Když Jenn Choiová balila kufry pro sebe a svou rodinu na dovolenou, obávala se nejhoršího. Poté, co slyšela hrůzostrašné příběhy o trvale zmizelých odbavených zavazadlech, opatřila kufry sledovacím zařízením.
„Naše zavazadla se stále ještě nenašla,“ líčí zklamaná turistka. „Budeme bez nich na dovolené ještě minimálně týden. Bohužel mám pocit, že to k cestování v dnešní době prostě patří. I mnoho dalších lidí tady je bez svých věcí. Nikdy jsem nic podobného nezažila,“ řekla deníku The Guardian německá turistka, která tráví svou dovolenou v Mexiku.
V souvislosti s vysokou mírou zpožděných letů z posledních týdnů zaznamenávají některá letiště po celém světě až desetinásobný nárůst počtu zavazadel, která dorazila jinam, než původně měla. Podle pojišťovny Mapfre SA vzrostly nároky na odškodnění cestujících proti roku 2019 až o třicet procent.
„Sektor letecké dopravy momentálně čelí snad největším výzvám za posledních pětadvacet let. S nedostatek pracovních sil se totiž potýkají všechny oblasti cestovního ruchu,“ říká Marc Casto z cestovní kanceláře Flight Centre Travel Group.
Nikdo nic neví
Aeroliniím v USA se jen během letošního dubna ztratilo skoro šest odbavených zavazadel z jednoho tisíce. V porovnání se stejným měsícem roku 2021 jde o 67procentní nárůst poté, co v létě musely zrušit téměř 30 000 letů z a do USA, z USA či vnitrostátních. Počet špatně odbavených zavazadel po celém světě loni vzrostl o 24 procent, na tisícovku mezinárodních cestujících připadlo 8,7 kufru, které nedorazily včas.
„Nikdo nám nebere telefony. Jsme na sedmitýdenní cestě po Spojených státech s dětmi ve věku dvou a čtyř let a nevíme, jestli máme na naše zavazadla ještě čekat,“ řekl The Guardian cestovatel Pascal Sigg.
Často zklame zip„Pracuji na rampě a denně manipuluji s více než 800 zavazadly. Mohu říct, že až 30 procent z nich je přeplněných. Je sice skvělé, že se vám toho do nich tolik vejde, ale často v takovém případě vyletí zip. Ani nevíte, kolik párů špinavého spodního prádla, vibrátorů, bot a tamponů jsem musela za posledních 6 let posbírat kvůli rozbitým zipům,“ představila svou zkušenost Tammy Mendoza na facebookové skupině „Girls Love Travel“. |
Některé aerolinie mají v platnosti své interní zásady, podle nichž kompenzují cestujícím výdaje na nákup oblečení a obuvi v situaci, kdy jsou bez jejich zavazadel déle než tři týdny. Pascal Sigg ale říká, že některé předměty v kufrech mají pro cestující obrovskou sentimentální i ekonomickou hodnotu a nelíbí se mu, že aerolinie se rozhodly některá zavazadla jednoduše obětovat.
Také v Austrálii přední letecká společnost Qantas hlásí, že na letišti v Sydney „ztrácí“ dokonce každé desáté zavazadlo. I ona se potýká s nedostatkem pracovníků odbavujících zavazadla. Během pandemie outsourcovala přibližně 1 700 pracovních míst, což se později ukázalo jako chybné rozhodnutí.
Nával turistů je v posledních týdnech tak obrovský, že jedno z nejvíce vytížených letišť v Evropě, londýnské Heathrow, kvůli tomu před několika dny přistoupilo k zavedení denního stropu pro počet odbavených cestujících. Nové zaměstnance ale letiště i aerolinie hledají nyní jen velmi obtížně. Jejich zaškolení je časově náročné a zájem o práci v těchto oborech zároveň není velký, a i proto cestující po celém světě se ztracenými kufry bojují.
„Čekala jsem tři hodiny, než mi jeden ze zaměstnanců letecké společnosti konečně přišel říct, že v systému o mém zavazadle není jediný záznam,“ uvedla Deborah Sergeantová, která nedávno letěla s leteckou společností Copa z Mexico City do Limy.
Nalezené, ale rozbité
Youtuber Connor Colquhoun a jeho tým přišli o 50 tisíc dolarů (v přepočtu více než 1,1 milionu korun) poté, co se v červnu mezi letištěm Heathrow a Los Angeles ztratily jeho dvě tašky s natáčecím vybavením.
Let plný kufrůSpolečnost Delta, která minulý týden vykázala čtvrtletní zisk ve výši 735 milionů dolarů (17,2 miliardy Kč), učinila krok, který označila za „kreativní“. Aby zařídila co nejrychlejší shledání lidí s jejich věcmi, z Velké Británie do svého centra v Detroitu vypravila letadlo s 1 000 ztracenými zavazadly. |
„Jakmile jsme přistáli, nechtěli nám na letišti nic říct. Snažili jsme se leteckou společnost kontaktovat dokonce několikrát, a nic jsme se nedozvěděli. Bylo téměř nemožné něco zjistit,“ okomentoval svou nedávnou zkušenost youtuber.
Podle analýzy společnosti Mapfre se většina ztracených zavazadel svým majitelům nakonec vrátí. Ze zkušeností jednotlivých cestujících ale vyplývá, že v lepším případě je tato bagáž potlučená, jindy i téměř zničená.
Ani turistka Choiová na mexické dovolené stále ještě nemá o svých zavazadlech od letecké společnosti žádné zprávy. Na svém GPS trackeru si však všimla, že zavazadlo jejího syna už alespoň dorazilo do Mexika.