Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

  0:05 – ADVERTORIAL
Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou kvalitu a zároveň rychlé a cenově výhodné řešení. Automobilka Mercedes-Benz k tomu ještě dodává, že repasované díly šetří cenné přírodní zdroje a jsou tedy vhodné i pro ekologicky smýšlející zákazníky.

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: kontrola prasklin v magnetickém poli | foto: Mercedes-Benz

Nižší náklady jsou obvyklým argumentem pro využití takzvaných repasovaných náhradních dílů. Věděli jste však, že je to zároveň cesta šetrnější k životnímu prostředí? Automobilka Mercedes-Benz například uvádí, že repase jednoho motoru OM906 určeného pro nákladní vozidla a využití takového motoru namísto agregátu zbrusu nového ušetří celkem 527 kilogramů oxidu uhličitého a 7,248 MJ energie. Pro představu, je to množství energie, které by vystačilo na provozování klasického notebooku po dobu delší než 14 měsíců.

Mercedes-Benz nabízí celkem více než 37 000 takzvaných originálních výměnných dílů, určených pro osobní automobily, dodávkové vozy i nákladní auta. Díly jsou repasovány za použití špičkových technologií automobilky a splňují ty nejvyšší kvalitativní nároky. Jde o díly mnoha kategorií, zejména pak o motory, montované komponenty motoru, převodovky, spojky, podvozkové díly, výfukový systém, sestavy alternativního pohonu, díly pro vstřikování, ale také například elektronické součásti vozů a jejich informační systémy.

Poškozený za repasovaný

Pořizování originálních výměnných (repasovaných) dílů u společnosti Mercedes-Benz funguje mimo jiné výměnným způsobem. V autorizovaném servisu se může zákazník rozhodnout, že místo nového originálního náhradního dílu pro svůj vůz objedná díl originální výměnný. To dává možnost zaslat starý díl vymontovaný z vozidla zpět k automobilce, která po jeho detailním posouzení určí podle předem daných kritérií hodnotu takového použitého dílu a tuto hodnotu následně může servis zákazníkovi odečíst z ceny originálního repasovaného dílu. Oproti zcela novým dílům může tímto způsobem zákazník ušetřit i více než 35 % z ceny takové součásti.

V celém procesu přitom zákazník na opravu svého vozidla nečeká v zásadě déle, než kdyby používal nový originální díl. Již repasované díly má totiž Mercedes-Benz skladem v logistickém centru a dodává je po objednání stejným způsobem, jako by zákazník objednával nový originální dík. Zákazník tedy nečeká na repasování „svého“ dílu, který z jeho auta vymontován.

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: výbrus válců

V celém procesu klade automobilka mimořádný důraz nejen na špičkovou kvalitu, díky které kryje repasované náhradní díly stejná záruka, jako na díly nové, ale také na jeho šetrnost k životnímu prostředí. Už jen tím, že je základní komponent použit znovu šetří repase významně přírodní suroviny a energie, základní části jako například blok motoru nebo setrvačník není třeba vyrábět znovu, stačí je jen s daleko menšími energetickými nároky zrenovovat do stavu, jako u nových dílů. Součástí, které nelze při renovaci znovu použít, jako například různá těsnění či ložiska na hranici životnosti pak putují k recyklaci. Mercedes-Benz takto při repasi dílů znovu využije nebo zrecykluje 99 % všech součástí navrácených dílů.

Pečlivý proces

Na začátku opravy navráceného dílu specialisté Mercedesu danou součást odborně rozeberou, právě v tomto kroku dochází k prvnímu dělení na komponenty k recyklaci a k opětovnému využití. Následuje důkladné čištění dílů, ke kterému se používají různé metody odpovídající povaze dané součásti: jde například o speciální mycí lázně a lázně s rozpouštědlem, tryskání pískem či skleněnými perličkami a také detailní ruční čištění.

Po tomto kroku prochází díly důkladnou kontrolou. Základem je kontrola vizuální, ale ta by nemusela odhalit různé skryté vady: proto dochází k přesnému rozměrovému měření dílů a k jeho kontrole metodami, které odhalí jinak těžce zjistitelné poruchy, jako například vlasové trhliny nebo netěsnosti. Samozřejmostí jsou i funkční zkoušky. Součástky, které u takové kontroly neuspějí, putují k recyklaci.

Po očištění a kontrole dílů následuje jejich samotná renovace. Při ní se používají takové postupy a techniky, které může zajistit pouze Mercedes-Benz jako výrobce originálního dílu. Dobře to lze ilustrovat třeba na příkladu motoru, který bývá jedním z nejnákladnějších náhradních dílů. Pokud zákazník do vozu nainstaluje použitý motor, tento dále pokračuje ve své životnosti odvíjející se od toho, kolik kilometrů nebo motohodin absolvoval v předchozí aplikaci. Repasovaný motor se ovšem chová jako motor nový, tedy s nula najetými kilometry.

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: demontáž klikového hřídele

Při repasi motoru dojde k jeho kompletní demontáži na jednotlivé části. Základní prvky, jako blok motoru, hlava válců, nebo kliková hřídel jsou vyčištěny, zkontrolovány a renovovány podle výše popsaných pravidel. Blok motoru je po vyčištění rentgenován, což odhalí případné praskliny, které by znemožnily jeho další použití. Následují výbrus válců, zarovnání dosedacích ploch a další úkony. Rentgen se používá i při kontrole hlavy válců, ta následně podstupuje indukční kalení, což jí navrátí její původní vlastnosti. Opět dochází k upravení dosedacích ploch, zejména těch ventilových a ventilových sedel.

Velmi specifická je kontrola klikového hřídele: ta probíhá za pomoci vířivých magnetických proudů, díky tomu lze odhalit i podpovrchové mikropraskliny. Pak hřídel prochází opětovným vyvážením, výbrusem a lapováním kluzných ploch. Nově je vyvažován i setrvačník, který předtím projde chemickou očistou, následně je opískován a zrenovován.

Následuje montáž do finální podoby. Při ní se v případě potřeby používají zbrusu nové součásti, které nahrazují ty, co musely být vyřazeny k recyklaci. Například u motoru používají technici opět stejné tovární postupy, metody a nástroje, jako při výrobě motoru nového. Opotřebené díly, jako ložiska, těsnící kroužky, různá těsnění a pryžové části, jsou samozřejmě použity díly zcela nové. Zákazník tedy získává agregát ve špičkové kvalitě, na jeho výměně ušetří a může ho hřát vědomí, že pomohl ušetřit i životní prostředí, jelikož nemusel být pro jeho opravu vyroben agregát zcela nový.

Samozřejmostí je pak důkladná závěrečná kontrola všech repasovaných dílů. Každý díl je testován na zkušebních stavech Mercedes-Benz tak, aby byla zaručena jeho nejvyšší kvalita a funkčnost a dlouhodobá životnost.

Ta je klíčovým rozdílem oproti možnosti řešení opravy již použitým dílem: zatímco takzvaný výměnný díl má stejnou kvalitu a životnost jako díl nový, díl použitý má samozřejmě životnost zkrácenou, jelikož zákazník v takovém případě používá díl, který vlastně ve své životnosti pokračuje. Například repasovaný motor je jako nový.

Autor:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Oprava hybridu? Repasovat se dají i akumulátory. Spočítali jsme za kolik

Premium Rostoucí tlak na snížení zátěže, kterou auta představují pro životní prostředí, se odrazil v rychlém rozvoji hybridních...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

Premium Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné jiné technologii jsme...

Naučte se rozumět neobvyklým zvukům v autě. Mohou signalizovat závadu

Premium Objeví-li se v autě atypický hluk, signalizuje to obvykle závadu. Jak zjistíme, co se porouchalo a co bude nutné...

Těsnění, klíče a světla. Kdy je lepší neexperimentovat s náhražkou?

U některých náhradních dílů jsou zvláště důležité rozměry, použitý materiál a další na první pohled neviditelné...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...