Chovný Vlkovský rybník

Chovný Vlkovský rybník | foto: Michal Málek

Výlet vlakem: vydejte se krajinou plnou rybníků až k rakouským hranicím

  • 1
Asi hodinu trvá jízda vlakem z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic. Trať vede převážně podél řeky Lužnice, která napájí pomocí stok a kanálů řadu rybníků. I z vlaku můžete zahlédnout zrcadlící se vodní plochy, a pokud okolní zeleň dovolí, na dohled je i nejedna zajímavá památka.

Nádraží Veselí nad Lužnicí (0 m)
Náš výlet začínáme ve Veselí nad Lužnicí, které se nachází na soutoku Lužnice a Nežárky a na okraji Chráněné krajiné oblasti Třeboňsko. Město je významným důležitým železničním uzlem, na 4. železniční koridor zde navazují tratě spojující Veselí n. Lužnicí s Třeboní a Českými Velenicemi a s Jindřichovým Hradcem a Jihlavou.

Kostel Povýšení sv. Kříže ve Veselí nad Lužnicí

Kostel Povýšení sv. Kříže (893 m)
Hlavní veselská svatyně stojí na vyvýšeném místě a zdálky připomíná hrad. Kostel Povýšení svatého Kříže nechali postavit pánové z Rožmberka už kolem roku 1230. Postupně byl rozšiřován, upravován a všelijak přestavován. Věž získal kostel v letech 1598 až 1660.

Z ní už několik staletí zvoní čtyři zvony, tři z nich jsou dokonce starší než věž sama: Arvita (z r. 1493), Kříž (z r. 1503), Martínek (z r. 1597), největší a nejmladší Maria (z r. 1662). Hlavní raně barokní oltář vznikl v druhé polovině 17. století.

Chráněná přírodní památka Kozí vršek

Kolem Kozího vršku (4,2 km)
Pro bohatý výskyt vzácného koniklece jarního byla v roce 1924 prohlášena za chráněnou rezervaci skalka Kozí vršek, která se nachází u železniční tratě na severním okraji obce Vlkov.

Od té doby se výskyt koniklece v této lokalitě podstatně snížil, až sem musely být dokonce znovu vysázeny nové rostlinky vypěstované ze semen.

Výskyt koniklece byl na Třeboňsku zaznamenán i u Staňkova a Halámek, v Čechách ještě u Bělé pod Bezdězem a také v Obřím dole v Krkonoších.

Chovný Vlkovský rybník (5,2 km)
První zastávkou na trati je vyhledávaná rekreační obec Vlkov. Z jedné strany ji obklopuje pět jezer, která vznikla v letech 1952 až 1986 těžbou štěrkopísku a v létě lákají ke koupání, na druhé straně se rozprostírají tři rybníky, jež jsou součástí třeboňské rybniční soustavy propojené stokami.

U největšího z nich – Vlkovského rybníka – najdete oblíbený hostinec s restaurací, kde hostům připravují mj. jídla z čerstvých ryb a zvěřiny. Nechybí ani venkovní posezení na břehu rybníka.

Rybník Rožmberk – Jihočeské moře

Rožmberk – Jihočeské moře (18,6 km)
Nedaleko Třeboně projíždí vlak kolem Rožmberka, našeho největšího rybníka, jemuž se také přezdívá Jihočeské moře. Rybník, který postavil Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan, byl dokončen v roce 1590.

Současně s rybníkem došlo také k vybudování umělého kanálu Nová řeka, který odvádí část vody z povodí Lužnice do Nežárky, aby nedocházelo k přetížení hráze Rožmberka. Stejně jako ostatní rybníky na Třeboňsku i Rožmberk slouží pro chov ryb. Výlov se koná většinou druhý říjnový víkend.

Kotěrova vodárenská věž v Třeboni

Kotěrova vodárenská věž (21,9 km)
Východní části Třeboně dominuje vodárenská věž. Jde o autorskou repliku věže význačného architekta Jana Kotěry, která stojí v pražské Michli. Třeboňská vodárenská věž byla postavena roku 1909 při budování městského vodovodu. Po druhé světové válce přestala být využívána a dlouho chátrala.

Dnes je zrekonstruovanou památkou, která slouží jako rozhledna a galerie, v níž je k vidění stálá expozice buddhistického malířského umění Mongolska, Číny, Tibetu a Japonska.

Pomník obětem válek u Chlumu u Třeboně

Pomník obětem válek (31,5 km)
Zámek v Chlumu u Třeboně býval letním sídlem následníka rakousko-uherského trůnu Ferdinanda d´Este a jeho choti. Z chlumského zámku se také v červnu roku 1914 vydali na osudnou cestu do Sarajeva. Vlakem odjeli z nedalekého nádraží Chlum-Pilař (dnes Majdalena).

V Sarajevu na ně byl spáchán atentát, který se stal záminkou pro rozpoutání první světové války. V Majdaleně můžete z vlaku zahlédnout pomník padlým a zemřelým vojínům v první světové válce a obětem fašismu.

Nádraží České Velenice (54,8 km)
Hospodářský a stavební rozmach dnešních Českých Velenic započala právě výstavba železnice. Na strategicky výhodném místě, asi 2,6 km západně od centra Gmündu bylo vybudováno nádraží, které tvořilo významný železniční uzel celého Rakouska-Uherska. Vedly odtud tratě z Vídně do Plzně (1869) a do Prahy (1871). V souvislosti se stavbou nádraží byly vybudovány i železniční dílny a opravny.

Jízda vlakem z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic.

Autor: Aplikace Vlakem na výlet