Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvRožmitál pod Třemšínem, ač součást středních Čech, byl vždy tak trochu stranou dění. Na nejbližší vlakovou stanici do Březnice na Rakovnicko-protivínské dráze jezdili Rožmitálští do konce 19. století povozy zhruba dvě hodiny.
V roce 1899 byla postavena místní dráha ze Strakonic přes Blatnou a Březnici až do Rožmitálu. Existovala totiž idea spojit Plzeň s Brnem Českomoravskou transverzálkou právě přes Rožmitál. Trať se však nikdy nerealizovala, stanice Rožmitál proto byla koncová.
Nádraží ovšem zůstalo poměrně daleko od centra města. Místní formani totiž protestovali, že jim nový druh dopravy zlikviduje živnost.
Provoz zajišťovaly Státní dráhy na účet vlastníka, většinou se jednalo o vlaky smíšené. V roce 1926 byla místní dráha zestátněna. Hned tři roky nato byly na trati zavedeny osobní motorové vozy, ovšem jen v letní sezoně.
Doprava na rožmitálské lokálce byla ohrožena už několikrát, pokaždé však vlaky nakonec vyjely. Teprve v roce 2021 Středočeský kraj rozhodl, že od nového jízdního řádu na trati neobjedná pravidelné osobní spoje. Jedenáctý prosinec 2021 byl tedy posledním dnem provozu.
Je ovšem možné, že se v letní sezoně na trati 204 budou objevovat příležitostné turistické vlaky. Třeba jako retro souprava společnosti SAXI doprava, která mezi Březnicí a Rožmitálem jezdila v rámci oslav 122 let místní dráhy.
Rožmitálskou lokálku si můžete projet za 2 a půl minuty:
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvPamátka na lokálku
Naší jízdu po rožmitálské lokálce začínáme v Březnici. Tuto stanici jsme už jednou s naším seriálem navštívili, končili jsme zde jízdu z Berouna. V Březnici doporučujeme návštěvu tamního zámku s rozlehlým parkem nebo také městského muzea s expozicemi loutkářství nebo duchovního života ve městě. Obhlédnout si můžete také místní pivovar.
Turistické cíle podél trati 204 |
Prvních pár kilometrů jedeme po Rakovnicko-protivínské dráze směrem na Příbram. Místní dráha tak ušetřila za vybudování paralelní koleje. Na úrovni Předního poříčí se však rožmitálská lokálka stáčí vlevo.
První zastávkou je Zadní Poříčí. Po neznačených cestách se odtud dostanete třeba na nádraží Tochovice (cca 5 km), odkud se můžete vypravit po stopách zaniklé vlečky k přehradě Orlík. Natočili jsme o ní i jeden díl seriálu Zaniklé tratě.
Necelých sedm kilometrů od další zastávky Oslí je zámek Vysoká u Příbramě. Tam na konci 19. století pobýval Antonín Dvořák, který se okolní krajinou inspiroval v mnoha svých dílech. Nedaleko novorenesančního zámečku najdete třeba i Rusalčino jezírko. Zhruba stejně daleko jako z Oslí je to do Vysoké také ze zastávky Skuhrov pod Třemšínem.
Stanice Rožmitál pod Třemšínem evokuje staré časy železnice. Nádražní budova postavená podle rakouské normálie 16/H je vzorně opravená, ve stanici však nenajdete ani modré zábradlí, ani betonová nástupiště. Tady jízda vlakem společnosti SAXI doprava končí, dál koleje nevedou.
Rožmitálské nádraží se za dobu svojí existence příliš nezměnilo.
Ve městě najdete poměrně dost turistických lákadel. Především Podbrdské muzeum s expozicemi o hudebním skladateli Jakubu Janu Rybovi, o životě na Podbrdsku nebo halou plnou historických automobilů Aero.
V sezoně můžete navštívit také rožmitálský zámek. Původní hrad byl založen ve 13. století, z něj se dochovala mohutná hranolová zeď. Od roku 1948 zámek chátral, dnes je v soukromém vlastnictví. Od dubna do října je přístupný každou sobotu.
Za Podzámeckým rybníkem, ve Starém Rožmitále, je otevřené Cvokařské muzeum. Je to asi jediné muzeum na světě, které se věnuje cvokařskému řemeslu. Seznámíte se i s technologií výroby hřebíků a cvočků
Z Rožmitálu se můžete vydat k mohyle nad osadou Voltuš, kde ukončil svůj život Jakub Jan Ryba. Po dalších 8 kilometrech od mohyly po žluté a modré turistické značce dojdete na horu Třemšín. Najdete tam zbytky gotického hradu a pod vrcholem partyzánský bunkr.
Pokud budete v Rožmitále pod Třemšínem na kole, doporučujeme projet si dříve zakázané Brdy. V dojezdové vzdálenosti jsou nádherné Padrťské rybníky, vrch Praha nebo lovecký zámeček Tři trubky.
Rožmitálská lokálka není ani dlouhá, ani příliš významná. Z turistického hlediska je zastavení pravidelných osobních vlaků v každém případě velká škoda. Likvidovat se naštěstí trať 204 nebude, dráha totiž občas slouží nákladní dopravě.