Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidé dávají štědřejší spropitné. Restaurace tíží nahromaděné stravenky

  14:35
Jsou lidé, kteří v restauraci stále dýško nedají. Koronakrize ovšem části zákazníků otevřela peněženky a jsou naopak štědřejší než před pár měsíci, ukázala data firem, které provozují restaurační systémy. Stejnou zkušenost mají i někteří restauratéři.

Zahrádka Restaurace U Pinkasů krátce po uvolnění vládních opatření v květnu 2020. | foto: MAFRA

Spropitné se navýšilo především v dubnu, tedy v době, kdy hospodští svůj byznys udržovali při životě rozvozem a výdejem přes okénko. Podle dat firmy Storyous, která dodává pokladní systémy, se spropitné zvýšilo někdy až na 14 procent z obvyklých devíti až deseti procent.

„Je tedy vidět, že hosté vnímali potřebu podpořit své oblíbené podniky, což považujeme za pozitivní zprávu,“ popsala Markéta Vlková ze Storyous. „Květen se opět ustálil na deseti procentech,“ dodává ovšem.

Před krizí hosté dávali 4-6 procent, nyní 8-10 procent navíc

Nárůst spropitného zaznamenala také aplikace Grason, která zprostředkovává práci v gastronomii. „Lidé jsou v současnosti více štědří než před koronavirovou krizí. Podle oslovených podniků v Praze se výše spropitného zvýšila u lidí, kteří své oblíbené restaurace pravidelně navštěvují přes obědy nebo večeře z běžných čtyř až šesti procent až na osm až deset procent spropitného,“ uvádí šéf aplikace Karel Mařík.

Desetiprocentní odměna za dobré služby je hranicí, ke které se chtěla přiblížit iniciativa spolumajitelů pražského Vinografu navrhující zahrnutí doporučeného spropitného přímo do účtu. Jenže data jiných firem i zkušenosti některých restauratérů naznačují, že to rozhodně zatím není standard a část hostů šetří nebo nedává tuzér vůbec.

Vyšší dýška dávají také ti, kteří využívají aplikaci Qerko pro bezkontaktní placení. Její zakladatel Lukáš Kováč si všiml, že před pandemií se průměrná výše spropitného pohybovala mezi sedmi až osmi procenty, ale po znovuotevření restaurací se zvedla k 8,5 procentům. Aplikace umožňuje i hodnocení obsluhy, takže se restauratéři většinou zpětně od hosta dozvědí, proč případně host žádný tuzér nedal.

Home office pomohl k vyšším útratám

Je tu ale ještě jeden faktor, který může nyní situaci neopodstatněně vybarvovat do růžova. Část dýšek putuje k obsluze restaurací z plateb stravenkami, a ty momentálně navyšují průměrné útraty na hosta.

„Sledujeme různé změny jako třeba nárůst tržby stravenkami, což je při provizi, kterou si berou za nic, dost tíživý faktor a pokud je někdo zruší, zasloužil by si zlatou medaili,“ líčí provozovatel několika podniků včetně Potrefené Husy Jan Boroš.

Za vyšší útraty stravenkami může pravděpodobně práce z domova, kam pandemie koronaviru přivedla velkou část zaměstnanců. Stravenky za několik měsíců si vyzvedli až po návratu do práce a teď proto tolik nehledí na cenu jídel. To však zřejmě pomine.

Stravenkové firmy proplácejí restauratérům z každé stravenky jen zhruba 95 procent hodnoty a podle Boroše tak celkově stravenkový systém navyšuje inflaci v segmentu gastronomie. Oněch pět procent si totiž restauratéři neukrojí ze svého zisku, ale započítávají je do cen jídel a nápojů.

Obsluha se snaží, je nahraditelná

„Spropitné nenavyšuje solidarita, ale výkon obsluhy“

Faktem je, že část lidí nyní o výši spropitného uvažuje jinak a je ochotna více než dříve odměnit personál. „Procento spropitného se mírně zvýšilo, ale necítím v tom vůbec solidaritu, ale lepší výkon obsluhy. Mnoho lidí v gastronomii dostalo výpovědi a ostatní jsou teď celkem snadno nahraditelní,“ přidává svůj pohled na věc restauratér Luboš Kastner, spolumajitel šesti podniků v Plzni a v Praze.

Část lidí naopak podle něj začala šetřit, méně konzumují i utrácejí než před covidem. V době před pandemií bylo problém sehnat pracovní sílu v oboru, ale krize vytvořila konkurenci na trhu práce.

Větší ochotu dávat spropitné potvrzuje rozvozová firma Dáme jídlo. „Během karantény se podíl objednávek se spropitným kurýrům zdvojnásobil. Zákazníci práci kurýrů v této době oceňovali, což se projevovalo nejen ve spropitném, ale i v kladných hodnoceních. Za tuto podporu jsme velmi rádi a děkujeme za ni,“ uvedl ředitel marketingu Břetislav Stromko.

Ochota lidí více odměnit práci číšníků i kuchařů může postupem času vyprchat. Celkově navíc situaci obsluhy nezlepšuje, protože restaurace a hospody navštěvuje méně lidí.

11. května 2020

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Sterilizace, bělení, dezodorace. Japonská firma z použitých plen vyrábí nové

28. dubna 2024

Japonská společnost Unicharm tento měsíc uvedla do prodeje jednorázové recyklované plenky. Firma...

Čínská menší města zažívají rozmach. Lákají lidi zpět na levnější živobytí

28. dubna 2024

Čínská velkoměsta postupně přicházejí o své obyvatele. Důvodem takzvané zpětné migrace jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...