Fisker Ocean nekoupíte. Auto s interiérem z odpadků pronajmou přes aplikaci

aktualizováno 
Automobilový designér a snílek Henrik Fisker poodhalil podobu svého chystaného elektrického SUV. To má být konkurencí třeba připravovanému Tesla Model Y a dalším středním elektro-SUV. Kromě intenzivního využití ekologických materiálů auto zaujme i neobvyklým obchodním modelem. V prodeji totiž nejspíš nebude.

Fisker Ocean | foto: Fisker Inc

Automobilka Fisker Inc, za kterou stojí designér Henrik Fisker, pokračuje v odhalování svého prvního sériového modelu, který bude určen širšímu publiku. Nové středně velké SUV s délkou 4 640 mm se bude jmenovat Ocean a slibuje luxus pro široké publikum. Ambiciózní vůz přitom zaujme celou řadou použitých řešení.

Fotogalerie

Asi největší pozornost ale bude z počátku budit ne jeho design, na kterém si dal Henrik Fisker jistě dost záležet, ale obchodní model, který automobilka zvolí. Podle všeho se totiž auto nebude prodávat, k dispozici bude pouze k pronájmu. A to výhradně přes mobilní aplikaci. Henrik Fisker ovšem tvrdí, že nepůjde o klasický dlouhodobý pronájem či operativní leasing, uživatel bude za auto platit jen tehdy, když ho bude skutečně potřebovat. Přesné fungování pronájmu ale bude odhaleno později, zatím není jisté, jestli bude obsahovat nějaký způsob sdílení vozu s jinými uživateli.

Mobilní svět

„Budoucnost mobility je o tom užít si elektromobil bez potíží, dlouhodobých závazků a znepřístupňujících vysokých nákladů na vlastnictví,“ říká Henrik Fisker. „Jízda s Fisker Ocean bude snadná: umožní ji flexibilní pronájem v mobilní aplikaci. My se postaráme o veškerý servis a údržbu. Jednoduše řečeno, uvádíme budoucnost bezstarostné, zábavné a snadné mobility,“ přestavuje Fisker svůj projekt zatím jen v náznacích.

Samotné auto už se představilo na několika fotografiích a Fisker slibuje velký vnitřní prostor a nečekaný luxus. „Interiér je prostorný a velmi moderní, na pole automobilů přináší kombinaci nadčasovosti a luxusu, jaká tu doposud nebyla,“ chlubí se Fisker. Auto využívá některá neobvyklá technická řešení. Například krátká kapota vpředu je uchycená napevno, pod ní se nachází jen elektronika a sestava klimatizace a topení, ke kterým nemusí mít uživatel přístup. Díky tomu je auto lehčí i prostornější.

Představování a uvedení vozu na trh bude probíhat na etapy. Už 27. listopadu spustí Fisker v mobilní aplikaci předobjednávky auta, v ten den se dozvíme další detaily o voze a také cenu, respektive asi základní ceník služeb. Následně bude celý vůz detailně odhalen v podobě předsériového plně funkčního prototypu. Stane se tak na uzavřené akci, která však bude přenášena na internetu, datum premiéry je 4. ledna 2020 (vsadíme se, že to bude v Las Vegas před začátkem veletrhu CES). Sériová výroba má začít v závěru roku 2021 a ve větším budou dodávky zákazníků spuštěny v roce 2022.

Nejekologičtější auto

Do té doby se tedy budeme o novince dozvídat různé detaily, už teď ale Fisker tvrdí, že půjde o nejekologičtější auto na světě. Samotný elektrický pohon se zhruba 80 kWh baterií má umožnit elektrický dojezd 400–480 kilometrů na jedno nabití. Auto má na střeše solární panely, které (asi v ideálních podmínkách) přidají za rok tolik energie, která stačí na ujetí asi 1 600 kilometrů.

Hodně záležet si automobilka dává i na použitých materiálech. Tak například koberečky jsou vyrobeny z recyklovaného nylonu, který pochází ze starých rybářských sítí vylovených z oceánu. Interiér je přísně veganský, nepoužívá tedy kůži. Namísto toho tu jsou polykarbonátové a polyuretanové povrchy a používá se také materiál rayon. Čalounění je pak z recyklovaných triček, plastových lahví a dalších plastových materiálů. Recyklace polyesteru podle Fiskera snižuje spotřebu energie a emisí CO2 oproti běžné výrobě materiálu z ropy asi o 80 %. V autě se také uplatní odpad vzniklý při výrobě pneumatik, který by jinak končil na skládkách.

Model Ocean by měl být v blízké budoucnosti hlavním obchodním artiklem automobilky Fisker Inc. Ta chystá ještě špičkový model Emotion, který ovšem bude mířit na mnohem bohatší klientelu.

  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky
Premium

Český pamětník vypráví, jak učil indiány v Chile montovat octavie

Představte si, že vás šéf pošle na služební cestu na druhou stranu zeměkoule, aniž byste uměli cizí řeč. A na dva roky....

Premium

PŘEHLEDNĚ: Pět nejdostupnějších lehkých sporťáků na českém trhu

Také vás štve, jak jsou nová auta stále obéznější? Z trhu ale lehké sporťáky ještě nemizí, i když výběr je stále tenčí....

Americké automobilky se ženou k soudu. Mrtvý šéf FCA měl uplácet odboráře

Největší americká automobilka General Motors (GM) zažalovala konkurenta Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Viní ho, že si...

Blíží se krize autoprůmyslu, varuje další obr. Změny přivážejí elektromobily

Německý dodavatel automobilových součástek Continental v rámci restrukturalizace výroby do roku 2028 zruší přes pět...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz