Ministr Stanjura upozorňuje, že zmíněné dvě větší jsou vlastněné jinými státy, což by podle něj mohlo být v době krize problematické. „V okamžiku, kdy některé důležité součásti trhu vlastní jiné státy, je docela logické předpokládat, že nejdřív by se plnily potřeby těchto států a pak až potřeby České republiky,“ řekl Stanjura. Jedničkou na trhu českých čerpacích stanic je polský PKN Orlen, dvojkou jsou stanice MOL, v nichž má většinový podíl Maďarsko.
Čepro koupí síť čerpacích stanic Robin Oil, obchod posuzuje antimonopolní úřad |
Ministr také uvedl, že akvizice nebude financována ze státního rozpočtu, ale z prostředků Čepra. Podotkl přitom, že firma plní své hospodářské plány, je zisková a odvádí státu dividendy v plánované výši. „Každá firma má své rozvojové a investiční projekty, a to je jeden z nich,“ řekl Stanjura. Cenu, za kterou Čepro konkurenční síť stanic kupuje, nechtěl zveřejňovat, protože transakce nebyla ještě uzavřena.
Podle Stanjury může akvizice přinést výhody i motoristům. Podle šetření ministerstva financí stanice Čepra i v době vysokých cen pohonných hmot loni v létě patřily k těm, které neměly přemrštěné marže. „Je dobré mít nějaký etalon, kdy vidíte, jaká je férová cena s přiměřeným ziskem,“ zdůraznil ministr.
Paliva v Česku dál zlevňují. Průměrná cena benzinu je pod 38 korunami |
Akvizici v nynější době posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Obě firmy patří mezi sedm největších vlastníků čerpacích stanic v zemi a úřad bude hodnotit, zda jejich spojení ovlivní hospodářskou soutěž na trhu s pohonnými hmotami. Úřad do třiceti dní buď konstatuje, že spojení firem nebude mít za následek porušení hospodářské soutěže a fúzi povolí, nebo může řízení pokračovat až pět měsíců. V takovém případě stanoví pro spojení firem podmínky. Fúze obou společností bude platná až po rozhodnutí úřadu.