Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvPrvní vlaky projely po 7,5 kilometrů dlouhé trati v listopadu 1881. Dělníci pospíchali, hraběcí cukrovar chtěl stihnout probíhající řepnou kampaň. Povedlo se na poslední chvíli. Cestující se ale svezli až o čtvrt roku později.
Po celou dobu existence tratě počet spojů stoupal. V roce 1900 jezdily mezi koncovými stanicemi dva páry vlaků denně a provoz neustal ani po uzavření cukrovaru v roce 1932. Ve chvíli, kdy byl provoz zastaven, v roce 1976, zde jezdilo dokonce deset párů. Přesto byla dráha označena jako neefektivní a úřady rozhodly o jejím zrušení.
Získali jsme unikátní barevné fotografie z posledního dne provozu, 29. května 1976. Podíváte se do tváře tehdejších cestujících i vlakových čet a seznámíte se stroji, které projely veselskou trať jako poslední. Zjistíte, že jeden z nich stále existuje a jezdí po východočeských kolejích.
Jako první zveřejňujeme také exkluzivní filmové záběry z roku 1981, na kterých uvidíte trať pět let po jejím zrušení. Dozvíte se z nich třeba i to, v jakém stavu byly tehdy staniční budovy.
Samozřejmě jsme pátrali i po pozůstatcích dráhy v současnosti. Projděte ji s námi a objevte pražce i zbytky mostků, opuštěné zastávky i vybydlené nádraží.
Zaniklá trať 4b Smidary - Vysoké Veselí |
Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.