Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

  11:04aktualizováno  11:04
Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by podle úvah mohl vést přes Liberec.
Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Vlak by pak hranici překonával v Jindřichovicích pod Smrkem a uháněl dál na Jelení Horu. Jako utopie vypadá tato myšlenka zejména ve světle nynějšího spojení Liberce s Prahou, kdy cesta po dráze trvá asi 2,5 hodiny.

U navrhované trasy se počítá s tím, že superrychlý vlak zvládne cestu mezi Libercem a Prahou do 35 minut. V případě vedení vysokorychlostní tratě přes území Libereckého kraje jsou mezi Prahou a Libercem navrženy tři varianty.

Vlak by například jel tunelem pod Jeřmanicemi. Ve zbývajícím úseku z Liberce na státní hranici s Polskem připadají v úvahu dvě trasy s maximální rychlostí 250 a 350 km/hod.

Ve hře o mezinárodní koridor rychlého železničního spojení evropského významu je kromě Liberce i Hradec Králové. Na Polsko by se trať napojila v Královci. Vedení Libereckého kraje požaduje, aby koridor vedl přes Liberec.

„Ukazatele finanční náročnosti zatím hovoří v náš prospěch. Na naší trase by obsloužil i víc cestujících,“ řekl Marek Pieter, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu.

Trasa obslouží až 400 tisíc lidí

Pokud by trasa koridoru Praha – Wroclaw vedla přes území Libereckého kraje, obsloužila by podle informací z krajského úřadu 300 až 400 tisíc lidí včetně průmyslového centra v Mladé Boleslavi. Naopak přes území Královéhradeckého kraje by koridor lépe obsloužil maximálně 200 tisíc obyvatel.

„Ze studií v Polsku vyplývá, že by polská strana preferovala spíš přechod hranic v Jindřichovicích pod Smrkem. Zejména proto, že by Jelení Hora získala rychlé spojení s Wroclawí a Varšavou,“ přiblížil Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v kraji.

„Hrubé odhady investičních nákladů přes Liberec jsou přes 80 miliard korun. Přes Královéhradecký kraj by to bylo více než 100 miliard korun,“ dodal Blažek.

O tom, jestli trať nakonec povede přes Hradec, či Liberec, rozhodne až studie proveditelnosti. „Na přelomu let 2018 a 2019 bude zadána studie proveditelnosti na toto spojení, která záměr dále upřesní a umožní usazení tras do územních plánů,“ uvedl Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Stavět by se mohlo za 30 let

Úsek Praha – Wroclaw je součástí globální sítě. Stavba přichází v úvahu zhruba za 30 let. Budování souvisí s nařízením Evropského parlamentu o hlavních směrech unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě.

Stát v souvislosti s počátkem vysokorychlostních tratí předběžně operuje s letopočtem 2030. V té době by mohla být dokončena dráha z Prahy do Drážďan a současně zahájena stavba tratě Praha – Brno, jež by mohla finišovat o deset let později. A do roku 2050 má být vybudována právě trať Praha – Wroclaw.

Královéhradecký kraj, na rozdíl od Liberce, již s Prahou spojují dvě elektrifikované železniční tratě. Postupně procházejí modernizací na rychlost až 160 km/hod.

V tom, jestli trať na Wroclaw má vést přes Liberec, nebo Hradec, nemá jasno ani vedení Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Podle mě by byla lepší trasa přes Liberec. Lépe obslouží sever Čech a je průchodnější než oblast Broumovska, kde by se vše nesmírně složitě projednávalo z hlediska ochrany přírody,“ řekl před časem pro iDNES.cz prezident svazu Miroslav Vyka.

„Na druhou stranu by to přes Hradec bylo stavebně mnohem jednodušší, protože tudy již vede kvalitní trať,“ zmínil zase pro server člen prezidia Miloslav Zítka.

Autor:

Nejčtenější

Libereckého podnikatele žaluje OSA, v obchodě s potravinami pouštěl hudbu

Palác Dunaj prošel zvenčí citlivou rekonstrukcí.

Kvůli rádiu pouštěnému ve velkoprodejně Dunaj stojí liberecký podnikatel Alexandr Kendik před soudem. Zažaloval jej...

Z Jablonce vyvezli už osm set tun sněhu, kalamita potrvá přes víkend

Sníh pomáhají v Jablonci nad Nisou odklízet také vězni

Kalamitní stav v Jablonci nad Nisou vyhlášený městem ve čtvrtek ráno potrvá minimálně do pondělí. Na deponii už bylo...

Závěje nad hlavu, auta v bílé tmě a vleky bez proudu. To je lednový Kořenov

O Kořenov se starají celkem tři traktory.

Metr sněhu za týden. A čtyřikrát vypadlá elektřina. Jizerskohorský Kořenov, jednu z nejvýše položených obcí v Česku,...

Splňte si sen o roubence. Stavby jako z pohádky jsou v Česku na prodej

Peřimov, okres Semily. Nemovitost stojí na mírně svažitém pozemku velkém 1 587...

V České republice se prodává velké množství roubených chalup v různé kvalitě. Některé jsou před rekonstrukcí, do jiných...

Před túrou jděte k zubaři. Cestovatel radí, jak přežít

Jan Jakub s přítelkyní na jedné ze svých výprav

Mít více cestovních pasů, nechat si před odjezdem vyšetřit zuby, do zavazadla přibalit nůž. Jan Jakub, bývalý...

Další z rubriky

Palachova tvář má i drátěnou podobu, bylo na ni třeba 73 metrů materiálu

Krkonošský umělecký dráteník Ladislav Šlechta vytvořil obličej Jana Palacha, od...

Mezi jeho díly se vyjímají císař Karel IV., císařovna Marie Terezie, prezident Tomáš Garrigue Masaryk nebo generál...

Muž chtěl bivakovat v Jizerských horách. Pátrala po něm horská služba

Se sněžnými skútry a čtyřkolkami vybavenými pásovým podvozkem dojeli horští...

V pozdních hodinách v pátek večer hledali horští záchranáři ztraceného turistu v Jizerských horách. K muži se vydali na...

Konec kroužení s kolečkem. Policisté změří místo nehody laserem

Nové přístroje policistů

Desítky let zažité kroužení kolem nabouraného auta s měřicím kolečkem, blokem a tužkou se stává pro policisty...

Najdete na iDNES.cz