Téma dalšího cizího jazyka je podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala zásadní. „Povinnost vyučovat další jazyk mají školy od osmého ročníku, většina škol ho ale zařazuje už v šesté nebo sedmé třídě,“ řekl.
Výsledky žáků ovlivnila pandemie covidu-19. „U těchto studentů musíme počítat s tím, že se v podstatě dva roky vzdělávali doma, lepších výsledků proto pochopitelně dosahují ti, kteří měli výraznější podporu rodičů,“ vysvětlil Zatloukal.
Mladí Češi se zhoršují v angličtině, situaci zachraňuje Brno, ukázalo testování |
V českých školách se učí celkem dvanáct cizích jazyků mimo primární angličtiny. „Dominantní je němčina, tu si jako druhý jazyk volí desetitisíce žáků, dohromady je to 70 % žactva. Hodně dětí si volí také ruštinu, mezi další časté volby patří francouzský a španělský jazyk,“ doplnil inspektor.
U druhého jazyka ztrácí podle Zatloukala žáci motivaci. „Začínají se ho učit jako teenageři a mají jednoduše jinačí zájmy, než děti na prvním stupni. Zároveň až 60 % z nich říká, že druhý jazyk nemá kde využít. V českých školách chybí rodilí mluvčí, i to může žáky demotivovat,“ myslí si. Konkrétně němčinu nikdy neučil rodilý mluvčí na základních školách téměř 90 % žáků.
Mluvit cizím jazykem je vysněná meta, ale trochu přeceňovaná, říká polyglotka |
Náměstek ústředního školního inspektora Karel Kovář říká, že výuka dalšího cizího jazyka musí projít revizí. „Musíme žákům zajistit to, aby mohli jazyk využít, dát jim příležitost. Výuka není efektivní ve chvíli, kdy žáci nedosahují dobrých výsledků a motivace je zásadní,“ vysvětlil.
„Na základních školách v druhém jazyce nedosahuje ani na minimální úroveň A1 až 30 % žáků. Musíme v průběhu výuky zohlednit to, že děti nemusí mít doma dostatečnou podporu, je třeba zavést aktivizační výukové metody a ne jen opakovat staré učebnice,“ doporučil Kovář.
Drahá výuka v době úspor. Ministerstva platí za jazykové kurzy miliony |
Výuka formou plnění úloh z učebnic momentálně představuje na základních školách i víceletých gymnáziích až 80 % každé hodiny. To se podle inspekce má změnit. O roli jazykové výuky je třeba vést dialog i v rámci integrace migrantů a potřeby zachování jejich národní identity i jazyka.