Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Evropě začne ubývat aut, podraží kvůli drahým technologiím

Evropský vozový park se brzy začne smršťovat. Díly pro výrobu auta kvůli novým technologiím a regulacím podraží až o 40 procent. Vyplývá to ze studie Digital Auto Report poradenské společnosti PwC Strategy.

Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově | foto: Volkswagen

Počet aut v Evropě se do roku 2025 zvýší z loňských 263 milionů na 273 milionů vozů. Poté začne kvůli sdílení a nástupu autonomních vozů klesat a za dalších pět let se sníží o 15 milionů.

Zajímavé je srovnání velikosti vozových parků na třech hlavních trzích – v Evropské unii, USA a Číně. Zatímco v roce 2018 jezdilo nejvíc aut po silnicích zemí Evropské unie, na konci příští dekády už tomu tak nebude. Poté už začne počet aut v zemích Evropské unie klesat. V USA a Číně ještě vozové parky porostou.

„Posun k autonomním a sdíleným vozům s sebou přinese vyšší využitelnost aut. To znamená, že bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně aut. Nicméně frekvence obnovy aut se tím pádem zvýší,“ uvedl partner PwC Česká republika Pavel Štefek.

„Penetrace vozidel v Číně je oproti Evropě stále výrazně nižší, tudíž k podobnému trendu jako v Evropské unii tam dojde patrně s určitým zpožděním. Trendy v oblasti autonomního řízení a sdílení aut se však budou v Číně prosazovat rychleji,“ vysvětluje Štefek.

V souvislosti s vývojem nových technologií i zpřísněním regulací výrazně vzrostou i náklady na výrobu součástek, a tím i celých vozidel. Jen následkem regulace podraží součástky k sestavení průměrně vybaveného auta v roce 2030 o 18 procent ve srovnání s dnešním základním vozidlem bez konektivity (okamžité propojení aut s aplikacemi). 

Přidání povinných prvků konektivity a základní prvky autonomní technologie zvýší dohromady cenu vozu přibližně o zhruba dvě procenta. O zdaleka největší růst nákladů se postará přechod ze spalovacího motorů na elektromotory, ke kterému jsou automobilky emisní regulativou nuceny.

Vozidlo plně vybavené dostupnými technologiemi bude v roce 2030 obsahovat součástky o 42 procent dražší ve srovnání se základním modelem roku 2018, plyne ze studie. O nárůst dvě až tři procenta v ceně součástek se postará přídavná konektivita, 12 až 22 procent na ceně potom přidají autonomní prvky.

10. září 2019

Nedostupné baterie vše prodražují

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, minulý týden v rozhovoru s investory uvedl, že nový čistě elektrický model ID.3 je výrobně o 40 % levnější než elektrický Golf. Podle Diesse je klíčem k úspěchu nová speciální platforma MEB určená pro elektromobily, kterou německý koncern vyvinul a kromě vlastních značek ji nabízí dalším výrobcům (už se domluvil s Fordem).

Asi pěti až desetiprocentní úsporu má na svědomí úprava továrny v Cvikově čistě na výrobu elektromobilů (více čtěte zde).

Nejvíc se uspoří na bateriovém systému, potíž je ovšem v tom, že akumulátory jsou stále velmi drahé. Podle různých vyjádření automobilek tvoří baterky asi 40 procent ceny. Automobilky počítaly s poklesem cen, aktuálně je ovšem velký problém s jejich výrobou a dostupností drahých kovů (lithium, kobalt), které jsou k jejich výrobě potřeba. „Dostupnost baterií na trhu je momentálně nejvíce limitující faktor,“ uvedl pro iDNES.cz 11. listopadu na premiéře nové Škody Octavia František Drábek, vedoucí projektu tohoto stěžejního modelu značky, který dorazí v příštím roce také v plug-in hybridní verzi.

Změny ve struktuře prodejů

Globální automobilový průmysl zaznamená podle studie do roku 2030 růst tržeb přibližně tempem čtyři procenta za rok a tři procenta v ziscích. Dojde ovšem k zásadním změnám v podílech jednotlivých segmentů na celkovém objemu.

Podíl tradičních odvětví (prodej nových a ojetých aut a prodej dílů) se však zmenší z aktuálních 70 na 55 procent. Naopak podíl na celkovém zisku nových firem vstupujících do odvětví vzroste z dnešních pěti na 26 procent.

Největší růst se očekává u segmentu služeb mobility, do kterého patří jak sdílení klasických vozů, tak do budoucna i těch s více autonomními prvky.

„Předpokládáme, že auta budoucnosti budou elektrická, částečně autonomní, sdílená, připojená a každoročně updatovaná. Automotive tedy bude primárně o mobilitě. Úspěšné společnosti budou muset svými produkty a službami uspokojovat měnící se očekávání zákazníků. Budou se tedy muset zaměřit na služby v oblastech mobility. Nikoli jen na samotný produkt, tedy auto,” říká Pavel Štefek z PwC Česká republika.

„Ačkoli globální autoprůmysl stále poroste, mnohem více si z něj začnou ukusovat nové obchodní modely na úkor tradičních prodejů aut či autodílů,“ uvádí studie PwC Strategy.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...