Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rychlotrať do Polska se nevyplatí. Plány se musí předělat

Plánované vedení vysokorychlostní trati do Polska narazilo na zásadní problém. Zhruba 130 kilometrů kolejí, kde by vlaky mohly jet rychlostí od 250 do 320 kilometrů, se tak, jak je nyní navrženo, nevyplatí stavět. Vyplývá to z prvních výsledků studie proveditelnosti.

Výstavbu trasy pro rychlovlaky na Vysočině podporuje drtivá většina politických stran a hnutí. Ilustrační snímek: | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„V současné době bohužel tato studie proveditelnosti nedosahuje takové ekonomické rentability,“ uvedl ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martin Švehlík. Podle Správy železnic vychází analýza nákladů a přínosů (CBA analýza z anglického Cost-Benefit Analysis) u této konkrétní větve vysokorychlostní trati citelně hůře, než je požadovaná hodnota.

Česko považuje za efektivně vynaložené prostředky u dopravních staveb takové, jejichž takzvané vnitřní výnosové procento dosahuje hodnoty pěti procent.

Kupříkladu spojení Prahy s německými Drážďany přes Ústí nad Labem v tomto ukazateli dosáhlo hodnoty přes sedm procent, nebo spojení Praha–Brno–Břeclav se v nejvelkorysejší variantě, tedy u trati s 320kilometrovou rychlostí, blíží bezmála osmi procentům.

Projekt je třeba přepracovat

Ve srovnání s tím spojení z Prahy do Polska přes Hradec Králové se sjezdy u Pardubic a na Wroclaw dosahuje v porovnání nákladů a dopravních přínosů hodnot pouze v rozmezí mezi 0,8 až 1,8 procenta.

To ale podle Švehlíka neznamená automatickou stopku pro tuto pátou a poslední větev připravovaných rychlotratí. Znamená to ale nutnost projekt citelně přepracovat tak, aby byl ve spolupráci s ostatní plánovanou infrastrukturou ekonomicky efektivní. Důvodem je například to, že nízký koeficient nevznikl tím, že by si rychlotrať napojující dvě významná česká krajská města nenašla svoje cestující.

Rychlovlakem už v roce 2030? Bez dotací těžko, tvrdí České dráhy

Problém je spíše v počtu různých sjezdů a propojek na konvenční železnici, které náklady i pozdější provoz trati prodražují. „S jednotlivými kraji a s ministerstvem teď řešíme změnu dopravního konceptu a příští týden máme setkání s polskými kolegy,“ dodal Švehlík.

Plánovaná trať se u středočeských Peček odděluje od rychlodráhy na Brno a míjí Hradec Králové západním směrem podobně jako nedávno dostavěná dálnice D11. Jižně od Chlumce nad Cidlinou se počítá s odbočkou do Pardubic, prověřuje se rovněž vznik terminálu u Poděbrad. Od Hradce se pak stáčí k severovýchodu a míří k Trutnovu, kde se počítalo se sjezdem (napojení turisticky významné oblasti Krkonoš), a další sjezd byl plánovaný v okolí Jaroměře.

K této kostře původního plánu se ale postupně začaly nabalovat další požadavky. Letos v létě například dostali experti z projekční kanceláře Sudop úkol zpracovat kromě šestice původních tras ještě variantu se zastávkou u Stěžer na Královéhradecku, nebo další varianty s nižší navrhovanou rychlostí. Důvodem je skutečnost, že vedení města odmítalo stavbu kolejí v zastavěném území. Původně totiž Správa železnic počítala, že by část vlaků směřujících do Hradce z tratě sjížděla. Varianta se zastávkou u Stěžer ale snižuje rychlost jízdy v okolí města na 200 kilometrů.

Zároveň se zapracováním požadavků vedení města bylo nutné znovu prověřit možnosti modernizace některých stávajících tratí. Konkrétně jde o tratě z Hradce do Trutnova a Svobody nad Úpou, ze Starkoče do Václavic, z Nového Města nad Metují do Broumova a z Teplic nad Metují do Trutnova přes Adršpach.

Správa železnic řeší problém. Ústí chce rychlovlaky, ale nákladní vlaky ne

Páté vysokorychlostní spojení, které podle předběžných odhadů navíc nezatížených současnou inflací mělo vyjít na zhruba 150 miliard korun, je v rámci plánované sítě určitým otloukánkem. Na rozdíl od ostatních ramen je Správa železnic nenavrhla do prioritní sítě evropských spojení TEN -T a vystačila si se zařazením do doplňkové sítě. Tím se potřeba výstavby polské větve o dekádu odsunula k roku 2040.

Ani u nejrozpracovanějších projektů se ale nepočítá s tím, že by v roce 2030 mělo být všude hotovo. Příkladem jsou Středohorský a Krušnohorký tunel na trase Praha–Drážďany u kterých se počítá, že jen samotná výstavba po vyřízení všech razítek a papírů bude trvat deset let.

Absolutní prioritou pro českou železniční síť je příprava vysokorychlostních tratí, řekl Kupka v Rozstřelu:

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Levné čínské zboží zaplavuje Unii. Němci tlačí na revizi celní politiky

25. května 2024

Německo usiluje o zrušení daňové úlevy, která zejména čínským e-shopům umožňuje prodávat své...

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo rovnou volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Člověk při nákupu nedokáže vnímat více než sedm věcí, vysvětluje expert

25. května 2024

Premium Žádný obchod není postavený nahodile, každé zboží v regálech má své místo. Aby obchodník efektivně...

Kde se platí a nevyplatí turistické poplatky. Ne všude totiž pomáhají

25. května 2024

K čemu jsou dobrá zdanění cestovního ruchu, městské turistické daně, poplatky za ubytování v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...