„Více cestujících využívá vlaky Českých drah například z Prahy do Olomouce, Ostravy, Opavy a na celou střední a severní Moravu. Poptávka roste ale i v jiných směrech, například mezi Prahou a jižními, západními nebo severovýchodními Čechami,“ uvedl dopravce v tiskové zprávě.
KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů |
Počty cestujících na železnici rostou už několik let po sobě. Vloni podle statistik ministerstva dopravy cestovalo vlaky 183 milionů lidí, o čtyři miliony více než rok před tím. Velkou většinu z těchto cestujících, 174 milionů, přepravily ČD, pro které to znamenalo meziroční nárůst o 3,2 milionu pasažérů a pokračování růstového trendu trvajícího od roku 2010.
Návrat lidí do železniční dopravy hodnotil jako úspěch stávajícího managementu i ministr dopravy Dan Ťok. I přes to ale požaduje odvolání současného vedení státem vlastněného dopravce a vypsání výběrových řízení na volné pozice. Důvodem je odmítavý postoj vedení ČD k plánům na postupné otevírání železničního trhu prostřednictvím veřejných soutěží.
„Budu chtít, aby dozorčí rada vypsala výběrové řízení na členy představenstva, abychom dostali do vedení Českých drah profesionální management, který přestane říkat, proč to nejde, a který se na liberalizaci bude seriozně připravovat,“ řekl před měsícem MF DNES Ťok. Konkrétně ministr kritizoval skutečnost, že vedení státem vlastněných drah shodilo ze stolu už dříve schválenou dohodu o postupném vypisování soutěží na jednotlivé rychlíkové linky.
Růst počtu cestujících oznámil i konkurenční Leo Express. Podle mluvčího společnosti Emila Sedlaříka za prvních šest měsíců jejich počet narostl meziročně o pětinu na 750 tisíc. Spolu s tím společnosti, která provozuje i autobusovou dopravu, vzrostl obrat na 315 milionů korun.
Žluté vlaky a autobusy RegioJetu zatím ještě počet cestujících spočítaný nemají. „RegioJet v prvním pololetí počítá s masivním nárůstem počtu cestujících v řádech o stovky tisíc více v meziročním srovnání,“ uvedl mluvčí Aleš Ondrůj. Za velkou část předpokládaného nárůstu bude společnost vděčit zavedení nové linky do rakouské Vídně, kterou společnost provozuje od loňského prosince a během prvního pololetí jí využilo na půl milionu cestujících.
Návrat cestujících podle dopravních expertů táhne především obnova železničních vozidel a postupné modernizace tratí, které umožňují zkrácení dojezdových časů a tím pádem i zvýšení atraktivity železniční dopravy vůči autobusové a individuální dopravě. V nejbližší době podle vedení drah investice do vozidlového parku zlepší cestování zejména v dálkové dopravě.
„Na konci léta se konečně také začne projevovat plošné rozšiřování wifi připojení k internetu do dálkových vlaků. Pokračuje i modernizace dalších osobních vozů pro dálkové linky, kde se pro zákazníky pozitivně projeví také pořízení čtyř desítek osobních vozů od rakouských drah,“ uvedl člen představenstva odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.