Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. října 2021 Teodor, Theodor

Na pražský magistrát přivedu tým profesionálů, tvrdí Jan Čižinský

  0:01
Mezi kandidáty na primátora je i současný starosta Prahy 7 a poslanec Jan Čižinský, který kandiduje za uskupení Praha sobě. Kvůli tomu opustil KDU-ČSL. Čižinský slibuje ve vedení města odborníky. Podobnost s ANO odmítá.

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský chce vést metropoli stejně jako svou městskou část. Spoléhá na podobný tým lidí, s nimiž sesbíral i přes 90 tisíc podpisů, bez nichž by Praha sobě nemohla kandidovat. (29. července 2018) | foto:  Michal Šula, MAFRA

V rámci sběru podpisů nutných ke kandidatuře jste říkal, že změna Prahy je možná pouze tehdy, když shromáždíte 100 tisíc podpisů. Vy máte 99 tisíc. Takže změna nebude?
Ale ano. Ještě nám dodatečně došlo asi tisíc podpisů. Takže máme 100 tisíc a jdeme do voleb.

Jak velký procentuální zisk budete mít ve volbách?
Dvacet sedm procent.

Ve volebním programu Prahy sobě je u každého bodu uvedeno, kdo jeho prosazení bude z kandidátky garantovat. Překvapilo mě, že jste jako kandidát na primátora uveden jen pod tématy školství. Proč?
Primátor je manažer a musí řídit celou radu. A tu radu by měli tvořit profesionálové na danou oblast. Jako to máme v Praze 7, kde školství dělám já coby pedagog, urbanismus dělá urbanistka… V městské části jsme udělali místo ve školkách, zkrátili stavební řízení, vysázeli stromy. S odborným týmem chceme uspět i na magistrátu.

U vašich dopravních témat je však podepsán hlavně fyzik a občas politolog. Pardon, ale fyzik není synonymum pro odborníka na dopravu.
Ale roky se o pražskou dopravu zajímá.

Komunální volby

Lídři pod palbou otázek

Kandidáta na primátora Jana Čižinského vyzpovídala MF DNES v rámci seriálu o pražských komunálních volbách. Další rozhovory se politickými kandidáty budou následovat.

Proč rozvoj dopravy, oblast, jež nejvíce pálí Prahu, nemáte pod sebou vy?
Protože dopravu dělají ti lidé, kteří tomu rozumějí. Máme gesce rozdělené podle toho, co kdo skutečně umí, kdo se na co specializuje.

Jste ochotný být ve vedení města, i kdybyste nebyl primátor, ale jen radní?
Samozřejmě.

A kdyby vašemu uskupení nepřipadla oblast školství, tak byste ve vedení města nebyl, když jiná témata řeší jiní specialisté?
To je předčasná otázka. Všichni jsme ochotni pro Prahu pracovat. Naším cílem je ve volbách získat nadpoloviční většinu a být hlavní silou, která změní Prahu.

Jenom chtít, to vítězství nepřinese, proto mi odpovězte na otázku: Lidé mohou Prahu sobě volit kvůli vám, tak je podle mě fér vědět, jak je pravděpodobné, že budete ve vedení, i kdybyste nezískali nejvíce hlasů...
Jde o hypotetickou debatu. Záleží, jaké konkrétní gesce budou na výběr – a to se řeší až po volbách. Není možné říkat, co jak bude.

Ještě nedávno jste byl lidovcem. Předseda pražské KDU-ČSL Jan Wolf řekl, že se rozhodujete podle volání davu. Nehrozí s tímto přístupem, že byste vládli marketingově místo s vizí? Jako třeba ANO, jež kritizujete a které několikrát otočilo, protože veřejnost jeho krok kritizovala.
Kroky mé i týmu jsou jasné. V Praze 7 děláme, co je potřeba. Musí fungovat úklid, musí být dostatek míst ve školách, musí se sázet stromy, aby se město nepřehřívalo. To my děláme a drtivá většina obyvatel městské části je spokojena. Stejně chceme řídit Prahu, která se postará o seniory, kteří mají problém platit nájem, která zvládne příliv tisíce nových obyvatel.

Takže jste připraven dělat i rozhodnutí, u nichž očekáváte, že mohou lidi naštvat?
Pokud slibujeme řádnou správu majetku, tak slibujeme, že je například třeba opravit mosty.

Oprava mostů není nepopulární. Zvláště po pádu lávky v Troji…
Ale je. Když opravujete most, byť tam máte náhradní dopravu, tak je to samozřejmě nepopulární. Obecně jsou rekonstrukce majetku nepopulární, protože stavba omezuje okolí. Také hodláme budovat záchytná parkoviště, což těžce nesou lidé, v jejichž okolí mají vzniknout. Přesto je chceme dělat.

A jak se stavíte k věcem, nad nimiž nepanuje obecná shoda: jste pro výstavbu Radlické a Břevnovské radiály?
Radlickou radiálu chceme zlidštit. Je kolem toho hnutí občanů, které navrhuje konkrétní kroky. Projekty chceme podrobit revizi. P+R parkovišť se to netýká, ale třeba u radiál nebo vnitřního okruhu se myslím vyplatí zhodnotit, zda je navržený způsob nejlepší. Posouzení zabere jen několik měsíců.

Vy a vaši kolegové jste podporovali vyhlášení architektonické soutěže na stanice metra D i přes argument, že to stavbu zdrží. Stále jste pro „hezčí“ stanice?
Metro D je potřeba postavit. Pro nás je prioritou. Jsme pro, aby se na stanice a okolí vypisovaly soutěže. Pro naplánované stanice metra D prosazujeme vyhlášení alespoň uměleckých soutěží na podobu vnitřku stanic.

Dříve jste však volali po úplné architektonické soutěži. S ní už nepočítáte?
Jde o otázku případného zdržení. Pokud by bylo přijatelné v řádu měsíců, nejsme proti. Ke zdržení by vlastně ani nemuselo dojít, protože se teď metro D nevyvíjí ne kvůli soutěžím, ale protože chybějí pozemky. Architektonická soutěž se dá udělat rychle. Sami jsme ji na radnici Prahy 7 zvládli za pět měsíců.

V programu máte, že než bude metro D, mohou po magistrále jezdit autobusy, které ulehčí lince C a získají čas pro „déčko“. Praha má ale dlouhodobě problém s nedostatkem řidičů autobusů.
Je potřeba řidiče zaplatit. I učitele. Proto navrhujeme, aby se jim přidalo. Teď se dalo pedagogům na platy 600 milionů korun, my navrhujeme 1,5 miliardy, aby neodcházeli. Stejně je třeba postupovat u řidičů. Počítáme, že pět miliard lze ušetřit vypovězením nevýhodných smluv.

Když se vypovídají smlouvy před vypršením, platí se penále.
Podle nás je možné smlouvy přesoutěžit. Buď jsou na dobu neurčitou, nebo už běží dlouho.

V Praze stále stoupá cena bydlení. Jak chcete trend zvrátit?
Máme několik opatření. Praha má ve svém majetku asi dva tisíce bytů, které se mohou opravit a pronajmout potřebným – seniorům či maminkám s dětmi. Také je třeba koupit bezbariérové byty pro handicapované. Během oprav domů budeme pracovat na odstranění stavebních uzávěr na brownfieldech a připravovat městské stavební projekty. S tím souvisí i plán na zrychlení odvolávacího řízení u staveb.

Jak?
Na magistrátu je nedostatek lidí, kteří řeší různá odvolání k developerským projektům. Je třeba jim přidat na platech, aby je nepřetahoval soukromý sektor. Nyní odvolávací řešení trvá dlouho, ale lze ho zkrátit jen na několik týdnů. Kvůli tomu může u projektů trvat rok od nápadu do stavebního povolení.

Do voleb jdete i s tím, že město získá byty od developerů. Proč by mu je měli dávat?
Za spolupráci, kterou město poskytne, zavádí do zástavby MHD a sítě. Za tyto náklady by investor dal oplátkou byty a parkovací místa.

Nový územní plán počítá se zahušťováním města. Stavět se má na brownfieldech i v prolukách v centru. Souhlasíte?
Brownfieldy mají přednost. A stavět se má i na okraji, kde to plán dovolí. Tam bude cena bytů nižší a má větší vliv na celkovou průměrnou cenu. Co se týče stavění v centru, k tomu jsem velmi rezervovaný.

V komunální politice mají strany často stejné cíle. Přesto – co jiné máte v programu oproti dalším stranám?
Unikátní téma je Borůvkovo sanatorium. Jde o místo u magistrály, kde zemřel Jan Palach a kněz Josef Toufar. Tam bychom rádi, aby Praha zafungovala a udělala z místností památník. Tyto dvě osoby si to zaslouží víc, než aby tam vznikl hotel.

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsme vybírali dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle města a obcí:
Praha
Střední ČechyKladnoBenešovBerounKutná HoraMladá Boleslav, další

S covid opatřeními nelze čekat, řekl Babiš. Podepsal vyznamenání k 28. říjnu

  • Nejčtenější

Policie už ví, kdo je muž ležící na ARO v pražské nemocnici. Ozval se příbuzný

V sobotu se podařilo ztotožnit muže, který leží od začátku října v jedné z pražských nemocnic na...

V Praze hořela spalovna. Zasahovalo 98 hasičů, příčinu požáru vyšetřují

V pražských Malešicích hořela spalovna. Kouř byl vidět z mnoha částí Prahy, na místě zasahovalo deset profesionálních a...

Oběd v restauraci bude stát jako v Rakousku. Zdraží jídlo, nápoje i alkohol

Premium Typický zaměstnanec v hlavním městě nechodí na oběd do restaurace každý den, ale zpravidla dva tři dny v týdnu a...

Proč se aféra Kúdela vymkla kontrole? Rasismus vnímáme jinak než na Západě

Premium Nepotvrzená slovní urážka si vysloužila tvrdší trest než prokázané fyzické napadení. Fotbalové kauzy odhalily, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

M. Haifa - Slavia 1:0, zoufalá koncovka. A postupové plány se komplikují

Slávističtí fotbalisté si zkomplikovali boj o postup do jarní fáze evropské Konferenční ligy, protože ve třetím zápase...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

V centru Prahy policejní tým pochytal 300 dealerů, teď se zaměří na Anděl

Policisté z týmu Krystal, kteří se zabývají pouliční a drogovou kriminalitou, rozšířili svoje působení z centra Prahy...

Kamion vjel kvůli větru do protisměru, čelně se srazil s dodávkou

U Luštěnic na Mladoboleslavsku ztratil řidič kamionu vlivem silného větru kontrolu nad řízením. V protisměru se srazil...

Policie vyšetřila smrt cizince v Mladé Boleslavi, potvrdila násilnou smrt

Kriminalisté vyšetřují smrt padesátiletého cizince v Mladé Boleslavi. Po výslechu byl podezřelý pachatel obviněn z...

Na D1 u Lokte se převrátil kamion, dálnice na Brno byla zavřená

Dálnici D1 u Lokte na Benešovsku uzavřela v poledne nehoda kamionu, který se převrátil na vozovku. Směr na Brno byl dvě...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...