Ceny skipasů v tatranských lyžařských střediscích už nejsou pevně stanovené. Od nové sezony je určuje trh. Každý den se lyžuje za jinou částku, ceny se průběžně mění podle toho, jaký je o dané datum zájem.
Platí, že kdo dřív kupuje, ten kupuje levněji. Ovšem také s rizikem. Lyžař totiž neví, jaké bude počasí, kolik bude sněhu, nebo jestli bude zdravý. Zvolit si dopředu pevné datum v sobě zkrátka skrývá rizika.
Novinku ve slovenských horách je dobré sledovat, protože už za rok ji možná poznáme i v českých areálech. Společnost Tatry Mountain Resorts (TMR) slovenského miliardáře Igora Rataje totiž provozuje i areály ve Špindlerově Mlýně a na Ještědu. „Děláme všechno pro to, abychom systém flexibilního prodeje skipasů už příští rok mohli provozovat i v našich areálech v Česku a Polsku,“ řekl Juraj Chovaňák, marketingový ředitel TMR.
Slováci vybudovali úplně nový systém, projekt postavili na zelené louce. „Věděli jsme, že i jiná evropská střediska systém flexibilních cen chystají, ale jedinou skutečnou inspirací nám byl prodej letenek,“ říká Chovaňák.
Na začátku stály všechny jednodenní skipasy devět eur
Stejně jako v letecké dopravě i tady rozhoduje poptávka. O víkendech a o svátcích jdou ceny dramaticky nahoru, ve všední dny jsou nižší. Obecně navíc platí, že nejvýhodnější je online nákup přes internet. U pokladen budou ceny vždycky vyšší.
Pro příklad v sobotu, kdy Nízké Tatry zahajovaly sezonu, stál skipas v e-shopu dvacet eur (520 Kč), v samoobslužném kiosku pod sjezdovkou 29 (750 Kč) a u pokladen ještě o dvě eura více (810 Kč).
„Ale plno lidí jezdilo i za nižší ceny. Na začátku předprodeje stály skipasy na každý den devět eur, tedy zhruba 240 korun, “ poznamenal Chovaňák.
Předprodej do Nízkých Tater začal 19. listopadu a pro každý den byly výchozí akční ceny nasazeny na zmíněných devět eur. Šlo však vždy jen o stovky kusů, pak šly ceny rychle nahoru. Provozovatel dopředu stanovil, kolik skipasů se v určité hodnotě prodá, zbytek už obstarává automatizovaný systém.
Vysoká cena jako vzkaz: Nechoďte k pokladnám
Lyžování na Štědrý den vystoupalo na 31 eur (810 Kč), jízdné na neděli 30. prosince se v tuto chvíli prodává za 55 eur (1 430 Kč). „Tam se už blížíme k naplnění kapacity areálu, a tak uvažujeme o ukončení předprodeje,“ upozorňuje Chovaňák.
Cesta pro nákup na poslední chvíli však nebude ani v tom případě úplně zavřená. Jízdenky budou svým hostům vystavovat hotely, poslední a nejdražší variantou zůstanou pokladny. „Když už někdo přijede, tak ho domů nepošleme. V pokladnách budou skipasy k dispozici vždycky, ale za vyšší ceny. Pět dnů o vánočních prázdninách to bude šedesát eur, tedy 1 560 Kč,“ uvedl marketingový ředitel. „Víme, že to je hodně, ale ta částka je vzkazem, který říká: Nenechávejte nákup na poslední chvíli, nechoďte k pokladnám.“
Mimo povánoční top sezonu bude strop pro cenu u pokladen 50 eur (1 300 Kč).
Pro srovnání, v minulé sezoně se jednodenní permanentka prodávala za 43 eur (1 120 Kč) u pokladen a za 38 eur (1 000 Kč) na internetu prostřednictvím aplikace GoPass. V tuto chvíli jsou jednotlivé dny prodávány za částky od 21 eur (550 Kč) a podle atraktivity rostou až k předsilvestrovským 55 (1 430 Kč). Kdo by si chtěl vsadit na dlouhou zimu, může koupit skipasy na všední dny v dubnu pořád ještě za výchozích devět eur (235 Kč).
Storno není drahé, skipas lze vrátit do půlnoci předchozího dne s tím, že zaplacená částka ponížená o jedno euro (26 Kč) se zákazníkovi vrátí na jeho zákaznický účet.
Změny se dotkly i celosezonních pasů. Držitelé základní verze nemohou lyžovat v nejexponovanějších 11 dnech sezony. „Také toto opatření nám pomáhá kvalitněji rozložit vytíženost areálu. Udělali jsme dva druhy celosezonních pasů.. Základní verze v těchto dnech neplatí, upgrade ano,“ podotkl Juraj Chovaňák.
K pátku 30. listopadu, tedy poslednímu dni před startem sezony, si lyžaři v předprodejích zakoupili 220 tisíc denních skipasů.
„Ukazuje se, že nový způsob prodeje je lidem srozumitelný. Za předem garantovanou cenu jsou ochotni skipasy nakupovat,“ řekl ředitel Chovaňák. Loni se v Jasné prodalo více než 65 procent permanentek přes aplikaci GoPass, letos v TMR odhadují, že k pokladnám přijde jen pět až patnáct procent lyžařů.
Špindlerův Mlýn zatím nabízí tři různé ceny
Na stejnou cestu by slovenští provozovatelé chtěli přivést i české areály. Letos zde ještě nenabízejí flexibilní ceny, ale i standardní ceníky ve Špindlerově Mlýně hovoří jasně. Skipas stojí v hlavní sezoně u kamenné pokladny 1 000 korun, u samoobslužného kiosku 890 a při nákupu v e-shopu s předstihem tří a více dnů to je 820 korun. „Prodej skipasů přes internet je pro nás největší prioritou. Pokud lyžař nakupuje s předstihem, vyjde ho jakákoliv permanentka ještě levněji než v loňském roce,“ řekl René Hroneš, ředitel Skiareálu.
Změny, kterými prodej skipasů postupně prochází, vysvětluje Juraj Chovaňák potřebou regulovat návštěvnost a přesunout část lyžařů do méně žádaných termínů. „Jde nám o to, abychom byli schopni všem hostům zajistit kvalitní podmínky. A nejde jen lyžování, ale také o kapacity parkovišť a stravování. Při tak vysokých cenách nemůže utrpět kvalita služeb.“
Netrpěliví lyžaři o víkendu honili první kilometryParkoviště se plnila už před osmou hodinou a deset minut před půl devátou stály pod lanovkami menší fronty. Natěšení lyžaři se v sobotu nahrnuli do Nízkých Tater, aby si užili první den nové sezony. "Lyžovat už 1. prosince, to jsem si nemohl nechat ujít," těšil se 65letý Maroš Lazar, když dosedl poprvé na sedačku v dolní stanici Bielá puť. Bydlí sice až v Bratislavě, ale v Jasné tráví každou volnou chvilku. Jezdí na sezonní permanentku a kupuje si ji vždy už v dubnu, když jsou ještě snížené akční ceny. Loni ji měl za 199 eur (5 200 Kč), letos byla o dvacet eur dražší (5 700 Kč). "A ještě mi neplatí v době vánočních prázdnin," začertil se. V Jasné se vyzná, a tak se mi v tlačenici při přestupu do velkokapacitní kabinové lanovky ztratí. Je důležité být vepředu a neztrácet čas. Baví ho nejen lyžování, ale také sledování naježděných kilometrů v aplikaci GoPass. "Z dvou set tisíc registrovaných lyžařů jsem byl v loňské sezoně padesátý," pochlubil se a skromně dodal, že jeho výkon 1 865 kilometrů je jen třetinou toho, co najezdil nejpilnější lyžař loňského roku. Téma najetých kilometrů jsem během sobotních cest lanovkou zaslechl ještě několikrát. Lyžaři, obzvlášť ti náruživí, kteří si nenechali ujít ani zahajovací den sezony, své výkony porovnávají s velkou chutí. Jedni vtipkují na adresu svého kamaráda: "Kdybychom si ho rozklikli v Gopassu, už bude mít určitě dvakrát sjetý Chopok," smáli se po ránu. Jiní se přeli, kolik dnů v sezoně musel stát na lyžích nejpilnější jezdec roku. Provozovatel nakonec zveřejnil, že první den na svahy vyrazilo 2 500 lyžařů. První kilometry sbírali především na Závodní sjezdovce z Priehyby na Zahrádky, otevřena byla i Májová do Jasné a modrá sjezdovka Biela púť. "Sezonu standardně otevíráme první prosincový víkend a tyto tři sjezdovky jsou minimem, které se snažíme mít připravené," řekl marketingový ředitel Juraj Chovaňák. V mrazivé sobotě jela naplno sněžná děla na Závodní sjezdovce nad Priehybou, ale v následujícím teplejším dni už stála. "Čekáme oteplení, ale také by měl padat přírodní sníh. Další technické zasněžování bude možné až po 10. prosinci," čte Chovaňák z grafů na mobilu. Pokud půjde vše podle předpokladů, očekává, že o Vánocích bude v provozu 80 procent sjezdovek. Zahájení sezony v Tatrách není jen příležitostí pro lyžaře, jde také o společenskou událost. Mnozí hosté přijeli do hor bez lyží a chystají se na večerní party. U venkovního baru na Priehybě se teď mísí s lyžaři a společně si podupávají do rytmu. Hosty v helmách i kožešinách baví saxofonista, který stojí na baru a improvizacemi příjemně doplňuje reprodukovanou hudbu. Čas sportu pomalu končí, blíží se čas večírku. Zimní sezonu v nabitém sále symbolicky odstartují čeští herci Martin Dejdar s Markem Němcem. |