Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

  15:31aktualizováno  15:31
Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka nastavovat na celostátní úrovni stát. Případná dohoda dopravců o vzájemném uznávání jízdenek by podle něj mohla být hodnocena jako kartelové jednání.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

„Již dnes máme několik řízení s DG Competiton v Bruselu a ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže) v Brně ohledně podezření z kartelového chování. Tuto naši obavu nerozptýlil ani ÚOHS, kterého jsme se na to explicitně dotázali,“ řekl Krtek.

Komplikace při uznávání jízdenek jiných dopravců vyčítá současnému vedení státního dopravce ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Další otázkou, která podle Krtka komplikuje společnou dohodu dopravců, jsou investice do takzvaného clearingového centra pro přerozdělování a vyúčtování tržeb. Podle odhadů podniku by to představovalo investici v řádech stovek milionů korun. 

„Pochybuji, že by soukromí dopravci byli ochotni takové částky investovat, protože jde o nenávratnou investici,“ uvedl Krtek s tím, že České dráhy nemohou investici a následný provoz centra vzít jen na sebe. „Narazili bychom na nevůli svých věřitelů, kteří by to vnímali tak, že je tím poškozujeme,“ dodal.

Jako příklad pro systém společných jízdenek zmínil fungování některých integrovaných dopravních systémů, ve kterých vzájemné uznávání jízdného platí již delší dobu. V nich tato pravidla a především přerozdělování tržeb z jízdného určuje kraj spolu s městy.

Systém pro vzájemné uznávání jízdenek  ministerstvo dopravy připravuje. Vypracování systému ministerstvo zadalo státnímu podniku Cendis (Centrum dopravních informačních systémů). 

Prvotní odhady ministerstva plánovaly, že by společné jízdenky mohly platit po roce 2019. Cestující by tak již nemuseli při přestupu na vlak jiného dopravce kupovat více jízdenek, ale stačil by jim jeden jízdní doklad platný ve vozech všech dopravců.

Liberalizaci se nebráníme, riziko jsou spekulanti

Státní dopravce je podle Krtka připraven na otevírání trhu, což se mělo již prokázat při částečné liberalizaci osobní i nákladní dopravy na komerčních tratích. Tady ČD úspěšně konkurují soukromým dopravcům, řekl Krtek. ČD nyní jednají s kraji o zajištění dopravy na krajských tratích, nynější smlouvy vyprší na konci příští roku.

Podle Krtka však liberalizace přináší i rizika, kterým musí podnik předcházet. Jako hrozbu označil možnost, že některé zájmové skupiny budou chtít tento proces využít k oslabení skupiny ČD s cílem rychlého převzetí vybraných strategických dceřiných společností podniku, jako jsou ČD Cargo nebo ČD - Telematika. „A to na úkor pozice věřitelů Českých drah,“ dodal.

Řídící výbor ČD minulý týden vyměnil pět členů dozorčí rady podniku. Nová rada by měla vypsat výběrové řízení na nové vedení společnosti. Ministr Ťok jako jeden z hlavních důvodů pro tento krok uvedl neochotu k liberalizaci dopravy ze strany managementu ČD.

Autor:
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Tratit za pracovní úraz a nemoc z povolání budeme méně. Náhrady se zvýší

Náhrada za ztrátu výdělku po pracovním úrazu či po nemoci z povolání se od ledna zvýší. Zvedne se totiž průměrný...

Pošta válčí s vysokými ztrátami. O hrozbách však věděla už před 12 lety

Česká pošta chystá restrukturalizaci za ­7,5 miliardy korun, hodlá propouštět i modernizovat. Důvodem je dostat státní...

Trable Účtenkovky. Profesionální hráči mohou nová pravidla obcházet dál

Ministerstvo financí přišlo v listopadu, kvůli profesionálním hráčům, s úpravou Účtenkovky. Jeden hráč bude moci podle...

Premium

Přirážka pro nejbohatší. Na solidární dani zaplatili 5,5 miliardy

Výběr solidární daně narazil na své možnosti. Nejbohatších jeden a čtvrt procenta Čechů platí skoro pětinu všech daní z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz