Neděle 12. července 2020, svátek má Bořek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 12. července 2020 Bořek

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

aktualizováno 
Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek jde opakovaně nahoru a dolů a celým autem to kymácí odpředu dozadu. Takové auto má nefunkční tlumiče. Ty se ovšem výrazným způsobem podílejí na tom, aby vůz držel bezpečně na silnici.

Rozdíl mezi jízdou autem s dobrými a špatnými tlumiči je velmi výrazný. Potíž je v tom, že do nebezpečného stavu se tlumiče dostávají postupně, třeba i několik let, a řidič si tak na jejich vlastnosti může nechtěně zvyknout. Když pak motoristé tlumiče vymění nebo se svezou v autě s tlumiči v pořádku, jsou překvapení, jak moc se jízdní vlastnosti změní a auto lépe drží.

Největší problém přitom není houpavá jízda, které se řidič dokáže přizpůsobit, ani rány při přejezdu děr, kterým se lze vyhnout. Opotřebované tlumiče ukážou svou nejhorší stránku až ve chvíli, kdy se děje něco mimořádného. Třeba když řidič přehlédne odbočku a pokusí se zatočit na poslední chvíli. Prudké sešlápnutí brzd má za následek, že se předek auta zapíchne do země a zadní část má tendenci jej předběhnout.

Auto se za jízdy houpe a ve chvíli, kdy najede na nerovnost, rozvlní se. Když najede do první zatáčky, zadní část auta plápolá za předkem, jako by to byl přívěsný vozík.

Proto Filip Želivský, specialista servisu Škoda TUkas, doporučuje jejich pravidelnou kontrolu, ale zároveň motoristy uklidňuje, že tlumiče jsou dnes mnohem odolnější, než bývaly. Mohou bez problémů sloužit i několik set tisíc kilometrů a být stále v naprostém pořádku. Životnost tlumičů ovlivňuje i „zimní koktejl“ v podobě špíny, soli a vlhkosti, který narušuje jejich těsnost, nebo časté přetěžování vozu.

Druhy tlumičů

Kapalinové tlumiče používají jako tlumící médium olej. Při stlačení pístnice je olej v pracovní komoře vytlačován přes ventily nebo drážky s malým průměrem do vyrovnávacího prostoru, čímž brzdí její pohyb.

Plynokapalinové tlumiče fungují na stejném principu. Vyrovnávací prostor je ovšem vyplněn inertním plynem (dusíkem). Stlačený plyn zabraňuje pěnění oleje, zlepšuje jeho tlumící projev a zajišťuje rychlejší odezvu.

Opotřebené a poškozené tlumiče prodlužují brzdnou dráhu, zvyšují riziko aquaplaningu a způsobují zhoršenou přilnavost vozidla na vozovce.

Škodí jim nejen špatné zacházení, ale i neodborná montáž. Rozšířená praxe, kdy nepoučený mechanik dá auto na zvedák a tlumič mění s vyvěšenými koly, je chybná. Tlumič se má měnit pod zatížením, ideální je pohotovostní hmotnost vozu. Pokud není dodržen správný postup při výměně, nejenže to výrazně zkrátí životnost tlumiče, ale změní to i jeho vlastnosti.  Filip Želivský ještě upozorňuje na to, že je k výměně třeba speciální stahovák pružin.

U produktů z druhovýroby může nastat problém s kompatibilitou dalších součástí podvozku, například pružin, příčných ramen, spojovací tyče řízení, brzd a elektronických systémů. Právě jemné ladění podvozků je vrcholovou disciplínou vývojářů automobilek, protože „všechno souvisí se vším“. Hlavní roli v tom hraje hmotnost konkrétního vozu. Při jeho objednání je potřeba, aby výrobní systém přesně věděl hmotnost vozu včetně naspecifikované výbavy, podle toho zvolí kombinaci tlumičů a pružin.

Tlumič

To ladění se dělá ve velmi malých rozestupech v řádu (vyšších) desítek kilogramů. Celkem to pro jeden model jsou stovky variant. Výrobci proto mají obrovské množství jejich specifikací, které vzájemně kombinují. Proto se ve značkovém servisu objednávají tlumiče podle VIN konkrétního vozu. 

Mění se v párech

Při výměně je nutné vyměnit oba tlumiče na nápravě. Pokud vyměníte jen jeden, nebudou obě kola na nápravě tlumena stejně a auto bude na nerovnostech a v zatáčkách nejisté, možná až záludné (skoková změna chování vozu například při průjezdu zatáčkou).

„Výměna tlumičové jednotky trvá v autorizovaném servisu Škody necelou hodinu, maximálně 54 minut,“ uvádí Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká Republika .

Tlumiče se obvykle vyměňují, opravovat je nemá smysl. Pokud máte na vozidle standardní provedení - kapalinové (olejové), nebo plynokapalinové tlumiče - není pořízení nového dílu nijak závratná investice. Na Škodu Fabii stojí s DPH 2 899 korun.

Je ovšem pravda, že na některé speciální modely vozů s unikátními tlumiči, které už se nevyrábějí, náhradní díl neseženete. Typicky jsou nesehnatelné elektronicky řízené tlumiče na auta z devadesátých let (například Lancia Kappa), nebo takzvané „nivomaty“ udržující stálou světlou výšku, které jsou oblíbené u kombíků (na zadní nápravě, která bývá výrazně zatěžovaná nákladem, mívají je třeba stará volva nebo subaru). V tom případě hledejte specializované firmy, které umí tlumiče zrepasovat, ale bude to drahé.

Bez nich by bylo auto neovladatelné

Tlumiče zprostředkovávají kontakt vozidla s vozovkou a aktivně se podílejí na jeho stabilitě a bezpečnosti. Jejich úkolem je rovnoměrné tlumení kmitů pružin, tak se zajistí stálý kontakt kol s vozovkou. Kdyby bylo auto bez tlumičů, měl by řidič pocit jako v kocábce na moři. Karoserie by se nekontrolovaně houpala na pružinách. Právě tlumič má za úkol to houpání a kymácení vyrušit. Když auto sjede z vysokého retardéru, musí tlumiče okamžitě houpání zabránit. I u opravdu komfortně naladěných aut se může zhoupnout maximálně ještě jednou a výrazně méně. Když tomu tlumiče nezabrání, jsou zralé na výměnu. To stejné platí pro situace, kdy auto rozhoupete jakkoliv jinak. Auto se po rozkývání musí okamžitě uklidnit, takže když se nestabilizuje a postupně se dokývává, je to špatně.

Že jsou tlumiče trop se kdysi poznalo hlavně podle toho, že vytekly, to se dnes ovšem nestává tak často, jsou vyrobené přece jen mnohem přesněji a z kvalitnějších materiálů. Výjimečně může k rosení tlumičů dojít, v servisu by měli provést jejich očištění a zároveň prověřit jejich stav pomocí testu na stolici. Pokud jsou výsledky v pořádku, není důvod k výměně.

Dalším signálem je to, že se vozu nerovnoměrně ojíždějí pneumatiky, jsou na nich vydřené plošky a podobně, to musí na první pohled poznat dobrý pneuservisář. Dalšími projevy třeba jsou odskakování kol, chvění volantu, nejistota (plavání) vozu při průjezdu zatáčkou. Nejjistější je ovšem zajet do servisu, kde na speciální „natřásací“ stolici stav tlumičů přesně proměří, stojí to pár stovek.

  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby,...

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test palubních kamer. Vyplatí se připlatit si za kameru s rozlišením 4K?

Premium Zobrazí záznam kamery s lepším rozlišením opravdu více detailů? Televizory s rozlišením 4K existují už dávno, u...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Nastojato, nebo naležato. Gumy skladujte při stálé teplotě, jinak je zničíte

Když sundáte zimní a nazujete letní gumy, musíte ty druhé uskladnit. Máte-li k dispozici skladovací prostory, je...

Náhradní díly aut: kdy raději koupit originál?

U některých náhradních dílů jsou zvláště důležité rozměry a životnost. Tyto parametry zaručují pouze originální díly.

Chytrý mobil, aplikace, adaptér: vše, co potřebujete k diagnostice auta

Premium Chytrý telefon, aplikace a adaptér připojený do zásuvky OBDII – to je sada, která dovoluje zjistit a vyhodnotit mnoho...

I s krásnou ojetinou je třeba do servisu. I drobnosti mohou stát tisíce

Koupě ojetého vozu je vždy trochu loterie. I pokud koupíte objektivně dobře, nedá se doporučit, jak inzeráty i prodejci...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...