Úterý 22. června 2021, svátek má Pavla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 22. června 2021 Pavla

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii přineslo přeplňování motorů, nejčastěji turbodmychadlem. To je dnes hlavním nástrojem pro dolování výkonu z maloobjemových motorů. Bez turba se dnes obejde jen menšina výrobců.

Turbodmychadlo, zkráceně turbo, je dnes zcela běžnou součástí soutěžních i civilních motorů. „V zásadě není nijak složité, je ovšem velmi náročné na přesnost výroby,“ vysvětluje Filip Želivský, specialista servisu Škoda TUkas.

Principem přeplňování je dostat do spalovacího prostoru více vzduchu, než by dokázal sám nasát s atmosférickým plněním, a proporcionálně také více paliva, čímž zvýší objemovou účinnost motoru. S turbem lze, ve zkratce, z motoru s menším objemem válců dostat vyšší výkon a točivý moment. Aby byla účinnost ještě lepší, chladí se stlačený vzduch cestou do válců v mezichladiči, neboť čím chladnější směs se zapálí, tím vyšší účinnosti lze dosáhnout.

Turbodmychadlo

Stejného základního principu využívá i druhý relativně rozšířený druh přeplňování – mechanický kompresor. Ten je ale poháněn přímým spojením s klikovou hřídelí a motoru tak odebírá část výkonu.

Turbo využívá pro svůj pohon zbytkovou pohybovou energii spalin, jeho práce je tedy „zadarmo“. Ve skutečnosti má dobré turbodmychadlo účinnost asi 55 %, což je na mechanické zařízení velmi dobrá hodnota. Každé turbodmychadlo se skládá z dmychadlové (obvykle z hliníkových slitin) a turbínové (většinou litinové) skříně, v nichž jsou umístěna lopatková kola navzájem propojená hřídelí s ložisky (kluznými, odtud pramení vysoké nároky turbomotorů na kvalitu oleje).

Výfukové plyny roztáčejí turbínu, dmychadlo stlačuje nasávaný vzduch do válců.

Vysoké teploty

Turbodmychadlo pracuje za extrémních teplot, v jeho jádru dosahují i u silničních vozů teploty až 900 °C (zážehové motory), a zatímco běžný civilní motor dosahuje maximálních otáček typicky kolem 6000 za minutu, turbo se běžně točí o několik řádů rychleji (100 – 150 000 ot./min.). Nároky na vyvážení rotujících částí a tedy i přesnost výroby jsou obrovské, stejně tak na teplotní stálost a odolnost materiálů lopatkových kol i skříní turba.

Turbo je tedy výrazně tepelně namáhané, Filip Želivský proto doporučuje po vyjetí nechat motor zahřát a až po dosažení provozní teploty případně naplno využívat plný výkon motoru. Také po dojetí pod zátěží doporučuje odborník nechat motor běžet na volnoběh, aby se dochladil.

Turbodíra

Turbodmychadlo má, kromě celé řady výhod, jednu zásadní principiální nevýhodu vyplývající z využití energie výfukových plynů. Když jich není dostatek, turbo nemá kde brát – potřebuje vyšší otáčky motoru a vyšší průtok výfukem. A čím větší turbo (tj. schopné natlačit do válců více vzduchu pod vyšším tlakem a tím dosáhnout vyššího výkonu motoru), tím více zplodin potřebuje pro svoji činnost. To zapříčiňuje tzv. „turbodíru“, kdy motor před nástupem turba do akce moc nechce jet a pak splašeně zabere. „Sladit správnou velikost turba a plnící tlak s konstrukcí motoru není lehké. Speciálně když se do rovnice přidají další možnosti, jako je vícestupňové přeplňování více turbodmychadly, dmychadla s variabilní geometrií lopatek a mnohé další technické finesy,“ upozorňuje Filip Želivský.

Historie přeplňování motorů turbem sahá hluboko do minulosti, tak překotného rozmachu se ovšem dočkalo až v poslední dekádě. Turbodmychadlo je totiž značně komplexní díl, náročný nejen na přesnost výroby, kvalitu materiálů a sladění se samotným motorem, ale třeba i na používaný olej. Za tak razantní zvýšení výkonu pomocí relativně lehkého a malého zařízení to ovšem stojí.

Dnešní turbodmychadla v osobních vozech již neslouží k maximalizaci výkonu za každou cenu jako v osmdesátých letech minulého století. Stále přidávají výkon a umožňují lehkým a úsporným maloobjemovým motorům dosahovat parametrů dříve vyhrazeným výrazně objemnějším agregátům. Jsou společně s dalšími systémy především optimalizovány pro co nejlepší průběh křivek točivého momentu a výkonu snížené spotřeba paliva. Už nejsou doménou nejvýkonnějších modelů, ale zcela běžnou součástí každodenního motoristického života. Turbodmychadlo tak má motor Fabie i Superbu, přeplňované motory dnes tvoří převahu nabídky většiny v Evropě přítomných automobilek.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Když zapomenete na principiální neduhy nebo vám elektroauto pasuje do života, je Enyaq možná nejlepší škodovkou. Skvěle...

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Oprava hybridu? Repasovat se dají i akumulátory. Spočítali jsme za kolik

Premium Rostoucí tlak na snížení zátěže, kterou auta představují pro životní prostředí, se odrazil v rychlém rozvoji hybridních...

Jak dlouho díly vydrží? Náhradu srovnatelné kvality je obtížné najít

Premium Životnost dílů používaných při opravách je kratší než u těch originálních, s nimiž vůz vyjel z továrny. Většinou to...

Naučte se rozumět neobvyklým zvukům v autě. Mohou signalizovat závadu

Premium Objeví-li se v autě atypický hluk, signalizuje to obvykle závadu. Jak zjistíme, co se porouchalo a co bude nutné...

O 3 cm štíhlejší? Přečtěte si recenzi na novinku Bodyshape od biotenu
O 3 cm štíhlejší? Přečtěte si recenzi na novinku Bodyshape od biotenu

Trvale zhubnout není snadné, to víme asi všichni. Kromě změny jídelníčku a pohybu je potřeba postarat se i o zpevnění pokožky. K tomu slouží celá...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...