Jednou z prvních leteckých společností, která sáhla po zavedení palivových příplatků, je malajsijská AirAsia. Ta začala účtovat tyto poplatky na všech vnitrostátních i mezinárodních letech, aby kompenzovala rostoucí ceny leteckého paliva. K podobnému kroku se odhodlaly i některé čínské aerolinky na vybraných vnitrostátních trasách. Ve hře jsou ale i u Japan Airlines nebo letecké společnosti Emirates. Informovala o tom agentura Reuters.
Severomořská ropa Brent vystoupala v pondělí až na 139,13 dolarů za barel a americká lehká ropa West Texas Intermediate na 130,50 dolarů.
Shell přestane nakupovat ruskou ropu a zemní plyn, zavře i čerpací stanice |
V úterý se cena tohoto fosilního paliva mírně snížila, stále je však třeba oproti loňskému roku mnohonásobně vyšší. Cenu žene nahoru i možné zpoždění návratu íránské ropy na globální trhy. Panuje tak strach z nedostatečných dodávek.
Kvůli vysokým cenám leteckého paliva mění přístup v oblasti cenotvorby i česká letecká společnost Smartwings.
„Musíme reagovat zvýšením palivových příplatků. Není vyloučeno, že cena letenek vzroste i o dva až tři tisíce korun,“ uvedla pro iDNES.cz tisková mluvčí aerolinek Vladimíra Dufková.
Jiné aerolinie se snaží cenu pohonných hmot hedgovat, neboli zajistit. V praxi to znamená, že si letecké společnosti zamrazí ceny pohonných hmot, které se v budoucnu chystají nakoupit. Tím jsou chráněny před náhlými ztrátami ze stoupajících cen. Mnozí dopravci, jako třeba United Airlines nebo American Airlines, ale takové zajištění nemají.
Například německá společnost Lufthansa má pro rok 2022 z většiny zajištěnou cenu ropy okolo 74 dolarů za barel. Air France nakupuje za 90 dolarů za barel.
Nové britské sankce hned uzemnily tryskáč ruského oligarchy |
Nízkonákladový dopravce Ryanair je z více než 80 procent zajištěn až do konce roku 2023. Kvůli rostoucím cenám pohonných hmot ale bude muset navýšit své náklady o dodatečných 50 milionů euro, což je v přepočtu více než 1,25 miliardy korun.
„V Ryanair jsme v dobré kondici. Víme, že zákazníci na rostoucí ceny velmi citlivě reagují. Stále však i v dnešní době dokážeme v porovnání s ostatními držet extrémně nízké ceny. Ostatní aerolinie totiž na rozdíl od nás nejsou v oblasti cen ropy zajištěny,“ řekl agentuře Bloomberg generální ředitel Michael O’Leary.
Řada leteckých společností v současné době zároveň čelí dalším dodatečným nákladům kvůli uzavření ruského a ukrajinského vzdušného prostoru, kvůli čemuž musí často nalétat mnohem více kilometrů než dřív.