Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

  5:57
Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je dnes běžnou výbavou, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár pravidel. Také klimatizace vyžaduje servis.

Bez bez klimatizace si dnes dokáže představit již málokdo. Tento prvek výbavy je v současnosti u auta považován za standard.

„Pokud je řidič vystaven v kabině vozu teplotám vyšším než 25 stupňů Celsia, je již po krátké době malátný a musí se velmi přemáhat, aby neusnul. Horko za volantem se tak stává nebezpečným faktorem,“ varuje Besip.

„Pozor ale na to, pokud si příliš vychladíme vnitřek vozu a vystoupíme do horka, můžeme se vystavit tepelnému šoku, který je zdravotně značně nebezpečný.“ Z nesprávného používání klimatizace si tak můžete odnést nachlazení, rýmu nebo kašel. „Při velkých teplotních rozdílech a jejich dlouhodobém působení na organizmus by mohlo docházet až k revmatickým onemocněním nebo poruchám krevního oběhu,“ varuje Besip.

Po nasednutí do rozpáleného auta je lepší nejdříve stáhnout okna nebo rovnou otevřít dveře, aby se vyvětral nejteplejší vzduch. Ideálně to udělejte ještě před vyjetím. Některá auta umí stáhnout všechna okna po přidržení tlačítka odemykání, to se hodí když k autu přicházíte a máte ho na očích. I těch pár sekund pomůže, aby průvan horký vzduch z auta začal vyhánět. Po ujetí prvních stovek metrů už ovšem zase okna zavírejte.

U manuální klimatizace pro rychlé vychlazení interiéru zapněte větrák naplno. V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu (mohou se mlžit okna). Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch. Během jízdy s klimatizací musí zůstat okna zavřená. Pokud máte v autě stínidla oken, používejte je.

Chladný vzduch by neměl foukat přímo na tělo. Doporučuje se vzduch směrovat nahoru a na přední boční okna. Platí zde základní pravidlo - chladná hlava, ne nohy.

Nejen kvůli šetrnému využití klimatizace, ale také aby nedošlo k nachlazení, by neměl být rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou příliš velký. Obecně se říká, že by neměl být větší než zhruba pět stupňů. Při cestě do Chorvatska, kdy po ucpané dálnici teče proud aut ve čtyřicetistupňových vedrech, to samozřejmě splnit nelze, ale používejte rozum a nemrazte se v autě na minimální teplotu, kterou klimatizace umí. Nejpříjemněji vnímá lidský organismus teploty mezi 21 a 23 stupni. Před koncem cesty a vlastním vystoupením začněte ve voze teplotu zvolna zvyšovat, aby teplotní rozdíl nebyl tak velký.

Německý autoklub ADAC radí, aby majitelé vozů s automatickou klimatizací používali pouze plnou automatiku, je to nejjednodušší a auto vše „vymyslí“ a postará se za vás.

Při zapnuté klimatizaci počítejte s určitým zvýšením spotřeby paliva, výkon motoru se naopak mírně sníží, u nejmenších aut se to rozhodně projeví. Besip udává, že u vozidla s klimatizačním zařízením se celková roční spotřeba paliva zvýší o 3 - 5 procent.

Loužička pod autem

Když se při používání klimatizace pod autem objeví loužička, nic se neděje, jedná se o zkondenzovanou vlhkost.

Správně fungující klimatizace má zhruba do půl minuty po zapnutí foukat dostatečně chladný vzduch. Pokud klimatizace přestává chladit, dochází náplň, kterou doplní servis. Odborníci doporučují vyčistit klimatizaci nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezony a na podzim po jejím skončení. Více o servisu klimatizace čtěte zde

Klimatizace totiž kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta zůstává na takzvaném výparníku (většinou je pod palubní deskou auta) a v ní se zachytávají částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i houbám.

Větraná sedadla

Dnešním trendem v moderní komfortní výbavě ojetých aut jsou rostoucí prodeje vozů s dvou- a čtyřzónovou klimatizací. Stále častěji se v nabídce ojetých vozů objevují auta s odvětrávanými sedačkami. Odvětrávání sedadel funguje nejčastěji na principu dvou středně velkých větráků umístěných uvnitř sedáku a opěradla (mimochodem, tyto systémy se vyvíjejí a vyrábějí také v Česku, ve Frenštátu pod Radhoštěm u firmy Continental). Větráky mají lopatky otočeny tak, aby odsávaly vzduch spolu s přebytečnou vlhkostí. Například příchod nového Mercedesu-Benz třídy S posunul komfort odvětrávání sedadel ještě o krok dále. Vůz je vybaven systémem aktivního odvětrávání, který umožňuje změnit směr rotace větráků, a je tak možné si záda spolu s hýžděmi buď ofouknout či odvětrat.

Odvětrávání sedadel bývá několikastupňové, běžící ventilátory bývají v kabině zřetelně slyšet.

Filip Želivský, specialista servisu Škoda TUkas tedy připomíná pravidelnou výměnu filtru klimatizace. Právě ten zachytává nečistoty z venkovního vzduchu. „U některých typů vozidel si ho zákazník dokáže vyměnit sám. Jindy je třeba výměnu nechat na servisu,“ upřesňuje a radí jak jednoduuše poznat, že je filtr zralý na výměnu: „Klimatizace buď málo fouká, nebo je z ní cítit zápach. Filtr je zralý na výměnu, pokud se začínají více zamlžovat okna.“

„Ke správné údržbě klimatizačního zařízení patří také to, že bychom ji měli pravidelně zapínat i v průběhu zimního období. Doporučuje se spustit ji alespoň jednou za měsíc. Chladicí médium, kterým je zařízení naplněno, totiž obsahuje i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v dobrém stavu i těsnění,“ radí Besip.

U ojetin je klimatizace standardem

Zatímco v roce 2008 se klimatizace řadila k nadstandardní výbavě automobilů a disponovalo jí pouze každé druhé ojeté auto, v roce 2015 už klimatizaci neměl jen každý sedmý prodaný vůz. K dnešnímu dni klimatizací disponuje 93 % všech vozů, které AAA AUTO nabízí.

Pokud ještě nějakým vozům klimatizace chybí, jsou to nejčastěji tuzemské Škodovky, a to zejména Fabie první generace. Těchto automobilů se bez klimatizace prodá téměř 60 %, a to za cenu 52 200 Kč. S klimatizací se cena vyhoupne na průměrných 66 600 Kč. Větší model Octavia, taktéž v první generaci, se bez klimatizace prodává ve 14 % případů za průměrných 48 300 Kč, s klimatizací za 65 900 Kč.

„Ještě zhruba před 10 lety byla klimatizace ve voze považována za luxus. V dnešní době má však jako běžná součást výbavy jen minimální dopad na výši ceny. Ten se u dvou srovnatelných ojetých vozů pohybuje v řádech pouze jednotek tisíc korun,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme

Hašení elektromobilu je zásah na hodiny. Elektromobily nás masivně tráví emisemi z brzd. Akumulátory se vždy musí měnit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

Advertorial Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou...

Připlaťte si za delší záruku, těch pár tisíc navíc se vyplatí

Ze zákona je na nové auto jako na každé jiné zboží poskytována dvouletá tovární záruka. Ta však uteče docela rychle a...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

Premium Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné jiné technologii jsme...

Těsnění, klíče a světla. Kdy je lepší neexperimentovat s náhražkou?

U některých náhradních dílů jsou zvláště důležité rozměry, použitý materiál a další na první pohled neviditelné...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...