Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Boj o středověkou superstar v Metropolitní vyhrál outsider

  16:48
Dalším titulem, který Metropolitní opera vyslala do světových kin v rámci sezony přímých přenosů sobotních představení, byl Wagnerův Tannhäuser. Téměř čtyřicet let stará inscenace nezapře, že pochází z jiné doby.
Scéna z Tannhäusera v Metropolitní opeře

Scéna z Tannhäusera v Metropolitní opeře | foto: Marty Sohl

Je pod ní podepsán Otto Schenk, který vytvořil také produkci Wagnerových Mistrů pěvců norimberských, jež Metropolitní opera odvysílala loni. V obou operách se bojuje zpěvem nejen před divákem, ale i v samotném příběhu. Středověký minnesänger Tannhäuser je kvůli svým pletkám s bohyní lásky Venuší společností zavržen a vykoupen teprve obětí nevinné dívky Alžběty. I kdyby se tento myšlenkový svět se svými střety mohl zdát pro 21. století odtažitý, Wagnerova přímočará hudební emoce do něj dokáže vtáhnout diváka i dnes.

Richard Wagner: Tannhäuser

70 %

kinopřenos z Metropolitní opery

31.října 2015

Otázka samozřejmě je, jak konflikt různých podob lásky, jakož i téma hříchu, pokání a odpuštění vyložit, ať už obsahově, či esteticky. Schenk to nechává zcela na divákovi, prostě mu předkládá realistickou krajinu, síň na hradě Wartburg, tradiční kostýmy nebo balet ve Venušině sluji, který příliš nepohorší snad ani puritány. Je pravda, že divadelní tvář opery jako žánru se za těch čtyřicet let změnila. Sice ne vždy v dobrém, režijní schválnosti jsou ještě horší než přílišná doslovnost, nicméně postihnout vnitřní život postav a jejich vztahy nejen tóny je dnes samozřejmostí. A na to se při „oprašování“ zjevně nedbalo, jako by kdosi jen naaranžoval příchody a odchody.

Přitom většina sólistů jsou i skvělí herci a zvlášť před kamerou bylo vidět, jak moc by chtěli a uměli hrát, dokonce i v takovéto produkci. Především švédský barytonista Peter Mattei coby Wolfram, což je docela nevděčná role typu „věrný, leč nemilovaný přítel hlavní hrdinky“. Po jevišti se pohyboval vysoký štíhlý muž, každým gestem a hnutím obličeje citlivý člověk, navíc s hlasem, který zněl tak volně, měkce a svůdně, že tento Wolfram by souboj pěvců na Wartburgu ve skutečnosti nejspíš vyhrál a i když v lásce outsider, možná by přece jen získal přízeň krásné Alžběty.

Hlas je důležitý, ale...

Není to jistě spravedlivé vůči představiteli náročné titulní role, jihoafrickému tenoristovi Johanu Bothovi. Pěvecky byl rovnocenným rivalem, do mikrofonů a určitě i do hlediště vrhal přesně usazené tóny připomínající jasný kov, zřetelně artikuloval a po orgiích s Venuší v prvním dějství a pěveckém klání ve druhém mu zbyly síly i pro závěrečné drtivé vyprávění o marné pouti za odpuštěním do Říma, které někteří tenoři už jen nesrozumitelně odsípají.

Hlas je sice důležitý, jenže... Stejně jako v Mistrech pěvcích norimberských všechno kazily Bothovy tělesné proporce, jež mu jakékoli pokusy o ztvárnění impulzivního bouřliváka i kajícníka znemožňovaly už samy o sobě. Wagnerovští tenoři jistě nestojí na každém rohu, ale zrovna Metropolitní opera si snad může dovolit vybírat.

Fantazii diváka je jistě nutné provokovat, ale ne tak, že se do ní vkrádají poťouchlé nápady, jako třeba proč se Alžběta nezamiluje do vlastního strýce, landkraběte durynského. Zvlášť když ho hraje a zpívá mladistvě vyhlížející basista s temným atraktivním hlasem Günther Groissböck.

Ani on ovšem neví, co hrát, a neví to ani nizozemská sopranistka Eva-Maria Westbroeková v roli Alžběty, i když se velmi snaží mimicky naznačovat radost, vystřídanou zoufalstvím, jakmile zjistí, že Tannhäuser je pro ni ztracen. Její hlas působí mohutně, ale je to dost rozevlátá mohutnost, postrádající jemnější, něžnější odstíny, které by tuto světici odlišily od jinak spíše konvenčně smyslné Venuše v podání Michelle DeYoungové. Nicméně závěrečné setkání Wolframa s Alžbětou, která se letmo dotkne ruky svého ctitele, ale pak ho míjí, upadne na zem, znovu se sbírá a vydává se prosit za milovaného Tannhäusera do nadpozemského světa, rozhodně nepostrádalo sílu ve své dojemnosti.

Největší pohnutí však vyvolávaly občasné záběry kamery na dirigenta Jamese Levina, který z invalidního vozíku řídil produkci. Nejspíš už jen silou ducha a díky profesionalitě orchestru.

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná Macháčková

  • Nejčtenější

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

11. května 2024  11:10,  aktualizováno  12.5

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský

14. května 2024

Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Pekelné déjà vu. Rammstein po dvou letech opět rozpálili pražské Letňany

12. května 2024

Premium Téměř na den po dvou letech se na pražské Letiště Letňany vrátila německá industriálně metalová...

Nehrál, prostě byl. Uhrančivý Jean Gabin nesnášel slávu, miloval život v ústraní

18. května 2024

Jeden z nejpopulárnějších evropských herců své doby Jean Gabin se narodil 17. května 1904 v Paříži....

Cirkus je o soudržnosti. Naučil mě být týmový hráč, říká tanečník Bubeníček

17. května 2024

Premium Pochází z cirkusové rodiny, měl být akrobatem jako jeho rodiče, ale kolem jedenáctého roku se vydal...

VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry

17. května 2024  12:48

V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...

RECENZE: Tvrdě i něžně. Třetí album Billie Eilish podtrhuje její výjimečnost a autenticitu

17. května 2024  12:30

Bývá-li třetí deska ustanovující, pak v případě Hit Me Hard And Soft můžeme s čistým svědomím...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...