ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Z víc než bilionu na 800 miliard. Správci železnic se učí zlevnit výstavbu

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Cena připravované sítě tratí pro vysokorychlostní vlaky se mění každých pár měsíců. Původní odhad ve výši 650 miliard korun vzal letos zasvé a vyskočil téměř na dvojnásobek. A teď zase padá dolů. O inflaci přitom nejde.

Na začátku letošního roku nově vybraný šéf úseku přípravy vysokorychlostních tratí na Správě železnic Jakub Bazgier cenu za tuzemskou síť rychlotratí odhadoval na bilion korun. V létě o účtu za rychlotratě hovořila na konferenci v Poslanecké sněmovně náměstkyně ministra dopravy Lenka Hlubučková, podle níž celková částka bilion korun překračovala.

Zástupci českého železničního průmyslu odhadovali náklady na vybudování na 1,2 bilionu korun, ale jen donedávna. Po výtce Hospodářské komory ČR, že české rychlotratě vycházejí na kilometr několikanásobně dráže než obdobné projekty ve Španělsku nebo ve Francii, přišla Asociace podniků českého železničního průmyslu se sumou 800 miliard. Tu nyní oficiálně uvádí i Správa železnic.

Nyní je situace opačná. Resort hledá prostředky, jak vysychající unijní dotace nahradit různými druhy půjček. Nejčastěji se mluví o partnerství se soukromým kapitálem, takzvaných PPP projektech.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se