Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí němečtí akademici. Nezávislý posudek si u nich vyžádala německá kancléřka Angela Merkelová. Nejvíc by pomohlo zdražení paliv.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Zákazy vjezdu do center měst, zavedené na základě limitů škodlivin, jsou pod palbou kritiky. I vědci se nyní shodují, že tato opatření jsou málo efektivní, neboť na znečištění ovzduší téměř nic nemění.

Leopoldina

V Leopoldině je zastoupeno asi 1 500 vědců především z Německa, Rakouska a Švýcarska. Je součástí Aliance vědeckých organizací, k níž patří kromě jiných nadace Alexandera von Humboldta, společnosti Frauenhofer-Gesellschaft, Leibnitz-Gemeinschaft nebo Max-Planck-Gesselschaft. Mezi jejich donátory patří kromě jiných nadace Volkswagenu, s níž Leopoldina spolupracuje od roku 2014. Mezi podporovatele vědecké akademie patří i spolkové ministerstvo vzdělávání a výzkumu a spolková země Sasko-Anhaltsko.

Jsou stávající limity škodlivin příliš přísné? A jsou s tím související zavedené zákazy vjezdu do měst přehnané? Kancléřka Angela Merkelová požádala vědce z Národní akademie věd Leopoldina, aby výše položené otázky nezávisle prověřili a vyjasnili. 

Z jejich stanoviska jasně vyplývá, že zákazy vjezdu a jiná podobná krátkodobá opatření, která se navíc týkají pouze malého prostoru, podle nich nedokážou zajistit snížení zatížení škodlivinami ve městech. Odborníci místo toho požadují trvalou změnu v dopravě.

Vědci kromě toho kritizují nekoncepční zúžení debaty na limity oxidů dusíku (NOX), neboť jemné částice ohrožují podle jejich názoru lidské zdraví mnohem více. To jsou zásadní výroky z usnesení, které v Halle nedávno předložila německá Leopoldina. Kromě jiného v ní zaznělo: „Na základě vědeckých poznatků dosáhlo Německo v uplynulých letech výrazného pokroku v ochraně ovzduší.“

Limity NOx jsou dostatečně přísné

Zmíněná zpráva vznikla v únoru. Podnětem byla zpráva plicního lékaře Dietera Köhlera a skupiny dalších plicních lékařů, kteří na začátku letošního roku zpochybnili účinnost aktuálních limitů oxidů dusíku (NOX) a především praktické způsoby, jakými je měření prováděno (zde čtěte podrobnosti). Od té doby vyšlo najevo, že stanovisko lékařů obsahuje některé zásadní chyby.

V Německu platí, stejně jako v celé Evropské unii, limit oxidu dusičitého (NO2) 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Právě na základě tohoto limitu byly v několik německých městech zavedeny zákazy vjezdu dieselovým vozům. Vědci z akademie Leopoldina uznávají zdravotní ohrožení oxidy dusíku. Zároveň připouštějí, že v Německu dochází k překračování relativně přísných limitů, trend je ovšem celkově klesající. Další zpřísnění limitů NOX není proto podle jejich vyjádření neodkladné.

Méně přísný limit jemného prachu je oproti tomu plošně velice dobře dodržován. Je však třeba zdůraznit, že jemný prach je pro zdraví výrazně škodlivější než oxidy dusíku. Kromě jiného může způsobit onemocnění dýchacích cest, nemoci srdce a krevního oběhu a rakovinu plic. Proto se vědci z Leopoldiny, kteří pocházejí z různých vědních oborů, zasazují o to, aby byly zpřísněny podmínky pro ochranu ovzduší, zejména co se týče emisí jemného prachu.

Zároveň upozorňují, že ani měření oxidů dusíku neprobíhá optimálně. Rozestavění a umístění měřicích stanic je sice regulováno zákonem, ovšem i nepatrné změny v jejich umístění můžou způsobit rozdíly ve výsledcích. A to přesto, že stále odpovídá zákonu. Leopoldina proto doporučuje harmonizaci měřicích technik a podmínky jejich umístění.

Akademie zároveň uvádí, že zdrojem jemného prachu nejsou jen spalovací motory. Vzniká rovněž opotřebováním třením pneumatik, povrchu vozovky a brzdového obložení. K celkovému zatížení přispívají i spalovací procesy související s výrobou energií, provozem domácností, zemědělstvím a průmyslem. 

Podle měření v centru Stuttgartu z roku 2013 způsobila silniční doprava přibližně polovinu celkového zatížení jemným prachem. Jiné oblasti než silniční doprava jsou ovšem často méně přísně regulovány. Jemný prach nevzniká jen z přímých emisí, ovšem z valné části z plynů jako je oxid dusičitý a amoniak. Některé z těchto oblastí nejsou podle vyjádření vědců z Leopoldiny dosud systematicky podchyceny a nejsou tudíž zatím ani zákonem regulovány. Vědci proto požadují celorepublikovou strategii ochrany ovzduší, která bude platná napříč všemi resorty.

Leopoldina požaduje trvalý a trvale udržitelný zvrat v dopravě

„Silniční doprava vede k zatížení, které sahá dál než ke škodlivinám v ovzduší,“ uvádí se ve stanovisku. Kromě jiného musí být zásadně sníženy emise skleníkových plynů, například oxidu uhličitého CO2. Z toho důvodu není kompletní náhrada dieselové flotily vozidly stejné váhové třídy a stejného výkonu, ovšem s benzinovými motory, „doporučeníhodná“.

Leopoldina upřednostňuje mix krátkodobých a střednědobých opatření: update softwaru pro dieselové vozy, hardwarové dovybavení především autobusů a komunálních vozidel, sociálně vyvážené změny daňového systému a vyšší ceny pohonných hmot. Kvalitu ovzduší zlepšuje i pokračující výměna starších vozidel za modernější. Z toho důvodu ovšem musí být vypracován koncept trvale udržitelné změny v dopravě. Z něhož by profitovala i ekonomika země.

Účinnost zákazů vjezdu dieselovým vozidlům na základě překročeného limitu NOX zpochybňovala v uplynulých letech mnohá německá média, kromě jiných i Auto Motor und Sport. Stejně tak bylo opakovaně upozorňováno na negativní roli jemného prachu. Aktuální prohlášení vědců z akademie Leopoldina koresponduje s informacemi z uplynulých let.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...