Vášnivá, rychlá, charizmatická. Rozhodně pro to má všechny předpoklady a navíc ji staví u Maserati, kde rychlá auta umí. Podívejte se, jak se rodí Alfa Romeo 4C.

Italové se těší. Cuore Sportivo, sportovní srdce, se vrací v plné síle. Alfa 4C má opět vyšvihnout značku do extraligy sportovních výrobců. Spojení Alfy a Maserati už je prověřené, urozená značka z Modeny už vyráběla uhrančivou Alfu 8C a právě toto spojení má být podle Fiatu, který obě značky vlastní, stále pevnější.

Alfa mluví o novince jako o dostupném supersportu. Ovšem označení cenová dostupnost je třeba brát s rezervou. Provedení First Edition, kterým model vstoupí na trh, má spoustu doplňků navíc, a tak stojí 60 tisíc eur, tedy asi 1,5 milionu korun. Základní provedení by mělo být podle odhadů asi o čtvrt milionu levnější.

Výroba Alfy Romeo 4C

V Evropě se 4C začne prodávat v půlce září. V listopadu bude po premiéře na autosalonu v Los Angeles následovat americký trh. Každý rok pak vyjede z továrny Maserati 3 500 ostrých alfiček a jeden tisíc z nich bude vždy určen pro evropské trhy.

Kapesní supersport

Očekávaná novinka je vlastně takový kapesní supersport. Motor má jen čtyři válce a objem 1 750 kubíků, ale protože váží jen necelých 900 kilogramů, může se s nabubřelými supersporty směle rovnat.

Přeplňovaný čtyřválec 1 750 z Giulietty Quadrifoglio Verde je tu vyladěný na 240 koní a jeho sílu přenáší na zadní kola dvouspojková automatická převodovka. Když se rozjíždí s pomocí funkce launch control, je na stovce za pět sekund.

Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C

Pro tuto puristicky stavěnou hračku (pro úsporu hmotnosti a zvýšení přesnosti a citlivosti řízení nemá třeba ani posilovač řízení) je důležitá hlavně dietní hmotnost. Čtvrtina dílů je z uhlíkových vláken. Dohromady váží jen 90 kilogramů, a tvoří tak 10 procent hmotnosti auta.

Fotogalerie

Základem je karbonová vanička, ve které sedí posádka. K ní jsou přišroubovány hliníkové rámy nesoucí nápravy a motor. Ten je uložen uprostřed, jak se na čistokrevný sporťák sluší. Samotná vanička, ve které sedí řidič a spolujezdec, váží 65 kilogramů.

Z hliníku je také rám nesoucí střechu a pro odlehčení jej použili také na brzdách. Ušetřili tak dva kilogramy na každém kole. Samotná karoserie je vyrobená ze speciálního kompozitu (laminátu) z polymerových pryskyřic, který je o pětinu lehčí než ocel a dokonce váží méně než hliník.

Blatníky a nárazníky jsou pro změnu z polyuretanu. Okna jsou o desetinu tenčí a o 15 procent lehčí. Pro představu: čelní sklo je jen čtyři milimetry tlusté. 

Celková hmotnost je přesně 895 kilogramů a to dělá z 4C jedno z nejlehčích aut v sériové produkci dneška. Šedesát procent váhy nese zadní náprava.

Italský zázrak vyvolává velká očekávání, ale jeho rozměry zůstávají skromné. Na délku má čtyři metry (méně než Fiat Punto) a rozkročil do dvoumetrové šířky. Na výšku má pouhých 118 centimetrů.

Pro výrobu 4C vybrali z linky na Maserati mladé a zkušené montéry. Jejich průměrný věk je 29 let a průměrná délka praxe pět let. Pracují na 40 stanovištích linky, kde auto ve dvacetiminutovém taktu posunují typická žlutá klepeta zavěšená u stropu.

Výroba Alfy Romeo 4C

Karbonovou vaničku si Alfa sama vyvinula, ale vyrábí ji externí dodavatel Adler Plastic v jihoitalské Kampánii. U Maserati probíhá montáž, rozpracované auto opustí fabriku ještě na lakování a pak probíhá kompletace.

Na 4C je nezvykle vysoký podíl ruční práce. Bez pomoci robotů se lepí čelní sklo i střecha. Ručně se montuje přístrojovka i světla.

Po smontování vyrazí tovární jezdec na 40kilometrovou testovací jízdu po Modeně a okolí, aby zachytil případné mouchy. Na karbonovém monokoku a celém šasi proměřují kontroloři 400 bodů. Ještě před tím, než hotová 4C opustí továrnu, putuje u Maserati do speciální haly, kde inspektoři externí firmy auto překontrolují. Mají na to neomezený čas a spoustu světla, pod kterým studují každý detail.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Česko plánuje vydat na podporu elektromobility až třicet miliard

Česko by v příštích letech mohlo vynaložit na podporu rozvoje ekologického automobilového sektoru, tedy tzv. čisté...

Bentley přelstí zácpy na hranicích po brexitu. Součástky dodá obřími letadly

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel...

Dvě mámy, tři děti: Testujeme kosmetiku sebamed pro citlivou pokožku
Dvě mámy, tři děti: Testujeme kosmetiku sebamed pro citlivou pokožku

Vyzkoušeli jsme kosmetickou značku sebamed na naše citlivé a suché pokožky. Naše Hanka otestovala řadu BABY s malou Emičkou, do testování se však...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...