ZANIKLÉ TRATĚ: Druhou lokálku v Novém Jičíně nechtěli, postavit se musela

Seriál
Devětatřicáté zaniklé tratě nás zavedou na sever Moravy. Podíváme se na jednu z tratí postavených Severní drahou císaře Ferdinanda, na lokálku, která byla po celou dobu jen trpěná. Postavit ji museli, i když o ni nikdo nestál. Její život ukončily povodně v roce 2009. Zamíříme na původní trať 326 mezi Hostašovicemi a Novým Jičínem horním nádražím.

Kauza druhé lokálky do Nového Jičína by zřejmě vydala na román. Do města už jedna železniční trať vedla. V roce 1880 si ji novojičínští postavili sami ze Suchdola nad Odrou. Byli na ni patřičně hrdí.

Mapa trati Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží

Jenže v roce 1886 přišla společnost Severní dráha císaře Ferdinanda s tím, že musí postavit Dráhu moravskoslezských měst mezi Kojetínem, Valašským Meziříčím, Frýdkem-Místkem a Bílskem a v rámci tohoto projektu také odbočnou trať do Nového Jičína. Tamním radním se to sice zdálo zbytečné, ale bylo to nařízení vídeňské vlády.

A tak se začalo stavět. Desetikilometrová trať začínala v tehdejší stanici Hodslavice (dnes Hostašovice) a po proudu říčky Zrzávky klesala až do okresního města. Severní dráha tam postavila také Severní nádraží, byť stálo na jihu. Od staršího místního nádraží stálo to nové jen kilometr. První vlaky se po nové lokálce rozjely v červnu 1889.

Novojičínské severní nádraží na výřezu z dobové pohlednice
GPS: 49.5917081N, 18.0186739E

Obě tratě se nikdy nespojily, i když na to existovaly plány. Nejprve chyběly peníze, časem pak ve stopě chystané spojky vyrostly nové domy. Kdo chtěl jet z Nového Jičína vlakem do Ostravy, musel na místní nádraží, kdo hodlal cestovat do Valašského Meziříčí, musel dojít na severní, po vzniku republiky na státní a po 2. světové válce na horní nádraží.

Frekvence osobních spojů byla po celou dobu existence dráhy v podstatě stejná, pohybovala se okolo osmi párů vlaků denně. Nákladní doprava profitovala hlavně z blízkosti továrny na klobouky J. Hückel und Söhne, pozdější Tonak, která byla do stanice Nový Jičín horní nádraží napojena vlastní vlečkou.

Poškozená trať za třetím mostem přes Zrzávku mezi Bludovicemi a Hodslavicemi,...
Podemletá trať 326 v Bludovicích, červen 2010 GPS: 49.5751444N, 18.0213722E

Následky povodně z června 2009 byly viditelné i rok poté.

Zlom přišel v noci na 24. června 2009. Prudké deště rozvodnily říčku Zrzávku, která brala majetky i životy a odplavila rovněž velkou část kolejí. Několik týdnů se sice mluvilo o tom, že se vlaky na trať vrátí, Moravskoslezský kraj však nakonec neobjednal osobní dopravu a trať v roce 2010 definitivně zanikla.

Jičínka je dnes už asfaltová

Někdejší trať 326 se v roce 2014 změnila v cyklostezku, místo kolejí je všude jen asfalt. Pokud to budeme brát jako optimisté, aspoň přesně víme, kudy vedla.

Zaniklé tratě

Opět jsme byli překvapeni, kolik toho z bývalé trati zůstalo. Vlastně všechny staniční budovy. Jak v novém Jičíně, tak v Hodslavicích i v Mořkově.

Hostašovice nemůžeme počítat, protože to je stále funkční nádraží na trati mezi Valašským Meziříčím a Frýdkem-Místkem. No a Bludovice také ne, protože tam cestujícím sloužila jen budka o velikosti autobusové zastávky. 

Při pátrání po zbytcích trati jsme na Jičínce udělali jednu výjimku. Prošli jsme s kamerou vlečku, která odbočovala z poměrně velkého předávacího kolejiště mezi Bludovicemi a Hodslavicemi a přes velký ocelový most mířila do Vojenského opravárenského podniku. Přesto, že byla v minulosti poměrně frekventovaná, armáda ji opustila, což s velkou pravděpodobností přispělo k likvidaci celé tratě.

Motorový vůz 810.234 ve stanici Mořkov, březen 2006. Kolej vpravo vede do pily GPS: 49.5372814N, 18.0444192E

V reportáži vám ukážeme také tři ocelové mosty přes Zrzávku a prozradíme, kde se dochovaly poslední původní kolejnice. Natočili jsme několik unikátních historických hraničních kamenů a nakonec odhalíme tajemství jednoho kilometrovníku.

Líbí se vám náš seriál? Můžete se podílet na jeho výrobě. Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Hlučín – Petřkovice, Otovice - Tłumaczów, Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk, Náchod - Kudowa-Zdrój, Slavonice - Fratres, Hevlín - Laa an der Thaya, Novosedly - Laa an der Thaya, Černovice – Líšeň, Svinov - Kyjovice,  vleček Kladenského uhelného revíru nebo vlečky do Zbrojovky Vsetín.  Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz  

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Život v nejvýše položeném městě světa: Lidé se tu mění v trosky, pokud přežijí

16. května 2024

Premium Extrémní podnebí, zdevastované životní prostředí, katastrofální hygienické a pracovní podmínky....

První Angličan v Japonsku. Kniha a seriál Šógun mají historický předobraz

23. května 2024

Román Šógun Jamese Clavella, podle kterého byl nedávno natočen seriál, je jen s trochou nadsázky...

Barcelony s dětmi se nebojte. Na malé zvědavé cestovatele tu myslí

22. května 2024  13:40

Barcelona, to jsou pláže, krásné holky, noční život, pochoutky z tapas barů a sangria popíjená po...

Kdo zkusil elektrokolo, už se ke klasickému nevrátí, říká jejich propagátor

22. května 2024

Premium Osm let už testujeme elektrokola, letos byly v testu elektrické hardtaily – horská kola s pomocným...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  21.5 14:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...