Muzea vonící párou: V Telči uvidíte americkou drezínu i vagony ve stodole

  • 0
Dnes se zaměříme na jedno z menších železničních muzeí. Podíváme se do Telče na expozici místní dráhy Kostelec–Telč–Slavonice. Mají tu exponáty, které jinde neuvidíte, třeba americkou ruční drezínu, kterou na Vysočině v roce 1945 nechala maďarská armáda.

V Česku jsou železniční muzea velká, dvě z nich jsme vám už v našem miniseriálu představili. Daleko víc je ale muzeí menších, ba malých. Jedno z nich dnes navštívíme, podíváme se do muzejní expozice místní dráhy Kostelec–Telč–Slavonice.

Muzeum najdete v areálu nádraží v Telči. Expozice je umístěna v budově depa ČD přes koleje proti staniční budově. Pozor ale, vstup do kolejiště je zakázaný, pro příchod k muzeu musíte použít nedaleký silniční podjezd. 

Muzejní expozice Místní dráhy Kostelec u Jihlavy – Telč – Slavonice sídlí v budově depa Českých drah v Telči.

Expozice je otevřena i mimo sezonu po telefonickém objednání, v sezoně od 15. června do 15. září v pátek odpoledne a o víkendu. V době konání letního festivalu Prázdniny v Telči je otevřeno každý den odpoledne.

Jak už název napovídá, hlavním zaměřením muzea je historie dráhy mezi Kostelcem u Jihlavy, Telčí a Slavonicemi. Do konce druhé světové války ale vlaky jezdily až do rakouského Schwarzenau. O této zrušené části dráhy se dozvíte i z našeho seriálu Zaniklé tratě.

Je velmi pravděpodobné, že se při návštěvě telčské expozice setkáte i se železniční technikou. Buď tou, která je běžně ošetřována v tamním depu, nebo i s nějakým historickým unikátem. V době našeho natáčení byla pod střechou remízy odstavená parní mašinka 310.093. 

V létě bývá v Telči deponovaná parní lokmotiva 310.093

Hlavní část expozice je umístěna v bývalé dílně, kde zůstal i funkční soustruh, ale hlavně v prvním patře. Kromě vyčerpávajícího popisu místní dráhy do Slavonic a Schwarzenau si můžete prohlédnout také unikáty popisující historii železnice obecně.

Jedním z nejzajímavější exponátů je třeba ruční drezína postavená podle americké licence v Maďarsku. Na tamních rovinatých tratích se totiž velmi osvědčila. Když v roce 1945 přes Československo projížděl maďarský  vlak s jejich železničními stavebními oddíly, kapitulace ho zastihla v Okříškách na Vysočině. Vezl tři pákové drezíny, z nichž jedna zůstala v Telči.

Na své si v muzeu samozřejmě přijdou i děti. Od malého modelového kolejiště je asi neodtrhnete, oči nechají také na sbírce plechových a smaltovaných tabulek ze zrušených motorových či elektrických lokomotiv.

Určitě zavítáte i do nové dřevěné remízy pro odstavování historických vozů, která je hned za depem. Podle architekta měla evokovat podobu starých výtopen, ale vypadá spíše jako Archa Noemova. Místní železničáři jí říkají Stodola. 

V moderní budově depa bývají deponovány historické vagony

V létě v ní uvidíte historické vagony, které jsou připravené pro akci Parní léto. Ale například tuto zimu v ní přečkaly staré vagony společnosti Railway Capital z bývalé železnice mezi Bratislavou a Vídní.

Železniční muzeum v Telči není velké svým rozsahem, fanda vláčků v něm ale může strávit dlouhé hodiny. Pokud si k návštěvě připočtete také jízdu motoráčkem do Slavonic a zpět, máte program na celý den.  

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz