Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lídr TOP 09 chce dostupnější hypotéky, Praha by měla ručit lidem u banky

  0:12aktualizováno  11:12
Sen o vlastním bydlení Pražanům komplikují rostoucí ceny nemovitostí v metropoli. Jiří Pospíšil, číslo jedna koaliční kandidátky TOP 09 a STAN – Spojené síly pro Prahu, slibuje, že město pod jeho vedením se u banky zaručí svými penězi za lidi, kteří by jinak na potřebnou hypotéku nedosáhli.

Číslo jedna koaliční kandidátky TOP 09 a STAN – Spojené síly pro Prahu Jiří Pospíšil (27.8.2018) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Kolik procent hlasů podle vás získáte ve volbách?
Můj tip je, že budeme mít mezi 15 a 20 procenty. Chceme volby vyhrát a poslat hnutí ANO do opozice.

Jak dobře jako kandidát na pražského primátora znáte hlavní město, když jste do začátku letošního roku zastával funkci zastupitele Plzeňského kraje?
V Praze působím už téměř patnáct let. Spravuji zde Museum Kampa i Werichovu vilu. To znamená, že jsem dlouhodobě aktivní v pražském kulturním životě. Kromě toho mám velké zkušenosti z veřejné správy, zejména z ministerstva spravedlnosti. To jsou důležité předpoklady pro to, abych v případě úspěchu byl schopen vykonávat funkci primátora.

Není přesto handicap, že nejste pražský komunální politik?
Pražskou politiku intenzivně sleduji a vnímám to, jak současné vedení poslední čtyři roky město špatně řídí. Je naopak určitou výhodou, že jsem nebyl součástí establishmentu, který Prahu poslední roky řídí. Nejsem propojen žádnými vazbami na místní politiky a přicházím zvenku.

Jaké oblasti byste se rád věnoval, pokud byste byl ať už v jakékoliv funkci součástí vládnoucí koalice?
Naši volební koalici zejména zajímají témata jako bydlení, doprava a transparentnost. Na tom bychom se rádi podíleli. Já osobně se nejvíce zajímám o pražskou kulturu, boj s korupcí a pak právě o dopravu. Na tuto problematiku ale máme na kandidátce i řadu odborníků, nejedná se o žádné seskupení zasloužilých straníků.

S kým z dalších kandidujících subjektů byste nejraději sestavoval příští koalici pro Prahu?
Primárně jsou nám blízké liberální středopravicové strany, to znamená Piráti. A uvidíme, jak dopadne uskupení pana Čižinského (Praha sobě), protože určitě i s ním se budeme bavit. Pravděpodobně budeme jednat také s ODS, slovo „pravděpodobně“ říkám záměrně, protože bude záležet také na ní, jestli bude ochotna se s námi bavit. Osobně si také jen obtížně dovedu představit koalici s hnutím ANO. Tím také zřetelně odpovídám na vaši otázku.

Lídři pod palbou otázek

TOP 09 se pod vaším vedením prezentuje více liberálně než dříve. Neboří však do jisté míry tento obraz stranická buňka v Praze 1 pod vedením starosty Oldřicha Lomeckého, který se naopak ostře vymezuje vůči aktivistům a Pirátům, kteří jsou vám, jak říkáte, blízcí?
Jsme konzervativně-liberální strana. Pan Lomecký je úspěšným starostou v Praze 1 a vyhrál tady předchozí volby. V tuto chvíli krátce před volbami se těžko rozlišuje, když si na něj někteří aktivisté stěžují, do jaké míry je kritika oprávněná a co je pouze jejich kampaň. Neboť mnozí z nich sami do zastupitelstva Prahy 1 kandidují. Osobně bych se prezentoval trochu jinak než pan starosta, ale respektuji, že je úspěšný a podporuje ho místní sdružení TOP 09.

Dostupnější hypotéky na byty

Pojďte k tomu, s čím jdete do voleb. Bydlení je jedno ze dvou největších témat v Praze. Jak chcete řešit stále rostoucí cenu bytů?
Máme celý soubor opatření. Když se je povede prosadit, mohou nárůst cen bytů zpomalit, možná i zastavit. Jedním z opatření je projekt Dostupný byt. Popíšu to zjednodušeně. Z Prahy chceme udělat garanta hypoték pro Pražany, kteří by na ně jinak nedosáhli. Město bude za zájemce u banky garantovat rozdílovou částku, díky které dosáhnou na možnost dostat hypotéku. Peníze na tuto záruku od města by byly z fondu na rozvoj dostupného bydlení, v němž má nyní magistrát necelé dvě miliardy korun.

Peníze určené na výstavbu se tedy nebudou investovat, ale využijí se jako záruka pro banky?
Nechceme rezignovat na vlastní bytovou výstavbu, Praha má držet nějaké byty. Do fondu ale můžeme dát další peníze. Magistrát stejně teď hospodaří s přebytkem. Tudíž by se z fondu mohly stavět jak městské byty, tak mohou peníze z něj garantovat půjčky třeba pro mladé rodiny. Ačkoli projekt nebude věkově omezen.

Kolika lidem to pomůže?
Smysl projektu je v tom, že můžete pomoci tisícům žadatelů. Kdybyste městské peníze vrhl jenom na výstavbu bytů, tak jich uděláte jen několik stovek. Naši ekonomové předpokládají, pokud bychom na to využili z fondu částku 1,5 miliardy korun, mohli bychom pomoci při ceně pět až sedm milionů korun za byt asi devíti tisícům žadatelů.

A jak budete vybírat, komu město pomůže získat hypotéku? Vždyť se může ozvat mnohem více než devět tisíc lidí. Navíc i lidé mimo Prahu, kteří by tu chtěli žít.
Konkrétní podmínky teprve stanovíme. Půjde o byty v Praze, pravděpodobně by trvalý pobyt byl podmínkou, ale ještě to budeme řešit. I když lidi podpoříme, tak za ně hypotéku platit rozhodně nebudeme. Nevím, jestli na radnici naběhnou tisíce zájemců, nám jde o to udělat hypotéku dostupnější.

Nehrozí ale Praze riziko, že o garantované částky bude přicházet, když lidé nebudou moci úvěr splácet?
Takovéto peníze je možné pojistit. Jde o model, který funguje v mnoha evropských metropolích. Nevymýšlíme nic nového. Tím, že je vše kryto hodnotou nemovitosti, že peníze mohou být pojištěny, tak Praze hrozí jen minimální riziko. Asi dvouprocentní.

Je však potřeba, aby měl každý svůj byt?
Češi rádi bydlí ve vlastním, investice do bydlení je oproti jiným zemím zdejší specifikum. My to respektujeme. A když vidím, že vláda neřeší důchodovou reformu, tak rozumím, že si lidé pořizují byt i z toho důvodu, že je to ekonomická jistota pro případ stáří.

Jednotná parkovací zóna s výjimkou centra

Druhé velké téma v metropoli je doprava. Chcete nějak měnit současný systém parkovacích zón?
Modré zóny mají jeden zásadní problém. Pražané si často stěžují, že si zaplatili za parkovací oprávnění, ale to je vázané pouze na jednu městskou část. Nechceme problematiku stání nechávat na jednotlivých radnicích, ale rádi bychom věc řešili komplexněji. Proto by měla vzniknout jedna zóna pro celou Prahu s výjimkou samotného jádra města. Tak to funguje i v jiných evropských metropolích. Sjednotili bychom tak ceny za parkování a především by se zvýšil uživatelský komfort.

Tímto opatřením by se ale zase snížila účinnost parkovacích zón pro místní obyvatele zejména ve vytížených lokalitách mimo nejužší centrum, třeba v Dejvicích, na Letné nebo na Vinohradech.
Základní problém je samozřejmě ten, že tady chybí tisíce parkovacích míst. Takže nikdy nenajdete řešení, které uspokojí úplně všechny. V současnosti především vnímáme jako chybu, že město neřeší parkování komplexně, ale individuálně po jednotlivých městských částech.

Volby 2018

Pražany také trápí každodenní kolapsy dopravy. Často jsou na vině uzavírky, nicméně město potřebuje opravovat mnohdy zanedbané komunikace. Co s tím?
Rekonstrukce jsou nutné, je ale otázka, jak se plánují. Na počátku volebního období bychom měli jasně říci, že je tolik a tolik miliard korun, a jak je věcně proinvestujeme v průběhu celých čtyř let, nikoli narychlo v létě před volbami.

Opoziční strany s oblibou kritizují pomalý postup v přípravách na budování metra D. Co byste ale udělali pro urychlení?
Rychlost je důležitá, ale nesmí být na úkor transparentnosti. Nebráníme se spolupráci města a soukromého sektoru, jako se to aktuálně řeší u metra D, ale chceme mít jistotu, že budou smluvně dostatečně ošetřeny zájmy Prahy. Navíc byl v Poslanecké sněmovně přijat zákon o liniových stavbách, který by mohl problémy s výkupy pozemků vyřešit a výstavbu urychlit.

Podporujete, aby se vrátily tramvaje na Václavské náměstí?
Nové tramvajové propojení v této oblasti by výrazně odlehčilo stávajícím přetíženým trasám v centru Prahy. A volili bychom trasu přímo přes Václavské náměstí.

Programy stran kandidujících v komunálních volbách jsou v mnoha ohledech totožné. Nabízíte něco, čemu konkurenti nevěnují pozornost?
Chtěli bychom například zřídit pozici protikorupčního ombudsmana, který by se zabýval transparentností městských firem. V tomto ohledu vnímáme velký deficit. Také bychom chtěli ustanovit koordinátora pro komplikované stavební projekty včetně těch dopravních, který bude mít roli prostředníka mezi veřejností, majiteli pozemků, městskými částmi, magistrátem i státem.

  • Nejčtenější

Ostuda českého fotbalu. Pohár končil bitkou fanoušků, zasáhli těžkooděnci

22. května 2024  20:41,  aktualizováno  22:54

Místo vítězného křepčení s pohárem hromadná bitka fanoušků. Ostuda, ze které se bude český fotbal...

Vychytávka jako z Jamese Bonda. Řidič za jízdy měnil na autě poznávací značky

22. května 2024  14:23

Pražští policisté si na začátku května všimli vozu, které nemělo odpovídající poznávací značku a...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Plzeň - Sparta 1:2, k titulu i pohár. Finále rozhodl v nastavení Birmančevič

22. května 2024  17:14,  aktualizováno  20:03

Sparťanští fotbalisté po pěti dnech slaví další trofej. Po zisku titulu zvítězili ve finále...

Škody za 100 milionů. CityElefant je po srážce s lokomotivou v Praze poničený

24. května 2024  12:28,  aktualizováno  16:21

Na pražském hlavním nádraží se v pátek dopoledne střetl osobní vlak s posunovací lokomotivou....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

80 bodů není dost. V Praze neuspěli ani žáci s vysokým průměrným výsledkem

25. května 2024  11:25

„Smutné je, že i dítě, které se dva roky připravuje na Cermat a poslední půlrok navíc velmi...

V galerii vystavili vlky v kleci jako umění, nocovali v autě. Zasáhli veterináři

28. května 2024  17:33

Výstava Lone Wolf amerického umělce Briana Daileyho v jedné z pražských galerií skončila odebráním...

Nymburský Tůma: Zažil jsem tituly v suchém triku, letošní by byl vybojovaný

28. května 2024  16:01,  aktualizováno  16:25

Nebýval zvyklý se o český basketbalový titul rvát, spíš Nymburku vzhledem k jeho kvalitě povětšinou...

Za smrt chlapce na závodech dostali pořadatel a strýc dítěte podmíněné tresty

28. května 2024  14:19,  aktualizováno  15:59

V případu tříletého chlapce z Mělnicka, který zemřel v dubnu 2022 při truck trialových závodech...

Na Mladoboleslavsku spadl muž z lešení. Může mít zraněnou páteř, je v nemocnici

28. května 2024  10:49,  aktualizováno  10:55

V Dolním Bousově na Mladoboleslavsku spadl v úterý dopoledne člověk z lešení při budově, kde sídlí...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...