Italská chlouba žhaví gumy. Alfa nasazuje mezi supersporty muší váhu

aktualizováno 
Slibují, že to opět bude ta správná alfa alfovatá. Vášnivá, rychlá, charizmatická. Rozhodně pro to má všechny předpoklady a navíc ji staví u Maserati, kde rychlá auta umí. Podívejte se, jak se rodí Alfa Romeo 4C.

Italové se těší. Cuore Sportivo, sportovní srdce, se vrací v plné síle. Alfa 4C má opět vyšvihnout značku do extraligy sportovních výrobců. Spojení Alfy a Maserati už je prověřené, urozená značka z Modeny už vyráběla uhrančivou Alfu 8C a právě toto spojení má být podle Fiatu, který obě značky vlastní, stále pevnější.

Alfa mluví o novince jako o dostupném supersportu. Ovšem označení cenová dostupnost je třeba brát s rezervou. Provedení First Edition, kterým model vstoupí na trh, má spoustu doplňků navíc, a tak stojí 60 tisíc eur, tedy asi 1,5 milionu korun. Základní provedení by mělo být podle odhadů asi o čtvrt milionu levnější.

Výroba Alfy Romeo 4C

V Evropě se 4C začne prodávat v půlce září. V listopadu bude po premiéře na autosalonu v Los Angeles následovat americký trh. Každý rok pak vyjede z továrny Maserati 3 500 ostrých alfiček a jeden tisíc z nich bude vždy určen pro evropské trhy.

Kapesní supersport

Očekávaná novinka je vlastně takový kapesní supersport. Motor má jen čtyři válce a objem 1 750 kubíků, ale protože váží jen necelých 900 kilogramů, může se s nabubřelými supersporty směle rovnat.

Přeplňovaný čtyřválec 1 750 z Giulietty Quadrifoglio Verde je tu vyladěný na 240 koní a jeho sílu přenáší na zadní kola dvouspojková automatická převodovka. Když se rozjíždí s pomocí funkce launch control, je na stovce za pět sekund.

Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C

Pro tuto puristicky stavěnou hračku (pro úsporu hmotnosti a zvýšení přesnosti a citlivosti řízení nemá třeba ani posilovač řízení) je důležitá hlavně dietní hmotnost. Čtvrtina dílů je z uhlíkových vláken. Dohromady váží jen 90 kilogramů, a tvoří tak 10 procent hmotnosti auta.

Fotogalerie

Základem je karbonová vanička, ve které sedí posádka. K ní jsou přišroubovány hliníkové rámy nesoucí nápravy a motor. Ten je uložen uprostřed, jak se na čistokrevný sporťák sluší. Samotná vanička, ve které sedí řidič a spolujezdec, váží 65 kilogramů.

Z hliníku je také rám nesoucí střechu a pro odlehčení jej použili také na brzdách. Ušetřili tak dva kilogramy na každém kole. Samotná karoserie je vyrobená ze speciálního kompozitu (laminátu) z polymerových pryskyřic, který je o pětinu lehčí než ocel a dokonce váží méně než hliník.

Blatníky a nárazníky jsou pro změnu z polyuretanu. Okna jsou o desetinu tenčí a o 15 procent lehčí. Pro představu: čelní sklo je jen čtyři milimetry tlusté. 

Celková hmotnost je přesně 895 kilogramů a to dělá z 4C jedno z nejlehčích aut v sériové produkci dneška. Šedesát procent váhy nese zadní náprava.

Italský zázrak vyvolává velká očekávání, ale jeho rozměry zůstávají skromné. Na délku má čtyři metry (méně než Fiat Punto) a rozkročil do dvoumetrové šířky. Na výšku má pouhých 118 centimetrů.

Pro výrobu 4C vybrali z linky na Maserati mladé a zkušené montéry. Jejich průměrný věk je 29 let a průměrná délka praxe pět let. Pracují na 40 stanovištích linky, kde auto ve dvacetiminutovém taktu posunují typická žlutá klepeta zavěšená u stropu.

Výroba Alfy Romeo 4C

Karbonovou vaničku si Alfa sama vyvinula, ale vyrábí ji externí dodavatel Adler Plastic v jihoitalské Kampánii. U Maserati probíhá montáž, rozpracované auto opustí fabriku ještě na lakování a pak probíhá kompletace.

Na 4C je nezvykle vysoký podíl ruční práce. Bez pomoci robotů se lepí čelní sklo i střecha. Ručně se montuje přístrojovka i světla.

Po smontování vyrazí tovární jezdec na 40kilometrovou testovací jízdu po Modeně a okolí, aby zachytil případné mouchy. Na karbonovém monokoku a celém šasi proměřují kontroloři 400 bodů. Ještě před tím, než hotová 4C opustí továrnu, putuje u Maserati do speciální haly, kde inspektoři externí firmy auto překontrolují. Mají na to neomezený čas a spoustu světla, pod kterým studují každý detail.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky
Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Najdete na iDNES.cz