První cestující na lanovce v Sarajevu stříleli ze vzduchovek do lidí

  12:19
Lanovka na horu Trebević nad bosenskou metropolí Sarajevo, která svezla první cestující 3. května 1959, vznikla díky československo-jugoslávské technické spolupráci. A na oblíbené atrakci bylo pěkně živo hned od začátku.

Konstrukční práce a dodávku nejdůležitějších součástí lanovky měla na starosti Transporta Chrudim, zatímco ocelové konstrukce, některá elektrická zařízení a kabinky pro lanovku zajistily podniky z různých částí Jugoslávie. Místní podniky také měly na starosti samotnou montáž.

Dohlíželi na ně odborníci vyslaní z Československa, mimo jiné zkušený Bohumír Hattan, který už před druhou světovou válkou pracoval na lanovce na Lomnický štít.

Přesto se jen pár týdnů před termínem zprovoznění ukázalo, že některé části jsou zabudovány opačně, kladkové konstrukce jsou poškozené a nefunkční a k úhoně přišlo také jedno z nosných lan. Nakonec se ale nasazení všech montérů podařilo lanovku na Trebević dokončit a zprovoznit včas.

Pět desítek kabinek mohlo za hodinu přepravit čtyři sta lidí v jednom směru, a když se v poledne oné květnové neděle lanovka poprvé rozjela, čekaly před spodní stanicí nedaleko centra města stovky nedočkavců.

A ačkoli se jezdilo až do osmi hodin večer, na dva tisíce Sarajevanů se při premiéře „žičary“ podle svědectví dobového tisku vůbec nedostalo. A velký zájem cestujících pokračoval také v další dny, s návalem přišly i nečekané problémy.

„Děti házejí z kabinek za jízdy kameny. A museli jsme vydat zákaz převozu vzduchovek, protože někteří cestující z nich stříleli na kolemjdoucí,“ svěřil se ředitel sarajevského dopravního podniku Ibro Slavić, který si postěžoval, že lidé rozkrádají vybavení kabinek.

Objevily se i potíže s dodávkou elektřiny, protože během otevření se rekonstruovalo jedno z vedení vysokého napětí u Sarajeva, nakonec se podařilo mouchy vychytat a lanovka se stala oblíbenou atrakcí.

Během následujících dekád však pomalu chátrala a několikrát musela být kvůli opravám načas uzavřena. Naposledy ji postihl zákaz provozu na podzim 1989 a tato pauza nakonec trvala téměř třicet let. Během občanské války v Bosně a Herecgovině v letech 1992 až 1995 byla lanovka prakticky zničena, mimochodem jednou z prvních obětí konfliktu se v březnu 1992 stal technik z horní stanice Ramo Biber. Po válce se objevila řada plánů obnovy, práce však začaly až v roce 2017.

Místo repasované lanovky ze Švýcarska, jejíž součásti už v roce 2011 dovezli do Sarajeva, nakonec město pořídilo zcela nové zařízení. Zhruba třetinu z deseti milionů eur daroval americký byznysmen a filantrop Eddy Offermann, který si vzal bosenskou vědkyni Maju Serdarevicovou.

Nová lanovka, která vozí cestující do výšky 1 160 metrů nad mořem, funguje k obecné spokojenosti od dubna 2018. Její jedinou vadou na kráse jsou ceny, tedy ty pro cizince. Ti platí za zpáteční jízdenku v přepočtu deset eur, zatímco domácí jen tři.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

ZANIKLÉ TRATĚ: Vlečku do Terezína stavěli vězni ghetta, vozila je na smrt

5. května 2024

Seriál Devětasedmdesátý díl zaniklých tratí se bude věnovat snad jediné dráze u nás, která neměla nikdy...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...