Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře. Kalifornská firma má sice velké plány, ale prázdnou kasu a problémy s kvalitou svých aut. Pomoci by jí mohl Nissan, kterému by se hodil elektrický pick-up Alaska jako elektrická alternativa k jeho modelu Navara pro severoamerický trh.

Vyvíjet a vyrábět elektromobily je finančně náročná záležitost, a to zvláště pokud chcete během krátké doby nabídnout hned několik modelů, tak jako kalifornská značka Fisker. Automobilka založená známým dánským designérem Henrikem Fiskerem loni po několika odkladech konečně spustila v rakouském závodě společnosti Magna-Steyr ve Štýrském Hradci výrobu svého elektrického SUV Ocean.

Toho zatím vzniklo jen o něco více než 10 000 exemplářů a internetem kolují hrůzné zkazky od nespokojených zákazníků, jejichž auta náhle ztrácí výkon, špatně brzdí, mají problémy se senzory sedadel, které nedetekují přítomnost řidiče, a objevily se dokonce i případy, kdy z auta za jízdy odlétla kapota.

Jak chce Fisker rychle expandovat do dalších segmentů, tak jsou auta evidentně šitá horkou jehlou. Plány kalifornské firmy nejsou zrovna malé. Kromě dostupného kompaktního crossoveru Pear a pětimístného kupé-kabrioletu Rōnin zahrnují i středně velký pick-up Alaska, plánovaný na rok 2025.

Auty opilý Dán a jeho velkolepý elektrický flám

Fiskeru ale na další expanzi chybí finanční prostředky. Kosa padla na kámen, když se ukázalo, že její současné zdroje jí nevystačí na její fungování na příštích dvanáct měsíců. Došlo to dokonce až tak daleko, že cena akcií společnosti Fisker klesla na pouhých 0,46 centu a zkraje března dokonce hrozilo, že budou vyřazeny z obchodování na burze v New Yorku. Společnost Fisker Inc. musela propustit 15 % zaměstnanců a během čtvrtého čtvrtletí loňského roku vykázala ztrátu 463 milionů dolarů (10,8 miliardy Kč).

Elektromobilní stoupa

Fisker ale není sám. Řada dalších významných start-upů založených pro výrobu elektromobilů, se v poslední době dostala do potíží. Poptávka po elektrických autech navíc zpomaluje. Obrovské ztráty generuje čínské Nio, ale i švédský Polestar, od kterého dalo ruce pryč sesterské Volvo. Čínská inovativní značka HiPhi dokonce nedávno na šest měsíců pozastavila výrobu. Americký Lucid pro změnu musel snížit svou prognózu produkce pro letošní rok o 90 procent.

A v problémech se dlouhodobě potácí Faraday Future a Rivian, o kterém se začalo mluvit jako o dobré akvizici pro Apple, jenž ukončil svůj projekt autonomního auta Titan a hodil tak do koše deset miliard dolarů. Britská firma Dyson naštěstí „zařízla“ své elektroauto hned v zárodku, poté co se ukázalo, že je to jen bezedná jáma na peníze.

Fisker Rōnin: superelektrokabrio má čtvery dveře, otevírají se jako u almary

Klíčem k dalšímu fungování automobilky Fisker je přísun financí prodejem vlastnického podílu nebo spolupráce při výrobě. Henrik Fisker nedávno prohlásil, že zúžil seznam potenciálních partnerů na jednoho a že nebude investovat do dalších projektů, dokud si nezajistí partnerství.

Tím parťákem je podle všeho japonský Nissan, který byl před více než deseti lety lídrem v oblasti elektromobilů a jeho Leaf určoval směr. V současné době, ale přes novinku v podobě model Ariya má tato japonská automobilka potíže držet krok s konkurencí.

Win-win situace

Může za to vžitý konzervatismus Japonců, kteří se drží spalovacích motorů. Pro někoho možná může vypadat překvapivě skutečnost, že jedna z nejprůmyslovějších a technologicky nejvyspělejších zemí, jako je Japonsko, má jen mizivý podíl elektrických vozidel. Loni tam elektromobilům patřilo jen 1,7 % z nově prodaných aut, zatímco dokonce i v Indii to bylo více - 2,1 %.

Nissan potřebuje změnit strategii pro klíčový severoamerický trh a zahrnout do své modelové řady více elektrických aut. Poté, co se Japonci stále více stahují z aliance s Renaultem, by jim partnerství se značkou Fisker mohlo pomoci.

Omrkli jsme elektrický Fisker Ocean. Cenou jde proti Škodě Enyaq

Zpráva agentury Reuters s odkazem na nejmenované zdroje obeznámené se situací říká, že by k dohodě mezi Fiskerem a Nissanem mohlo dojít již velmi brzy. Očekává se, že by Japonci mohli investovat více než 400 milionů dolarů (přes 9,3 miliardy korun) do platformy Fiskeru pro pick-up Alaska, který by japonská značka využila pro elektrickou alternativu ke svému modelu Navara pro Severní Ameriku, kde je segment elektrických pick-upů velmi perspektivní, a panuje tam už velká konkurence.

Elektrický čtyřdveřový pick-up Fisker Alaska by měl konkurovat Fordu F-150 Lightning, Chevroletu Silverado EV, Tesle Cybertruck, Rivianu R1T a dalším. Model sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o nejlehčím elektrickém pick-upu či o ferrari pickupů.

S držákem na kovbojský klobouk

Zajímavým řešením pětimístného modelu Alaska je tzv. Houdiniho přepážka mezi relativně krátkou ložnou plochou a kabinou, kterou lze sklopit a zvětšit tak prostor z 1,37 metru až na 2,8 m. Mezi další funkce patří tzv. „držák velkého doušku“, obří nádoby s nápojem, a nechybí ani držák na kovbojský klobouk na stropě nad zadními sedačkami.

Fisker Ocean nekoupíte. Auto s interiérem z odpadků pronajmou přes aplikaci

Fisker chce nabízet svůj pick-up se dvěma kapacitami baterií (75,0 a 113,0 kW) a dojezdem 370 až 550 kilometrů. Specifikace elektromotorů zatím nebyly zveřejněny, zrychlení z 0 na 96 km/h by mělo být podle provedení od 3,9 do 7,2 sekundy. Prodejní cena je avizována na 45 400 dolarů, tedy přibližně milion korun. Zda se opravdu dostane do výroby, ale dnes ještě není jisté. Peníze od Nissanu by tomu ale mohly hodně napomoci.

Nissan by tento model mohl vyrábět v některém ze svých výrobních závodů v Tennessee nebo Mississippi. Média spekulují i o možnosti, že jeho produkcí byl pověřen partner Fiskeru, rakouská společnost Magna Steyr. V tom případě by se ale Nissan musel vypořádat s dovozním clem do USA a oželet tamní daňové pobídky.

Kdo je Henrik Fisker?

Tento šedesátiletý designér vystudoval Art Center College of Design ve švýcarském Vevey a v roce 1989 začal pracovat v centru pokročilého designu mnichovské automobilky. V BMW nakonec Fisker strávil 12 let a udělal si jméno koncepčním vozem Z07, ze kterého se v roce 1999 stal „bondovský“ roadster Z8. V roce 2001 Fisker odešel do Ford Motor Company, kde se stal designovým ředitelem v automobilce Aston Martin. Jeho první prací bylo dokončit model DB9, který rozpracoval předchůdce Ian Callum. Při práci na DB9, stejně jako na Z8, Fisker čerpal z legendárního dědictví značky. Navrhl i model V8 Vantage. Než založil stejnojmennou vlastní značku, která se proslavila plug-in hybridním sedanem Karma, pracoval tento dánský designér, také pro Teslu. V roce 2016 založil vlastní společnost Fisker Automotive, která ale zbankrotovala a nakonec ji koupili Číňané. Následně tento Dán založil firmu Fisker Inc.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...