Na začátku letošního roku nově vybraný šéf úseku přípravy vysokorychlostních tratí na Správě železnic Jakub Bazgier cenu za tuzemskou síť rychlotratí odhadoval na bilion korun. V létě o účtu za rychlotratě hovořila na konferenci v Poslanecké sněmovně náměstkyně ministra dopravy Lenka Hlubučková, podle níž celková částka bilion korun překračovala.
Zástupci českého železničního průmyslu odhadovali náklady na vybudování na 1,2 bilionu korun, ale jen donedávna. Po výtce Hospodářské komory ČR, že české rychlotratě vycházejí na kilometr několikanásobně dráže než obdobné projekty ve Španělsku nebo ve Francii, přišla Asociace podniků českého železničního průmyslu se sumou 800 miliard. Tu nyní oficiálně uvádí i Správa železnic.
Nyní je situace opačná. Resort hledá prostředky, jak vysychající unijní dotace nahradit různými druhy půjček. Nejčastěji se mluví o partnerství se soukromým kapitálem, takzvaných PPP projektech.